PC Review: Shattered Haven

Inforeedeedview

Arcen Games, een kleine game-ontwikkelaar gevestigd in North-Carolina, houdt er een enigszins alternatieve filosofie op na. Men neme een blender, gooit er een aantal genres in, een korte shake en dan zien wat eruit voortvloeit. Het resultaat is niet altijd even succesvol, maar toch heeft het bedrijf(je) met de A.I. War-franchise een zekere staat van dienst opgebouwd. Hun nieuwste creatie, Shattered Haven, is een action-puzzle pc-game die zich van tijdsperiode lijkt vergist te hebben en oogt als een spel dat stamt uit begin de jaren ’90; toen actiespellen met een top-down perspectief het gamewereldje overheersten. Is Shattered Haven een ode aan de beginjaren van Zelda en Grand Theft Auto, of eerder een zwak afkooksel? Lees verder voor het antwoord.

Gameplay

Zombies, deel 1185

Zombies, ook de gamewereld ontsnapt niet aan het allesverslindende fenomeen. Er passeert geen spel de revue of er komen ondoden in voor, zo ook in Shattered Haven. Jij bent Darrel, trotse vader van een vierjarig meisje. Zij is echter, samen met een vriendje, gekidnapt door de grays a.k.a zombies. Het is jouw taak om de kinderen te redden. Darrel kan bovendien worden bijgestaan door zijn vrouw Mary wanneer je samen met een vriend wil spelen.

shattered haven 1

Kakofonie

Wat is Shattered Haven precies? Het is zeer moeilijk om er een etiket op te kleven. Het spel bestaat uit twee delen. Enerzijds heb je de main quest, waarin je op zoek gaat naar je dochter. De wereld wordt overheerst door zombies en ongedierte. Deze maken dan ook het straatbeeld uit en zijn in staat om je te doden. Het is jouw taak om de negen secties, die het spel rijk is, te doorlopen en zo je dochter te redden. Doorheen je tocht ga je op zoek naar tools en sleutels die je nodig hebt om verder te geraken. Zo moet je bijvoorbeeld op zoek naar een hamer om een brug te kunnen repareren. In dit opzicht heeft Shattered Haven iets weg van de befaamde Pokémon-spellen. Je hebt een bepaald voorwerp, dat je op één of andere manier moet bemachtigen, nodig om verder te kunnen komen (denk maar aan de Pokéflute om die verduivelde Snorlax wakker te krijgen). Alleen nu met het verschil dat het gevaar achter elke hoek schuilt in Shattered Haven. De zombies liggen namelijk altijd op de loer.  Een sectie kan echter pas worden voltooid wanneer je ook een aantal losstaande puzzels hebt opgelost. Deze puzzels liggen doorgaans verborgen achter portalen die verspreid liggen in de sectie.

De puzzels volgen een vast stramien. Eerst en vooral word je ontdaan van alle tools en wapens die je in je bezit had, waarna je ofwel alle grays moet doden ofwel de arena moet weten te ontvluchten. Hoe je dat moet doen, verschilt natuurlijk van puzzel tot puzzel. De variëteit is groot: de ene puzzel is wat meer gericht op reflexen, waarbij je bijvoorbeeld snel een bepaald pad moet volgen terwijl de grond wegzakt, een andere zet je aan het denken, omdat je een bepaalde combinatie van schakelaars moet aanzetten. Bij de meeste puzzels ga  je echter op zoek naar wapens waarmee je vervolgens de grays kan omleggen. Het komt erop neer dat elk raadsel een nieuwe, unieke uitdaging biedt. De puzzels zitten bovendien goed in elkaar. Er zijn vaak meerdere uitwegen en wapens kan je op verschillende manieren gebruiken. Daarenboven is de moeilijkheidsgraad ouderwets pittig. Verwacht te sterven, meer dan eens, maar de voldoening is dan ook des te groter wanneer je na 37 pogingen de puzzel dan toch weet op te lossen.

shattered haven2

Niet gepolijst

Het moge duidelijk zijn dat het spel op zijn best is tijdens de puzzels. De momenten waarop je geen enigma aan het ontrafelen bent, halen vaak het tempo uit het spel. Keer op keer dezelfde route afgaan, borden lezen met subtiele clues en bewoners aanspreken op zoek naar die ene sleutel die je maar niet kan vinden… Het is behoorlijk saai en frustrerend. Anderzijds zijn deze passages nodig om het geheel aan elkaar te breien, een coherent verhaal te vertellen en daardoor een unieke, apocalyptische sfeer te creëren waar het ondanks de zwakke graphics wel enigszins in slaagt.

