Review: Aven Colony

Aven3

Ontwikkelaar: Mothership Entertainment

Uitgever: Team 17

Genre: Simulatie

Releasedatum: 25 juli 2017

Adviesprijs: €29,99

Simulatie – managementgames zijn een genre dat niet al te dik bezaaid is met toppers, maar met Cities Skylines is er toch eentje die zich de Koning van het genre mag noemen. Met die game hebben we alles al gezien en alles al gebouwd. Behalve dan in de ruimte. Daarvoor hebben we nu Aven Colony.

Met Aven Colony mogen we een buitenaardse kolonie bouwen op de planeet Aven Prime. Dat is zowat de hele setting die je meekrijgt. Een verhaal zit er niet zozeer in, we moeten gewoon functionele kolonies bouwen waarin heel wat immigranten kunnen overleven. Dat betekent micromanagement in al zijn aspecten, al draait het hier allemaal om andere zaken, of worden bekende dingen als elektriciteit anders ingezet of bekeken. We krijgen wel twee tutorials om te spelen, maar wie voor de eerste keer zijn tenen dipt in het genre heeft er niet zoveel aan. De tutorials geven enkel instructies als ‘klik hier’, ‘klik daar’ en zijn ontoereikend qua uitleg en zeker voor wie nieuw is in het genre.

Aven2

Maar wie zich als een vis in het water voelt tussen tientallen parameters komt met Aven Colony een parel van een game tegen. Alleen is het gewoonweg geen parel van een game. Qua diepgang in parameters valt er wel degelijk heel wat te ontdekken en het heeft allemaal een grote invloed op het spel. Zo’n grote invloed dat de game eigenlijk geen balans kent. Daarmee bedoelen we een balans tussen management en effectief spelplezier en voldoening van het bouwen. Die voldoening is er naar ons aanvoelen te weinig.

Waarom? Wel, omdat je in andere city builders – en zeker en vast in Cities Skylines – genoegen schept in het uitlijnen van een stadsplan en het zo efficiënt mogelijk benutten van de grondstoffen. Dat is een pak minder in Aven Colony. Hier maakt het niet zo nadrukkelijk uit waar je alles neerzet, zolang je het maar verbindt met de elektriciteitspijpen en van tijd tot tijd de nodige dingen bijbouwt. De tijd gaat alsmaar voort en de seizoenen passeren en elk seizoen brengt zijn eigen rampen met zich mee, net als de ruimte die zich vijandig gedraagt. Hierdoor ben je constant bezig met crisis-management en mis je de voldoening van het bouwen van een mooie, efficiënte buitenaardse kolonie.

aven

De gameplay slaat dus de bal mis op bepaalde vlakken, maar weet zich wel uitstekend te presenteren. Ondanks de aanwezigheid van enorm veel parameters, is de UI heel erg gebruiksvriendelijk en weet je alles makkelijk terug te vinden. Grafisch is het een andere zaak. Het is allemaal niet enorm gedetailleerd, al is het design van de verschillende seizoenen en scenario’s best knap. Ook heeft de game een aantal leuke features, zoals de bewakingscamera’s die de game een apart zicht meegeven. Grafisch hinkt de game dus op twee gedachten, in de lijn van de rest van de game.

Aven Colony is Cities Skylines in space, maar zonder de kwaliteit van die laatstgenoemde game. Ontwikkelaar Mothership Entertainment doet wel degelijk zijn best om een interessante game te leveren, maar slaagt er niet in een enorm boeiende, toegankelijke game aan de man te brengen.

6

• Duidelijke UI
  • Design