Review | Danganronpa 1.2 Reloaded

Ontwikkelaar: Spike Chunsoft

Uitgever: NIS America

Platformen: PS4

Genre: Visual Novel

Releasedatum: 17 maart 2017

Adviesprijs: €39,99

Danganronpa. Een vreemde naam voor een vreemde Japanse creatie, maar manga’s durven al eens ‘out of the box’ te denken. Atypisch aan Danganronpa is dat dit géén game is gebaseerd op een manga/anime, maar dat de anime en manga gebaseerd zijn op de game die in 2010 verscheen voor de PSP en zijn sequel uit 2012.

De games werden hyper populair en er ontsproot een manga en anime uit en daarom was het voor ons interessant om de PS4 remaster onder de loep te nemen en te bekijken waarom het spel zo populair werd. Danganronpa 1.2 Reloaded brengt beide spellen uit het PSP/Vita-tijdperk naar PS4 en het wordt al snel duidelijk wat de aantrekkingskracht van de games is. Absurditeit. We kruipen in de huid van een jongeman zonder veel talent die toegelaten wordt tot de Hope’s Peak academie waar voor het overige enorme talenten toegelaten worden. Allemaal hebben ze iets. een Ultimate Fashionista, Ultimate Clarevoyant en ga zo maar voort. Het is die mix van personages, de setting en de unieke opzet die de game maken en een hoge populariteit opleverde.

Danganronpa 1.2 RELOAD_20170311014346

Danganronpa 1.2 RELOAD_20170311014346

Het is namelijk geen gewone universiteit, maar een sadistische locatie waar de studenten opgesloten worden en gecommandeerd worden door een mechanische teddybeer die er erg creepy uitziet: Monokuma. Ze zijn opgesloten tot hun dood en kunnen maar op één manier ontsnappen: door een andere student te vermoorden en niet gesnapt te worden. Een originele opzet binnen een bizarre setting. Het is vooral een knap uitgeschreven game, want wat we krijgen is een visual novel die we door onze beslissingen kunnen sturen. Veel tekst lezen dus, maar ook uitvogelen wie telkens iemand vermoord. Daarvoor wordt de game verdeeld in fases. De dag, de moord en de rechtszaak.

Het is een visual novel, dus echt veel gameplay is er niet bij. We kunnen door de school bewegen vanuit een first-person perspectief en hier en daar dingen aanklikken en bewijzen verzamelen door vooral veel te praten. Op dat vlak hebben beide games een geweldige personages. De tweede game is nagenoeg dezelfde, maar speelt zich af op een tropisch eiland. Even sterk geschreven, alleen komen we niet te weten hoe de verse selectie studenten op dat eiland terechtkomen, maar dat zien we door de vingers. Zowel de eerste als tweede game zijn gewoon enorm goed geschreven en zitten vol boeiende personages, dus eventuele minpuntjes zie je wel door de vingers.

Danganronpa 1.2 RELOAD_20170309153206

Wie van snelle gameplay houdt, gaat wel van een kale reis terugkomen. De game is traag, elk hoofdstuk neemt tijd in beslag en dan is er uiteraard de vele tekst. Binnen de dialogen kunnen we reageren en dat stuurt de game wel wat, al lijkt dat ons enkel een indruk te zijn. De game lijkt op zich vrij lineair en dat is dan weer jammer maar de gestuurde uitkomst is ook altijd verrassend of ontroerend en dat komt ook door de uitstekende opbouw. Eén minpuntje is dat de rechtszaken die een schuldige moeten aanduiden chaos zijn en er geen structuur inzit, maar dat past dan misschien wel bij de setting en de game op zich.

Coole games dus en zijn geld meer dan waard. Ook grafisch werd er gemorreld aan beide games en als je weet dat de eerste game zelfs godbetert een PlayStation Portable-titel was ziet de game er nog vrij goed uit. Grafisch dus zeker en vast een erg leuke remaster. Ook al omdat het design, de freaky beer en de setting geweldig zijn. Van beide games. Wat we minder vinden is dat op locaties de personages bordkartonnen figuren lijken, dus niet in 3D weergegeven worden, maar dat is een bewuste keuze van de ontwikkelaar. Maar is het een goede game? Hell yeah.

Het is niet moeilijk om te beseffen waarom Danganronpa 1 & 2 beide enorm populair werden en er een manga en anime spin-off van kwam. Heerlijke personages, zeer sterk geschreven, origineel en solide gameplay. Al wie een originele, bizarre game wil spelen is hier aan het goede adres.

8

• Originele setting
  • Uitstekende remaster