PC Review | Expeditions: Conquistador

review-feaerft-V3

Inforeerfview

Projecten die hun budget via Kickstarter bij elkaar schrapen, zijn niet altijd even succesvol. Maar Logic Artists Expedition: Conquistador zag er toch interessant en uitgebreid uit. Zelf heb ik helaas geen donatie gedaan, maar blijkbaar waren er al genoeg mensen overtuigd van de eerder verschenen Windows Phone-versie om de ontwikkelaar een financieel handje te helpen. Geschiedenisboeken interesseren ons niet. Geen leukere manier dan via een game die tijden zelf te beleven. Hijs de zeilen!

[learn_more caption=”Gameplay”]

Op naar Hispaniola, dat eilandje ten midden van de Caraïbische zee. De voetsporen van ontdekkingsreiziger Christopher Columbus – je weet wel, die met zijn ei – zijn nog niet opgedroogd, of we staan zelf al met ons hebben en houden in de haven. Dat hebben en houden is snel weg, in beslag genomen, en we mogen klusjes opknappen voor de bevelhebber die op het eiland de plak zwaait. Meteen krijgen we te maken met enkele lappen tekst die een enorme schat aan verhaal bevatten en waarin we antwoorden kunnen kiezen. Het ene antwoord klinkt diplomatischer dan het andere en elk antwoord dat we in het spel zullen kiezen, zal invloed hebben op de rest van het verhaal. De replieken die je kan kiezen hangen allemaal af van jouw eigen kwaliteiten, die je aan het begin deels zelf kon bepalen. Die kwaliteiten, zoals leiderschap en diplomatie, bepalen veel. Ook hoe je jouw groep zal leiden. Followers noemen we die. We zitten niet op Twitter, ze volgen op hun ros. Die followers kunnen we in het begin kiezen. Dokters, strijdkrachten, leerkrachten… Je hebt mensen van allerlei allooi nodig om een gezonde, strijdbare en slimme groep op de been te brengen en ze de kans te geven om te overleven.

Expeditions-Conquistador_Screenhot(4)_300513

Eén echt sterk punt van de game is de mate waarin de personages ieder hun eigen persoonlijkheid hebben. Sommigen zijn moedig, anderen zeer loyaal of net labiel. Zelfs racisten mengen zich in de debatten. Zelf stelde ik een groep samen die bestaat uit verschillende persoonlijkheden, gewoon zodat ik kon zien hoe de groepsdynamiek veranderen kan. Wanneer je op pad bent met je troepen is het belangrijk goed gestockeerd te zitten in allerlei levensnoodzakelijke dingen. De wildernis kan een beproeving zijn, zelfs voor de meest geharde soldaten. In steden kan je in ruil voor valuables voedsel, medicijnen en nog meer van die dingen kopen. Je moet altijd genoeg van die dingen meenemen. Om goede gevechten te kunnen leveren, moet het volk goed doorvoed zijn. Ondervoede followers, hebben we gemerkt, werden al snel geïrriteerd en kort daarna ziek. Je kan de dokters dan wel gaan toewijzen, maar eens je zonder medicijnen valt, blijven ze ziek en komen ze verzwakt aan de start van bepaalde gevechten.

Snel vermoeid paard

Gelukkig kan je buiten de dorpen ook medicijnen en andere materialen opscharrelen. Op een eiland waar alle gebieden nog niet in kaart zijn gebracht, valt er al wel eens een schat te vinden. Die bezitten vaak geldstukken, maar evengoed kan je er medicijnen in terugvinden. Schatkisten die dienen als begraven EHBO kistje, waarom ook niet. Al moet je spaarzaam zijn in het verkennen en  ronddwalen. Dit is toch een turn-based game en de zetten die je krijgt zijn per beurt erg beperkt. 27 om precies te zijn. Je paard kan 108 hoeven opheffen en dan is het luie beest klaar voor de dag. Dat hindert het exploreren toch wel. Een beurt is heel snel voorbij, maar dan kunnen we kamperen en het is daar waar alles gebeurt. Mensen eten geven, taken verdelen, laten jagen om meer voedsel te vinden, verkennen en bovenal: laten slapen. Gedurende die nachten kan er heel wat trammelant ontstaan. Iemand komt langs je kamp en steelt wat. Soms slaan zelfs je eigen mensen aan het stelen. Kijk uit voor racisten, want als er een gekleurde broeder in de buurt is, stijgt de onrust en krijgt die de schuld. Dan mag je weer immens veel tekst verwerken om je diplomatische kant tentoon te spreiden en de gemoederen te bedaren.

