DVD Review: Victoria – Seizoen 1

Duurtijd: +/- 8 X 45 minuten

Filmlabel: Dutch Filmworks

Beeld: 1.78:1

Audio: Dolby Digital 5.1 | Engels

Ondertitels: Nederlands

Bonus: /

Het Britse vasteland heeft een rijk verleden als het gaat over royals. De huidige queen is al een fenomeen op zich, na decennia op de troon, maar ook in het verleden regeerden boeiende figuren over het Verenigd Koninkrijk. Queen Victoria bijvoorbeeld. Boeiend genoeg om er een televisieserie van te maken, blijkbaar, en vertolkt door niemand minder dan Doctor Who-ster Jenna Coleman.

Queen Victoria komt aan de macht na het overlijden van Koning William IV, zoals dat altijd gaat in een Monarchie, maar het bijzondere eraan is dat Victoria nog maar achttien jaar was. Jenna Coleman is ondertussen dertig jaar, maar ze weet de achttienjarige Victoria best nog goed neer te zetten. Ze kan overtuigen omdat ze er enorm mooi uitziet en klein is, maar we moeten ook het make-up departement feliciteren om van haar een overtuigende achttienjarige te maken. Zo jong zijnde heeft ze haar eigen willetje en dat wordt in dit eerste seizoen uitgespeeld. Het verhaal rond de oude heer waar ze op verliefd is komt misschien niet zo geloofwaardig over, en we weten niet of het historisch gezien klopt, maar het illustreert hoe ze haar eigen wil, en enkel haar eigen wil, volgt.

De moeilijkheid in verhalen als dit vertellen is dat je toch wel al weet hoe de geschiedenis ging, maar dat brengen én verrassen alsof je het niet wist. Dat weten de makers van Victoria te doen door zich niet compleet aan de historie van het Koningshuis te houden, maar ook door Victoria een uitgesproken karakter mee te geven en spanning op te bouwen vanaf het moment dat ze Prince Albert ontmoet en haar zwangerschap uit te spelen als een themapunt in de serie. De spanning zit goed, en naar goede gewoonte weten de Britten het Monarchie-drama uitstekend in beeld te brengen. Maar wat de serie draagt is de verrassende vertolking van Coleman. Zij draagt de reeks als het titulair personage, weet een treffende achttienjarige neer te zetten die niet weet wat haar overkomt én dat personage te laten evolueren. Dat maakt van Victoria de zoveelste geslaagde kostuumdrama in het Verenigd Koninkrijk.

Victoria is een tot de verbeelding sprekende figuur en de makers weten de feiten perfect op te schudden om spanning, mooie vertolkingen en uitstekend camerawerk te verenigen in een boeiende serie waar rek op zit.

8