Open wereld games door de scope van Joachim

Scopevfefrfreanjoachim

Een open wereld game is een genre op zich. Je spel heeft het, of heeft het niet. Als je een verhaal uitspeelt en het spel stopt daar, dan is de fun er vrijwel meteen af. Bij een open wereld game is dat niet zo. Heb je het einde bereikt, maar je wil nog zoveel in het spel doen, dan gaat dat gewoon. Zelfs tussen de verhaallijn door kun je dingen uitspoken die je altijd al hebt willen doen. 

Als ik aan een open wereld games denk, dan denk ik aan een gigantische spelwereld waar je uren in kunt vertoeven. Een gelijkaardige naam dat de game-wereld hieraan geeft, is Sandbox. Het refereert natuurlijk naar hetzelfde spelgenre. In dat spelgenre kunnen spelers vrij rondlopen. Dankzij eigen inbreng en creativiteit moeten de spelers zich op deze manier volledig kunnen amuseren en de tijd van hun leven beleven. Oké, dat laatste is misschien iets overdreven, maar dikke pret wordt verzekerd mits het een goede open wereld game is.

gta special

Om het woord ‘open wereld game’ te definiëren, heb ik drie pijlers gevonden die het spel moet ondersteunen, inclusief een extraatje. Als eerste moet het spel een verhaallijn hebben, wat vrij logisch is. En het liefst zo lang mogelijk. Bij GTA IV was je een kleine dertig uur bezig met de singleplayer-missies, naargelang de randactiviteiten die je er nog bijnam. Ook The Elder Scrolls V: Skyrim is een goed voorbeeld van een open wereld game en wist een sterke verhaallijn neer te zetten. Het tweede waaraan een open wereld game moet voldoen, is een bepaalde hoeveelheid zijmissies bevatten. Deze geven extra speeluren bovenop het verhaal, maar zijn optioneel. Als je ze voltooit, dan verdien je er iets mee. Dikwijls levert dit leuke extra’s op die je anders niet te pakken krijgt. Als laatste moet je de mogelijkheid hebben om van alles en nog wat te doen, zonder dat het je wordt verplicht. Dit kan heel variërend zijn, zoals het rondrijden met je wagen naar nowhere, winkels bezoeken om je character te stylen, burgers neerslaan (ook al is dit iets minder liefdadig), enz. Met andere woorden: je moet je kunnen amuseren zonder dat het spel een missie aanbiedt. Als dit je uren kan vastkluisteren aan de beeldbuis, dan weten we dat we een topgame in huis hebben. De surplus waar ik het over had, is natuurlijk de multiplayer. Als de ontwikkelaar een meerspelersluik integreert, dan komen er nog eens tientallen speeluren bij. Persoonlijk is dit geen noodzaak voor mij als het spel aan bovenstaande pijlers voldoet.

Ik heb net een beschrijving gegeven van het open wereld genre en gelukkig voldoen er ook een heleboel games aan mijn verlangens. Natuurlijk de GTA-franchise, waar deze special ook rond draait, maar daarover meer in de volgende alinea. Zoals eerder gezegd is de The Elder Scrolls-franchise een hele goede. Deel vijf, Skyrim, heb ik meer dan honderd uur gespeeld. Het geweldige hieraan is dat het niet verveelde; ik kon er op blijven spelen. Ook andere games van Rockstar buiten GTA doen het goed, denk maar aan L.A. Noire en Red Dead Redemption. Games waar je het in het begin niet van verwacht, kunnen ook perfect aan mijn drie pijlers voldoen. Eentje die me enorm heeft verrast, was Sleeping Dogs. Een aanrader als je het nog niet hebt gespeeld. Verder hebben we ook nog de Saints Row-games, de laatste twee vooral, en ook games als Fallout en Borderlands staan hoog aangeschreven. De toekomst heeft ook heel wat te bieden, waaronder Assassin’s Creed IV: Black Flag, Watch Dogs, Destiny, Mad Max en Dying Light. Mooie vooruitzichten noem ik dat!

gta-7

Als laatste wil ik ook even toespitsen op GTA V, die we vanaf morgen allemaal kunnen gaan halen (!!!). GTA V, DE open wereld game van deze generatie consoles! Waarom? Wel, in een preview van het spel heb ik jullie dat al eens uitgelegd, maar voor diegenen die hem gemist hebben: de spelwereld van GTA V heeft een omvang waar de spelwereld van GTA San Andreas, GTA IV en Red Dead Redemption in past. We krijgen dus een zeer uitgebreide omgeving. De stad (Los Santos), een natuurlijke omgeving (Blaine County), bergen, bossen, louche buurten, maar ook het luchtruim kunnen we verkennen en het ruime sop bevaren (zowel boven als onder het wateroppervlak). Het spel zal enorm groot zijn, dat is al één ding. Een goede verhaallijn zullen we hoogstwaarschijnlijk ook van Rockstar krijgen. De ontwikkelaar kennende zal dit al vele uren in beslag nemen. Optionele zijmissies zullen er zoals gewoonlijk ook zijn. Je moet wel in het achterhoofd houden dat die niet honderd procent kan kloppen, want Rockstar brengt bitter weinig informatie naar buiten. Morgen kunnen we het pas met zekerheid zeggen. Ik wil ook nog snel even de laatste pijler aanhalen: burgers neerslaan. Dit zal er zeker en vast ook inzitten, met of zonder wapens. Vrij rondrijden met de voitures zal ook mogelijk zijn en dit is uitgebreider dan je denkt. Boten, jetski’s, vliegtuigen, fietsen, motors, noem maar op, alles zit in GTA V.

Grand Theft Auto V is een typisch voorbeeld van een open wereld game en ontwikkelaar Rockstar weet hoe ze een steenharde game moeten maken. Morgen kunnen we ein-de-lijk met het spel aan de slag. Het moment waar velen onder ons lang op hebben moeten wachten. 

© Game4Me.be
Joachim