DVD Review | Medici: Masters of Florence – Seizoen 1

Duurtijd: +/- 8 X 55 minuten

Filmlabel: Dutch Filworks

Beeld: 1.85:1

Audio: Dolby Digital 5.1 | Engels

Ondertitels: Nederlands

Bonus: /

De historie is een vat vol verhalen, dus het is niet vreemd dat televisiemakers vaak teruggrijpen naar die periode om verhalen te vertellen. Denk maar aan The Musketeers, Borgias, The Tudors, Victoria, … Nu is het de beurt aan de Medici-familie om hun verhaal te vertellen.

De Medici zijn een van de bekendste families die Italië gekend heeft. Eén van de machtigste ook. Hun verhaal vertellen kan best interessant zijn en de makers hebben twee straffe protagonisten gecast om dat verhaal te visualiseren. Enerzijds Dustin Hoffman als Giovanni de Medici en anderzijds Richard Madden als Cosimo de Medici. In de eerste aflevering al volgt Cosimo Giovanni op wanneer die komt te overlijden. Dat wil echter niet zeggen dat we Dustin Hoffman zijn personage niet meer te zien krijgen.

En dat is net wat deze miniserie over de de Medici zo interessant maakt. We alterneren tussen twee tijdlijnen. Enerzijds die van Giovanni, anderzijds die van Cosimo. Dat maakt van de reeks een veelzijdig verhaal dat desondanks twee verschillende hoofdrolspelers raakpunten heeft: intriges en politieke spelletjes. Daar stonden de de Medici bekend om, en schemert ook erg goed door in deze televisiereeks. En niet alleen het verhaal is prima, ook het camerawerk is knap en de locaties al evenzeer. Er werd dan ook in Italië gefilmd op plekken als Rome en Toscane. Dat geeft een duidelijke meerwaarde aan de reeks, al kunnen het we geen onversneden topper noemen. Het is een degelijke reeks met een leuke structuur, maar sommige intriges hangen warrig aan mekaar en kunnen op acht afleveringen tijd niet helemaal ontward worden. Desalniettemin een aanrader voor wie van dit soort reeksen houdt..

Medici: Masters of Florence is zonder meer een aangename reeks die een interessante structuur heeft dankzij de twee tijdlijnen die verkend worden. Bovendien is de cast zonder meer prima en kunnen we rekenen op mooie plaatsjes. De intriges en politieke spelletjes komen soms warrig over, maar het is zeker en vast een genietbare reeks voor wie van historisch getinte reeksen houdt.

7