Preview: Quake Champions

champions3

id Software – Bethesda Softworks  –   2017 – PC

Quake is één van de iconische game-franchises uit de jaren ’90 die bij elke shooter fanaat nostalgische gevoelens oproept. De eerste game verscheen in 1996 en was één van de eerste shooters die ik zelf speelde. Quake 4 – geen fantastische game – verscheen al 12 jaar geleden, dus werd het hoog tijd voor een nieuwe, kwaliteitsvolle game.

De game, ontwikkeld door id Software, kreeg onlangs een gesloten bèta van enkele dagen dus énorm veel hebben we niet kunnen spelen, maar alvast genoeg om ons een eerste beeld te vormen. Zeg eens: wat maakt de klassieke Quake-game zo goed? De snelheid, intuïtief level design en toegankelijkheid. Het gevaar in moderne games in een reeks die al twintig jaar loopt is teveel vernieuwing, waardoor de geest van het spel verloren gaat. Dat heeft id Software vakkundig weten te vermijden. We konden aan de slag met een drietal mappen en elk hadden ze één ding gemeen: het gaf ons meteen dat klassieke Quake-gevoel.

Champions

De snelheid en toegankelijkheid zitten van bij het begin snor. In dat opzicht is de sfeer en de feel van de klassieker behouden. Het is een welgekomen afwisseling op moderne shooters, waar de pace over het algemeen een pak trager is. Let wel: er zijn snelle shooters op de markt, maar geen enkele shooter is zo snel als Quake Champions het presenteert. Van de eerste tot de laatste seconde moet je hyper geconcentreerd te werk gaan en gewoon meegaan in het tempo. Wanneer je dat kan ben je jezelf al snel rot aan het amuseren met deze shooter. Dat aspect én het intuïtief level design zorgen voor heel veel afwisseling. Door het hoge potje zijn geen twee games hetzelfde.

De beschikbare mappen konden ons alvast overtuigen. Naar Quake gewoonte liggen er her en der wapens verspreid en net voor elke match krijgen we de kans om ‘Memo’ te spelen en te onthouden waar de wapens liggen. Het is dan zaak om vliegensvlug te zijn en in het rond beginnen te schieten.

Chamions2

De fun factor ligt dus best hoog, en één van de dingen die anders zijn dan in de klassieke Quake, zijn uiteraard de champions. Het personage was vroeger voor iedereen hetzelfde, maar nu zijn er heel wat personages met verschillende kwaliteiten en gebreken. Het is leuk om te ontdekken wiens speelstijl je jezelf het best kan aanmeten en zorg alweer voor variatie. Dat én het tempo en de levels lijkt de game perfect te lanceren voor e-Sports competities. Iets waar id Software en Bethesda met deze game op lijken te mikken. Aan de kwaliteit van de game zal het voorlopig in ieder geval niet liggen.

Als je het ons op basis van onze korte ervaring in de bèta vraagt, kunnen we je gerust stellen. Na enkele mindere games lijkt Quake de ‘vibe’ van de klassieker opnieuw op te pikken en het te combineren met spaarzame nieuwe elementen waardoor we een gevarieerde shooter aan een enorm hoog tempo krijgen. Of de game ook echt gaat scoren, weten we pas wanneer alle content verschijnt maar voorlopig oogt het mooi.