Comic Review: Operatie Overlord #2 – Omaha Beach & #3: De Batterij van Merville

Reeks: Operatie Overlord

Uitgeverij: Silvester Strips

Pagina’s: 48 / nummer

In de winkel sinds: #2: oktober 2016 / #3 maart 2017

Prijs: €7,95 / nummer

ISBN: #2: 9789463061339, #3:

Vorig jaar in september maakten we kennis met de nieuwe stripreeks Operatie Overlord. Operatie Overlord is de overkoepelende missienaam voor D-Day en alle andere operaties daarrond en de reeks zoomt telkens in op een andere gebeurtenis op een andere plaats. In nummer twee en drie gaan we naar Omaha Beach en De Batterij van Merville

Review #1

Het tweede nummer brengt ons naar Omaha Beach, de meest bekende locatie van D-Day in de tweede wereldoorlog. Iedereen kent wel de beelden van de tankegels op het strand, de bunkers op de klif en de boten vol soldaten die recht in een spervuur liepen. In dit nummer volgen we onder meer de bekende fotograaf Robert Capa, maar ook aan de kant van de Duitsers volgen we interessante figuren. Een opmerkelijk sterker album dan het eerste, vooral qua personages en art. Is het omdat Omaha Beach de bekendste locatie is en zo meer tot de verbeelding spreekt? Deels wel, maar Het is ook gewoon een knapper getekend album dat gestalte geeft aan razend interessante personages in de bloedrode zee van Omaha Beach.

overlord

Omaha Beach is een topnummer, en met De Batterij van Merville krijgt het opvolging. Hier krijgen we een compleet andere setting. Een training die de Batterij van Merville simuleert, en we maken opnieuw kennis met boeiende personages. Centraal staat Adrien Bellefontaine, een Canadese vrijwilliger, die portretten tekent van zijn medesoldaten. Opnieuw krijgen we straffe tekeningen en mooie dialogen, maar het voelt allemaal wat generische aan dan Omaha Beach. De setting of de gebeurtenis weet ons niet erg te boeien en we zijn ook minder gehecht aan de personages dan in het tweede nummer. Desalniettemin een mooie, historische reconstructie die voor oorlogsliefhebbers een enorm leuk verhaal brengt en zeker niet uit de toon valt naast de vorige twee albums. Maar uitblinken? Dat is niet weggelegd voor dit nummer.

Omaha Beach is zonder twijfel het beste album in de reeks tot dusver. Schitterende tekeningen, een herkenbaar verhaal voor velen en enorm boeiende personages langs beide kanten van de linie. De Batterij van Merville is dan weet veel minder boeiend qua algemeen verhaal en qua setting, maar de sterke personages en verhalen lijken een constante te blijven.

8