PC Review: Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes

review-feat-edV3

Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes is de nieuwe point-and-click game van Daedalic Entertainment. In de game gaan we als het kleine, verlegen meisje Lilli op avontuur. Zij maakt, door haar constante drang om iedereen te gehoorzamen, van dit spel een enigszins bijzonder product.

Je speelt dus als Lilli en in het eerste kwartier wordt het al erg snel duidelijk hoe zij wordt behandeld in de convent waar ze leeft. Ze wordt door iedereen beschimpt, behalve door haar beste vriendin Edna. Verder neemt niemand haar echt serieus en wordt ze eigenlijk een beetje raar gevonden. Alsof de andere kinderen, die met haar het gebouw delen, zo gewoon zijn. Ze zijn stuk voor stuk aparte types, wat erg leuk is om te zien. Je begint met het opknappen van wat klusjes voor Mother Superior: de leidster van het convent. Daarna ben je wat meer bezig met het helpen van andere mensen, waaronder Edna. Ze maakt zich namelijk klaar om te ontsnappen uit het convent en heeft daar de hulp van Lilli bij nodig. Lilli helpt natuurlijk graag. Zo ben je al gelijk een tijd bezig om iedereen, waar je iets van moet hebben, over te halen je te helpen of je iets te geven. De verschillende doelen zijn erg goed in elkaar verweven. Je hebt het een nodig voor het ander. Daarnaast zul je goed moeten nadenken over hoe je iets moet oplossen, aangezien dat niet altijd even voor de hand ligt. Later in de game bezoek je nog andere omgevingen. Waar ik zelf erg over te spreken ben, is de duistere humor waar de game vol mee zit. Die deed me een beetje denken aan Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events. Wat ik ook erg leuk vind om te zien, is hoe Lilli onbedoeld veel mensen om haar heen de dood injaagt en er vervolgens roze verf over de overblijfselen wordt gesmeerd. Het heeft iets unieks.

De stijl van deze game is iets minder uniek, maar alsnog prima. De hele game kent getekende personages en omgevingen, die worden ondersteund door goede muziek. Vooral het Frans-klinkende deuntje, dat wordt gespeeld tijdens het deel in het convent, vond ik erg leuk gedaan. De tekeningen zijn verder ook van prima kwaliteit met mooi kleurgebruik.

Qua gameplay zit alles goed in elkaar, maar er kon ook weinig misgaan als je kijkt naar de simpele besturing van een point-and-click game. Je klikt, zoals de naam al doet vermoeden, gewoon waar je heen wilt of waar je iets mee wilt doen. De controls zijn dan ook simpel, maar effectief. Het doet gewoon wat het moet doen en dat is natuurlijk fijn. Het enige waar ik een klein beetje tegenaan liep, is het feit dat Lilli redelijk langzaam loopt. Hierdoor duurt het redelijk lang om door een ruimte te lopen waar je even doorheen moet om in de volgende ruimte te komen. Toen ik er echter achterkwam dat je door dubbel te klikken direct naar een aangrenzende ruimte kunt gaan, bleek er geen vuiltje meer aan de lucht.

Je kunt redelijk lang met de game doen, maar een tweede keer zou ik het persoonlijk niet spelen. Je zou dan niet veel anders kunnen doen, aangezien je een redelijk rechte lijn volgt. Dat is jammer, maar bijna niet te voorkomen. Persoonlijk zou ik de game  niet nogmaals spelen, omdat ik alles al weet. De game kan me niet meer verassen.

Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes is een leuk spel. Na één keer heb je het wel gezien, maar daar hoeft verder niets mis mee te zijn. De game zit namelijk erg goed in elkaar, kent een leuke stijl en laat je soms zelfs licht grinniken! Kortom: prima tijdverdrijf!

Zino