Review: Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls

Ontwikkelaar: Spike Chunsoft

Uitgever: NIS America

Platformen: PS4 – voorheen PS Vita, PC

Genre: Avontuur

Releasedatum: 27 juni 2017

Adviesprijs: €29,99

Danganronpa is een uiterst vreemd, en niet geheel verrassend, Japans fenomeen. De bizarre beer die primussen van het school terroriseert en de donkere humor die er mee gepaard gaat, keert terug met Another Episode: Ultra Despair Girls. Een game die in 2014 al voor PS Vita verscheen, maar nu drie jaar later ook voor PC- en PS4-gamers speelbaar.

Deze game speelt zich tussen de eerste en tweede game, maar personages uit die games ga je zeker en vast niet herkennen. We  volgen Komaru Naegi die in gevangenschap leeft, niet weet hoe ze er komt of wie haar ontvoerde, maar op een dag gevaarlijke robotberen door het raam ziet springen. De schijnbaar moordlustige robots jagen op haar en enkele ontmoetingen later bevindt ze zich op een vreemde plek, waar ze het onderwerp van een spelletje is. Aan ons om haar dat te laten overleven.

danga2

Dat het een PS Vita-spel was, zie je onmiddellijk. Grafisch is het echt niet goed en eigenlijk had de ontwikkelaar beter zijn best mogen doen om de PS4- en PC-versie een extra laagje glans te geven. Toch kan het missen van degelijke graphics het plezier niet doen onderkoelen. Dankzij een third-person perspectief is er een groot verschil in beleving tussen deze game en de visual novels die de andere twee games zijn, maar vergis je niet: er valt voldoende te lezen. De dialoogstructuur uit andere games werd behouden en daar ontspruit een donker en knap verhaal uit. Het begint als een bende snotneuzen die alle volwassenen willen uitmoorden, maar het is zoveel meer dan dat.

Wanneer je dat verhaal gaat analyseren, besef je dat dit best zware kost is en er donkere, volwassen thema’s in voorkomen. Ondanks de kleurrijke visuals en moordlustige robotberen als onderwerp is het dus helemaal geen geschikte game voor jongere gamers. Maar wij, volwassenen? Wij krijgen eigenlijk een erg goede game te spelen met een knallend verhaal. Verrassend, want de Vita-game trok destijds niet veel aandacht, terwijl het toch wel een toppertje mag genoemd worden. Van de drie Dangonranpa-games is dit zonder meer de leukste, omdat we met Truth Bullets nog een leuk stukje actie voorgeschoteld krijgen.

danga3

Ja, de momenten dat we in third-person mogen knallen zijn niet dik gezaaid, maar zonder meer is het erg leuk om de vijand te lijf te gaan met ammunitie die hen doet dansen, verdooft, doet zweven en noem maar op. Er zijn een heel aantal verschillende soorten ‘truth bullets’ die vrijgespeeld moeten worden, al is dat misschien allemaal wat te simpel. Dat is ook nog een klein puntje van kritiek: an sich is de game ietwat te makkelijk. Je moet geen groot gamer zijn om deze game te doorworstelen. Maar de ervaring is leuk, dus dat kunnen we met de mantel der liefde bedekken. Minder bedekbaar zijn de cameraproblemen. Je kan kiezen om hem manueel te bedienen of hem je automatisch te laten volgen, maar in beide gevallen heeft de camera kuren en is het niet optimaal voor een vlotte gameplay-ervaring.

Ondanks dat laatste, en de wat magere graphics, is Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls  gewoonweg een erg goede game die heel wat gameplezier brengt. De humor is aanwezig, maar er is ook vooral een erg donker verhaal boordevol met volwassen thema’s aanwezig die je doet nadenken over bepaalde zaken. Absoluut een aanrader.

8

• Humor
  • Donker, knap verhaal