Review | Atelier Firis: The Alchemist of the Mysterious Journey

firis

Ontwikkelaar: GUST

Uitgever: KOEI Tecmo

Platformen: PC, PS4, PS Vita

Genre:  Actie-RPG

Releasedatum: 10 maart 2017

De Atelier-reeks is bij ons niet erg gekend, maar in Japan en omstreken heeft de franchise een enorme weerklank. Dat is logisch, want er werden maar liefst 17 games in de reeks gereleased, en dan tellen we de vele nevengames op de GameBoy of Nintendo DS er nog niet bij. De voorbije week kregen we de 18de game in de reeks te spelen,, amper een jaar na de vorige game (review).

Atelier Firis: The Alchemist of the Mysterious Journey: een mondvol en wie opgelet heeft, weet dat dit opnieuw een Mysterious-titel is, net als de vorige, Atelier Sophie. Een beetje een sequel dus, maar ook weer niet. We krijgen met Firis immers een gloednieuwe protagoniste binnen een verhaal dat… enorm traag van start gaat. Waar de vorige game vrij goed vooruit ging, weet deze titel van zichzelf binnen de kortste keren een sleur te maken. We maken kennis met Firis die in een afgesloten dorp leeft, achter een immense poort, en nooit naar buiten mag. Ze moet er werken, maar heeft een speciale gave waardoor ze – zo blijkt iets later – aanleg lijkt te hebben voor alchemie.

firis3

We rennen de eerste paar uur heen en weer het afgesloten dorp en dat valt wat tegen. Het duurt letterlijk uren vooraleer we kennismaken met de gevaren van de buitenwereld en daardoor sluipt er snel een bepaalde sleur in de game. Het verhaal op zich en alle dialogen – die alweer enorm talrijk aanwezig zijn – zijn best sterk geschreven en we krijgen zelfs fan-service met Sophie die opduikt, samen met Plachta, en Firis op weg zet naar haar toekomst als alchemist. Wanneer we dan eindelijk het dorp mogen ontstijgen en op pad mogen krijgen we… een enorm herkenbare game voorgeschoteld.

De verschillen qua gameplay tussen Atelier Firis en Atelier Sophie zijn énorm moeilijk te vinden. De mechanieken zijn haast allemaal dezelfde. Van het uitoefenen van alchemie tot het combat-systeem. Ook staan we in deze game onder tijdsdruk. Firis moet zich bewijzen en binnen een bepaalde tijd slagen in het alchemie-examen en elke zet die we doen, doet tijd verstrijken. Jammer, want het beknot de vrijheid om de open wereld van Atelier Firis te verkennen. Je moet met teveel factoren rekening houden waardoor je niet volledig van de game kan genieten. En dat is uiteraard een probleem. Het alchemie-gegeven vergt wel wat tijd om onder de knie te krijgen en door de moeilijke UI, die ook in de vorige game een probleem was, valt het allemaal nog niet zo mee.

firis1

Maar we moeten erbij zeggen dat dit later wél kan. De tijdsdruk valt later in het spel weg, maar dan heb je een grote portie van de game gespeeld zonder de wereld echt te leren kennen. Je kan dat daarna dan wel doen en de verschillende personages hun verhalen uitdiepen en dat is best wel de moeite. Het is dan ook jammer dat dit allemaal verstopt wordt achter een flinke portie verhaal onder tijdsdruk. Zeker omdat de klok hier nooit stilstaat, en in andere games van de reeks de klok enkel vooruitging bij bepaalde handelingen.

Een zeer herkenbare Atelier-game dus, en dan zou je iets kunnen zeggen over een gebrek aan vernieuwing, maar dat is zelfs geen probleem. Het probleem ligt in de uitwerking in zijn geheel én de graphics. Grafisch was de vorige game best goed, maar Atelier Firis lijkt stappen terug te zetten. Het lijkt wel een PlayStation 3-titel en dat is enorm jammer. Het design op zich is ok, maar technisch is het een ramp en qua resoluties soms niet om aan te zien. Spijtig, want de filmpjes zijn  wel allemaal knap getekend. We kunnen wel stellen dat gameplay altijd belangrijker is dan de graphics, maar als de gameplay ook niet top is, zit je met een probleem.

De enorm populaire reeks zal bij de echte fans wellicht weer scoren met dit spel, maar wie nu een interessante JRPG zoekt om mee te beginnen, raden we deze niet echt aan. Ingewikkeld, een moeizaam begin, grafisch van een vorige generatie en mechanieken de game zijn potentieel tegenhouden. Anderzijds is er wel een goed verhaal, interessante personages, goede dialogen en sterk design. Toch een mindere Atelier-game in de reeks.

6

• Sterk verhaal
  • Goede dialogen