Review: Dragon Ball Fusions

Ontwikkelaar: Bandai Namco Games

Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: 3DS

Genre: Fight

Releasedatum: 17 februari 2017

Adviesprijs: €34,99

Dragon Ball Z blijft dé anime bij uitstek die iedereen wel gezien heeft toen hij jong was in de jaren ’90. Voor mijzelf waren Goku en zijn vrienden dagelijkse compagnons tijdens het ontbijt wanneer ik met een kommetje Smack of Chocos in de zetel zat voor de bus mij kwam oppikken om naar het school te gaan. Twintig jaar later spelen we nog steeds nieuwe Dragon Ball Z-games.

Onlangs werden we getrakteerd op het goed spel met Dragon Ball Xenoverse 2 en deze keer krijgen we een 3DS-telg voorgeschoteld. Dragon Ball Fusions kondigde zich aan als een heel andere game als de andere games in de franchise en dat bleek geen loze belofte. Uiteraard draait het allemaal nog om het vechten en lopen we genoeg bekende personages tegen het lijf, maar het gaat toch om een min of meer origineel verhaal. Ons personage, dat we compleet zelf mogen creëren – al hadden meer opties leuker geweest – vindt samen met zijn vriend de Dragon Balls en doen ze een wens: meedoen aan een tornooi om de beste vechter te worden die het universum gekend heeft. Tijd om te oefenen…

fusions

Het eerste verschil is dus duidelijk: in de Dragon Ball Z-games krijgen we steevast verhaallijnen uit de anime voorgeschoteld en vechten we bekende scènes uit de serie na, maar hier is het dus een iets origineler verhaal. Zo vechten jongere versies van oudere personages zij aan zij met kleindochters en  creëren we ons eigen verhaal binnen het universum van de franchise. Maar het verhaal dat je ontdekt is op zijn eigen manier prima, toch draait het vooral om het vechten. En ook hier zit een groot verschil in vergelijking met de andere DBZ-games. Geen head-to-head real-time gevechten die aan een verschroeiend tempo slagen in het rond doen vliegen en Ki-aanvallen lanceren van de ene naar de andere fighter, maar… turn-based combat.

Jawel! om beurten netjes vechten. Je kan je team uitbouwen tot wel vijf vechters met elk  verschillende stijlen en dat komt van pas, want je gaat strategisch te werk gaan. Het is immers een turn-based gevechtsspel. Klinkt vreemd voor een Dragon Ball-game en dat is het ook. Op zich is het systeem dat hier gebruikt wordt helemaal niet slecht, maar anderzijds pas dit niet bij het universum van de anime en is het een rem op de gevechtsbeleving die een pak minder intens is. Al heeft het leuke elementen zoals de ‘fusions’ waardoor twee personages in mekaar kunnen vloeien om extra krachtige aanvallen te lanceren wat vreemde doch grappige resultaten als gevolg heeft.

fusions2

Overall gezien is het een degelijke game binnen een wereld van aardige grootte. Het heeft, zeker voor een 3DS vechtspel, een stevige speelduur maar toch geraakt er na een tijd sleet op. De diversiteit in wat je kan doen in die wereld valt een klein beetje tegen en de combat begint na een tijd een aantal mechanieken te verraden die je altijd kan aanwenden om een gevecht te winnen. De uitdaging gaat er na een tijdje spelen dus wat uit, wat zeker en vast niet de bedoeling kan zijn. Dat geeft dat er een bepaalde sleur in de game sluipt, terwijl het toch heel wat elementen heeft dat in zijn voordeel spelen. Ook grafisch is de game een meevaller. Prima visuals op een handheld die al te vaak minder bedeeld wordt op grafisch vlak en dat is voor een keertje anders. Is het een must-have? Voor Dragon Ball Z-fans misschien wel, maar ook voor niet-fans die toch van vechtspellen houden is het een game die het waard is te overwegen.

De games binnen deze franchise hebben telkens een vast stramien gevolgd, al deden de Xenoverse-games al hun best iets anders te doen door tijdreizen te introduceren, maar hier is zowel het verhaal als de combat vrij origineel. Niet alles is even goed uitgewerkt, maar het is gewoon een degelijke game die de DBZ-gans zonder meer zal plezieren.

7

• Fusie-aanvallen
  • Lange speelduur