PC Review: A Valley Without Wind 2

reviewzsz-feat-V3
Inforezszview

Indie-games zijn altijd al een geval en zelfs een genre apart geweest. Zo kan je de één wel een RPG noemen, maar niet in de zin van een triple A game, zoals Dragon Age of The Elder Scrolls. Tegenwoordig heet dat dan een indie RPG. Of een indie platformer, indie RTS… A Valley Without Wind 2 is een mix van die verschillende groepen. Zo vind je in de game een vleugje RPG, een vleugje platform en een vleugje RTS. Z’n voorganger wist veel indie-gamers te bekoren. Iedereen keek raakhalzend uit naar het vervolg op die topper en verwachtte er uiteraard veel van. Hoe het uiteindelijk uitgedraaid is met de sequel, lees je hier:

[learn_more caption="Verhaal"]

De game speelt zich af in het jaar 889 van een fictieve wereld. Fictie met realiteit vermengt, zal ik maar zeggen. Men spreekt over appartementen, boerderijen, ziekenhuizen… Dus dat herken je wel allemaal. Maar het fictieve overheerst uiteraard; dat zich uit in de vorm van allerlei soorten monsters en mutanten en de mogelijkheid om magie te gebruiken. Blijkbaar is er een jaar voorbij gegaan sinds de apocalyps en is de wereld een beetje uiteen gevallen. Er zijn plaatsen waar het goed gaat en plaatsen waar het minder gaat. Uiteraard, waar de game zich afspeelt gaat het minder goed. Een duivelse slechterik, Demonaica, staat klaar om de wereld te veroveren. Het verzet blijft weerstand bieden en er is nog steeds hoop op verlossing. Die verlossing draait vooral om jou. Jij bent een verzetssoldaat die diep geïnfiltreerd is binnen de rangen van de vijand en binnenkort mag je je voegen bij de elitetroepen van Demonaica. Demonaica en zijn elite zijn onsterfelijk, omdat ze elk beschikken over een Oblivion Crystal. Nadat je door Demonaica bent aangenomen in z’n elite, krijg je ook zo’n kristal. Daarna word je bevrijd door je makkers van het verzet en is het aan jou om het volk te verlossen van de grote vijand.

ss_a33170c027f9c5a0b7bdecc98a4049590d94b241.1920x1080

[/learn_more][learn_more caption="Gameplay"]

De gameplay is opgedeeld in twee fases: Het deel voordat Demonaica uit zijn hol komt en het deel erna. De game is daarnaast opgedeeld in beurten. Iedere beurt mag je jouw verzetssoldaten laten verwisselen van vakje en mag jij een nog niet verkend vakje gaan verkennen en zuiveren van vijandelijke troepen. Uiteraard heeft Demonaica daarna ook iedere keer een beurt, maar dat begint pas in fase twee.

Fase één berust erop dat je je troepen zover mogelijk verwijdert van Demonaica’s hol. Daarna moet je beginnen met verdedigingstactieken op te stellen. Boerderijen en ziekenhuizen opbouwen is ook van belang, want al jouw troepen moeten uiteraard kunnen eten en drinken en voorzien zijn van medicatie.  Je troepen krijgen een bepaald nummer met zich mee en dat nummer verlaagt of verhoogt naarmate ze monsters verslaan, gevechten verliezen, gebouwen oprichten, gebouwen verliezen, genoeg eten krijgen of juist uithongeren… Dat nummer zorgt ervoor dat ze bepaalde monsters kunnen verslaan of niet. Nadat je al je troepen een taak hebt gegeven, dien je je te begeven naar een nog niet verkend deeltje. Daarna verandert de gameplay van RTS naar platform en dien je van je magische krachten gebruik te maken om tal van monsters en gedrochten te verslaan.

A valley without wind 2 screen 4

Aan het eind van elk level kom je een toren tegen die je moet vernietigen. Daardoor is het vakje gezuiverd en kan je je troepen er veilig overheen laten gaan. Let wel, hoe meer vakjes je zuivert, hoe sterker Demonaica’s troepen worden. Want ja, Demonaica zelf verschijnt misschien pas over twintig beurten, hij stuurt wel al om de zoveel beurten monsters op je troepen af. Die monsters worden dus sterker naarmate je vakjes zuivert. Verschillende vakjes op de kaart bieden ook de mogelijkheid om je level te verhogen. Daardoor word je nog sterker en zul je beter bestand zijn tegen sterkere monsters. Uiteindelijk is het de bedoeling om sterke vakjes te vinden, zoals huizen en torens, waar je je troepen kunt laten verschuilen. Daardoor zullen ze veel beter bestand zijn tegen Demonaica en de ontwaking daarvan.

Na zo’n twintig beurten is het zover. Demonaica komt uit zijn hol. Alle verzetstroepen die drie vakjes van hem vandaan liggen, kan hij schade toebrengen. Die schade hangt af van het vakje waar de verzetstroepen op staan. Daarom is het belangrijk dat je je troepen zover mogelijk van Demonaica’s hol verwijderd hebt en uiteraard ook op een sterk vakje gezet hebt. Daarna is het de bedoeling om Demonaica te verslaan. Dat kan heel lang duren, omdat je veel dingen moet doen vooraleer je Demonaica effectief kunt confronteren. Je moet sterk genoeg zijn, je moet z’n kristal uitschakelen… Kortom, de game kan lang duren.

[/learn_more][learn_more caption="Graphics / Geluid"]

De graphics zijn wat je verwacht van een indie-game. Ten opzichte van de vorige telg is er op het vlak van de platformlevels niet veel veranderd qua graphics. De RTS-kaart daarentegen heeft een ietwat mooiere look gekregen en werkt ook veel efficiënter  Daarnaast zal de game ook nooit echt eentoning worden qua leveldesign. Van onderwatergevechten en een stort voor robotonderdelen tot het binnenste van een wel heel grote windmolen en een woestijnachtig gebied vol met vurige schorpioenen. Je kunt je het zo gek niet bedenken of het zit in de game. De muziek varieert ook enorm. Van een mooi, fantasierijk deuntje tot harde rockgitaren die door mekaar staan te spelen. De ontwikkelaar blijft verrassen met hun grote vindingrijkheid.

A valley without wind 2 screen 3

[/learn_more][learn_more caption="Replay"]

Na de game één keer helemaal te hebben doorlopen, zullen de meeste gamers het wel een beetje beu zijn. De multiplayer zal ook niet superlang kunnen boeien. Er verandert daarin niet zoveel aan de game. De monsters worden ietwat sterker naarmate het aantal spelers op de map stijgt en je dient dan ook samen te werken om het spel uit te spelen. Eén volledige playthrough van de game duurt daarentegen enorm lang, maar het wordt nooit saai. Kijk maar naar de veelzijdige maps, de verschillende muziek en uiteraard de humor van de ontwikkelaar.

ss_8d0a5c2609adf0d96e0d04e3c81765f42e20cb8a.1920x1080

[/learn_more][learn_more caption="Conclusie"]

A Valley Without Wind 2 is zeker een mooie score waard, maar je dient vooral niet te vergeten dat dit een indie-game is. Je kan de score dan ook niet gaan vergelijken met pakweg Crysis 3 of Assassin’s Creed III. De game moet in z’n context bekeken worden, want van alle indie-games is dit toch één van mijn favorieten. Een oerdegelijke game met zeer grote potentie en een sublieme afwerking. Daar kunnen sommige grote ontwikkelaars nog wat van leren.

e

[/learn_more]

© Game4Me.be