Expeditions-Conquistador_Screenhot(9)_300513

Maar soms draait het ook uit op vechten, met anderen dan. Hierin is een afgebakend deel van de omgeving verdeeld in vakken. Je moet toch een redelijk serieuze tacticus zijn om zelfs ‘normaal’ mooie overwinningen te scoren. Elke beurt kan iedere soldaat enkele vakken bewegen en toeslaan. Toeslaan wil ook niet altijd zeggen raken, want als je de manschappen niet goed te eten geeft en het moraal is laag, dan wordt er nogal duchtig naast geslagen en geschoten. De A.I. van de vijand zit snor. Die probeert je te flanken, in een hoek te drijven of die probeert je langs alle kanten in te sluiten. Jammer genoeg is het tijdens nachtgevechten niet altijd goed te zien waar de vijand staat. Gelukkig kan je de camera vlot bewegen, maar tijdens gevechten in het donker is de vijand steeds zoek. Dan ga je sowieso manschappen verliezen. Uitgeschakeld worden hoeft dan wel het einde niet te betekenen, maar als je geen medicijnen op zak hebt, ben je zelfs met tien dokters het haasje. Het spel biedt dus een zeer pittige uitdaging, maar een beperkte wereld om te verkennen, dankzij de zeer beperkte aantal stappen die je per beurt ter beschikking hebt.

[/learn_more][learn_more caption=”Graphics / Geluid”]

Grafisch moet je natuurlijk geen wonderen verwachten van een isometrische RPG. En zeker niet van eentje die geboren werd via een Kickstarter-project. Maar de game handhaaft zich op een deftig niveau. De wildernis ziet er overal wel een beetje hetzelfde uit, maar eens je ergens binnen wandelt, krijg je heel wat variatie aan interieurs te zien. Bovendien kan je jezelf vrij dicht op de actie zetten door in te zoomen, zonder dat de visuals aan kwaliteit verliezen. Wel worden we in de bossen weleens gehinderd door een boom, waardoor we ons ros maar niet te zien krijgen. Auditief is dit geen goede game. Alle dialogen zijn volledig tekstueel en niets werd ingesproken. Jammer, hier en daar een repliek had leuk geweest. De muziek op zich is vrij repetitief en de omgevingsgeluiden klinken niet loepzuiver.

Expeditions-Conquistador_Screenhot(3)_300513

[/learn_more][learn_more caption=”Lifespan”]

Je hebt zowel een campagne in Hispaniola als in Mexico te doorploegen en je bent er wel degelijk een hele tijd mee bezig. Enkele tientallen uren is niet overdreven, maar alles had, mits een grotere bewegingsvrijheid nog iets langer kunnen duren. Niet dat we nu klagen. Er kan heel wat gebeuren en de game blijft interessant tot op het eind. De gameplay werkt redelijk verslavend en je legt het spel dan ook niet zomaar aan de kant.

Expeditions-Conquistador_Screenhot(1)_300513

[/learn_more][learn_more caption=”Conclusie”]

PC-gamers mogen best wel blij zijn dat Expeditions: Conquistador de Windows Phone ontgroeide en dat er genoeg vrijgevige gamers waren om hun Kickstarter te steunen. De game is verslavend, heeft een uitgekiend interactiesysteem en de achtergronden van de personages zijn verrassend uitgebreid. Er is wel veel tekst die enkele gamers zal afschrikken, maar ik ben de Kickstarter backers zeker dankbaar.

ScozdedrecardV4

[/learn_more]

Tommy