Shattered Haven is een indiegame en dat voel je aan alles. De game mist verfijning. Bugs en glitches duiken geregeld op: een savegame die niet direct wil laden, een occasionele zombie die in een boom geklemd zit, een deur die gesloten blijft terwijl die open zou moeten gaan, en ga zo maar door. Bovendien kan je in elke puzzel voorwerpen oprapen die verder geen enkel doel dienen, behalve het verbeteren van je score. Maar er zijn geen online leaderbords om scores te vergelijken, dus er is eigenlijk geen incentive om dit te doen. Tot slot ontbreken er ook een aantal praktische zaken. Zo heb je geen duidelijk overzicht van welke puzzels je al hebt gedaan, er is geen kaart van de omgeving en ook een omschrijving van wat je volgende doel is, blijft achterwege.

Graphics/Geluid

Bij een 2D-spel als Shattered Haven is uitpakken met graphics zo goed als onmogelijk. Het is meer een kwestie van het proberen scheppen van een bepaalde sfeer en op dat vlak begint Shattered Haven al met een achterstand. Heel origineel is het verhaal immers niet. Verre van zelfs. Gelukkig slaagt de verteller – een kloon van Morgan Freeman – erin alles op een emotionele, charismatische manier over te brengen, zodat er toch een zekere aantrekkingskracht boven het verhaal zweeft. Telkens wanneer je een sectie uitspeelt, ontsluiert deze stem een stukje van de kroniek. De passages van de verteller zijn echter schaars. Daardoor verlies je in-game af en toe de voeling met de personages. Ook omdat de meeste puzzels op zich  geen connectie hebben met de plot.

Grafisch heeft Shattered Haven weinig om het lijf. Het top-down perspectief fnuikt meteen de mogelijkheden om het spel er aantrekkelijk te laten uitzien. Het betere web browsed-spel ziet er even goed uit. Ook de animaties zijn vrij basic en amateuristisch. Je lijkt over het oppervlak te zweven, elk voorwerp maakt gebruik van dezelfde animaties, als je tegen een muur staat, lijk je door de muur te slaan en meer van dat. Het mist duidelijk de nodige finesse. Hetzelfde kan worden gezegd van de geluidseffecten. Een hamer, een houweel, een bijl… Allemaal maken ze hetzelfde geluid en of je nu een tv, een kast of een koelkast aan gruzelementen slaat, keer op keer hoor je dezelfde geluidseffecten. Het is een issue, maar je ziet het al snel door de vingers. Men slaagt er zelfs in een zekere lugubere, aangrijpende sfeer te creëren. Met dank aan een uitstekende belichting en vooral de constant aanwezige pianomelodietjes die niet zouden misstaan in de gemiddelde horrorfilm.

shattered haven 3

Lifespan

Wie Shattered Haven helemaal wil klaren zal heel wat uurtjes moeten vrijmaken. De 97 puzzels alleen al nemen ettelijke uren in beslag. Met de meest veeleisende levels ben je al snel een klein halfuur zoet, zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad. Daarbij komt nog de tijd die je in de main quest spendeert, op zoek naar de benodigde tools en portalen terwijl je tussen de zombies laveert. De replay value daarentegen is miniem. Eenmaal je de sleutels gevonden hebt, de codes gekraakt en de kinderen gered, is er geen reden om nog eens opnieuw te beginnen. Het leuke aan Shattered Haven is net het initiële ontdekken van hoe je verder moet. Bij een tweede playthrough is dat gegeven helemaal weg.

Wie er toch niet genoeg van kan krijgen, kan zich wel storten op de bijgeleverde level editor. En dat storten zal moeten gebeuren met lijf en leden. Wie snel even een level in elkaar wil flansen, is eraan voor de moeite, want bij het woord ‘gebruiksvriendelijkheid’ horen ze het in Keulen donderen, daar bij de studio’s van Arcen Games in het verre North-Carolina.

shattered haven4

Conclusie

Het is een vreemd beestje, Shattered Haven. De vele mankementen terzijde bevat het spel een degelijke basisgameplay met leuke, vernuftige puzzels in een lugubere setting met een beklijvende sfeer. Een topgame is het zeker niet, maar wie door de zwakke graphics, animaties en algemene afwerking heen kan kijken, vindt hier een apart maar vermakelijk spel.

ScorecardV4

Sam