dirt3

Ontwikkelaar: Codemasters

Uitgever: Koch Media

Genre: Race

Releasedatum: 9 juni 2017

Adviesprijs: €64,99

Codemasters is dé referentie als het over racegames gaat. Ze wisten hun reputatie op te bouwen via schitterende Colin McRae-games en breidde die reputatie uit met TOCA-games. De laatste race-games waren echter geen onbetwiste toppers, dus waren wij alvast benieuwd of DiRT 4 wél een onversneden topper zou zijn.

Codemasters lijkt er werk van gemaakt te hebben. Het introduceert ons bij de start meteen aan een keuze: gamer en simulatie. Een essentieel onderdeel van deze racegame, want zo maakt het spel van bij de start duidelijk dat het toegankelijk is voor iedereen. Wil je een meer arcade-achtig gevoel tijdens het racen, met veel assists waardoor je race-kunsten iets minder mogen zijn? Dat kan. Wil je een echte race-simulatie met minder assists, realistische physics en schademodellen? Dan ben je evenzeer aan het juiste adres. DiRT 4 opent dus met een duidelijke keuze én de optie om die keuze op elk moment tijdens het spelen terug te draaien. Zo kan je met de meer arcade-achtige optie starten en nadat je jouw racekunsten hebt bijgeschaafd de simulatie setting uitproberen.

Dirt

Hiermee scoort DiRT 4 zonder twijfel punten. Ook de academy waar je allerlei proeven en test kan doen om je skills bij te schaven is uitnodigend omdat het je effectief wat bijleert en beter maakt. Codemasters wil van het spel dus duidelijk eentje maken die iedereen kan aanspreken een waarin je jouw rijkunsten effectief in kan verbeteren. Maar het meest coole? De carrière. Hier heeft Codemasters hun stinkende best gedaan om diepgang te creëren. Je start als beginneling met een goedkope wagen, maar werkt je op, verdient credits, koopt betere wagens om te concurreren en te winnen. Op zich is dat niet enorm verschillend van vele racegames, maar DiRT 4 gaat hierin dieper. In deze game kan je ook sponsorcontracten vrijspelen, en andere zaken worden pas beschikbaar wanneer je in level stijgt. Tot het personeel dat je in dienst kan nemen toe. Noem DiRT 4 dus gerust een race-RPG.

Dat zeggen we met lichte zin voor overdrijving, maar zo voelt het micro-management van de game wel een beetje aan. Als een RPG. Maar wie zich daar niet mee wil bezighouden kan ook een aantal dingen automatiseren, waardoor niemand afgeschrikt wordt door de taken die je naast het racen moet toen. Allemaal pluspunten dus, maar hoe zit het met het racen zelf? Wel, ook daar hebben we heel wat goeds over te zeggen. Wij kozen voor de simulatie setting en zo voelt het ook aan. De auto is een mechanisch beest dat je goed onder controle moet hebben en realistisch aanvoelt in haarspeldbochten of op hellingen waar hij de lucht in gaat. Het racegevoel is dus erg goed, realistisch en misschien wel het beste in eender welke game van Codemasters tot nu toe.

dirt2

De game voelt aan als een topper qua diepgang, presentatie en race-realisme en dat niveau weet het door te trekken naar de modi, maar ook de visuals. De multiplayer is gewoon ok en de graphics die op het scherm toveren waar we in bewegen zijn echt goed. Ja, de bomen zien er soms twijfelachtig uit, maar de omgevingen, de textures, de auto’s maar vooral de details zoals het stof, de modder en regen zien er fenomenaal uit. Wie de meest realistische ervaring wil op visueel vlak, moet vanuit het camerastandpunt in de cockpit spelen. De regendruppels en modder op de ruiten, de zon die schemert… heerlijk.

Maar door door te bomen over de visuals vergeten we nog een pluspunt: Your Stage. Geen echte track editor en daardoor zou je het géén pluspunt kunnen noemen, maar het sterke hieraan is dat je maar enkele sliders moet verschuiven en je track wordt willekeurig gegenereerd. Zo heb je telkens een unieke track die aanvoelt alsof het echt ontworpen is om zo te zijn. Een oneindige poel aan tracks. Cool! Eén minpunt: er zijn slechts vijf locaties, landen, waaruit je kan kiezen en in racen. Dat mocht nét wat meer zijn. Maar de game is voor het overige zo goed dat je met plezier aan het racen slaat.

Codemaster wou nog eens uitpakken met een rasechte topper en dat doet de ontwikkelaar ook DiRT 4 is een van de beste racegames van het moment en weet realisme en arcade als een keuze te presenteren én beide goed te doen aanvoelen tijdens het racen. Een uitstekend vormgegeven carrièremodus overtuigt helemaal en visueel zit het snor: topper.

9

• Toegankelijk voor zowel échte racefanaten als casual racers
  • Uitgediepte carrièremodus