Uitgever: Finji

Platformen: PC, Mac, Linux

Genre: Indie, Platform

Releasedatum: 23 juli 2015

Adviesprijs: €14,99

feist box

Ik houd graag een lofzang over indiegames, omdat ze regelmatig voor een nieuwe impuls en trends zorgen in de game-industrie. Dit komt doordat onafhankelijke ontwikkelaars nog durven dromen, risico’s nemen en graag uniek willen zijn. Ze doen dat liever dan de zoveelste FIFA of Call of Duty maken met minimale aanpassingen, zodat ze gegarandeerd veel geld verdienen. Ik waardeer dat enorm en inmiddels zijn er al jaren indiegames in overvloed. Mijn persoonlijke favoriet blijft LIMBO en laat Feist daar nou net een beetje op lijken. Succes gegarandeerd?

Ik trek de vergelijking met LIMBO, omdat de games er op het eerste gezicht behoorlijk hetzelfde uitzien op visueel gebied. In LIMBO is de wereld zwart-wit met hier en daar een grijstint en in Feist is de wereld voornamelijk zwart, maar wel met felle kleuren op de achtergrond wat voor een mooi contrast zorgt. Het is dezelfde minimalistische stijl, maar met een twist. En net als in mijn favoriete indiegame is ook de sfeer in Feist uitstekend. Je merkt aan alles dat het een gevaarlijke en duistere wereld is waar je je in begeeft, al kom je er nooit echt achter waar je nu precies bent, behalve dat je een bos, berg en grot herkent. Een beperkt aantal locaties, maar wel met genoeg sfeer en afwisseling om geen minpunt te zijn. Een echt duidelijk aanwezige soundtrack is er daarnaast niet, maar alle geluiden die je hoort dragen bij aan de sfeer en zorgen voor een sinistere setting.

feist screen1

De gruwelijke, harige wezens! Op hun rug de houten kooi met ons pluizenbolletje erin.

Een verhaal is ook niet duidelijk aanwezig, maar als je goed oplet is het je al snel duidelijk dat een stel harige wezens twee kleine pluizenbollen gevangen hebben om op te eten. Jij zit eerst ook gevangen in een houten kooi, maar die valt en je weet jezelf te bevrijden door jezelf van een steile helling af te gooien, waardoor de kooi kapot gaat en je weer vrij kunt bewegen. Daarna worden een aantal belangrijke aspecten van de besturing aangestipt in een kleine tutorial, waarna je het helemaal zelf mag uitvogelen. Je wordt niet enorm bij het handje genomen en zal voornamelijk zelf dingen moeten uitproberen, zoals een manier vinden om een net iets te steile helling te bedwingen, zodat je hoger op de berg terecht komt, of een manier vinden om een net iets te brede kloof te kunnen overbruggen of een vijand te verslaan of eraan te ontsnappen. Het is leuk, zorgt voor uitdaging en je kan redelijk creatief te werk gaan, want ik heb meerdere oplossingen voor mijn problemen gevonden in de meeste situaties. Wel vond ik het direct opvallend dat de besturing niet helemaal logisch ingedeeld was op mijn controller. Overigens ruim beter dan spelen met muis en toetsenbord.

Dit kan je gelukkig zelf aanpassen, maar het is jammer dat het nodig is. Iedere ontwikkelaar weet toch dat de start-knop bedoeld is voor het pauzemenu en niet de RB-knop en dat springen altijd op de A-knop zit en niet op B. Slordigheidjes. Naarmate je langer speelt, kom je steeds meer duistere tekens tegen. Zo wist ik eerst niet dat ik als lunch zou dienen en dat ik aan een gruwelijk lot ontkomen was. Hier kwam ik pas achter toen ik een kampvuur tegenkwam met een half pluizenbolletje erboven die nog aan het spit zat. Ik houd wel van die grimmigheid. Even verderop zat zo’n harig wezen op zijn lauweren, maar toen ik in zijn zichtveld kwam, sprong hij op en wilde hij mij waarschijnlijk ook verorberen. Op dat moment kwam ik er wederom achter dat je heerlijk creatief te werk kunt gaan. Je kunt stokken, stenen en dennenappels oprapen en dit naar zijn hoofd smijten, totdat hij verslagen is, maar je kan ook teruglopen en hem in een val laten lopen, zodat hij doorzeefd wordt met pijlen. Die val was eigenlijk voor jou om in te trappen, maar ik gebruikte het voor mijn eigen snode plannen. “I love it when a plan comes together”, respect voor degene die deze quote weet te plaatsen.

feist screen2 spinnen

De vervelende spinnen kom je tegen in grotten. Als ik nog geen arachnofobie had, dan heb ik het nu wel.

Het uiteindelijke doel, het redden van het andere pluizenbolletje dat nog in gevangenschap zit, komt na die winst steeds dichterbij. Je moet bossen doorkruisen, grotten doorzoeken, bergen beklimmen en deze weer ‘abseilen’. Onderweg kom je naast de gruwelijke harige wezens, die een beetje op yeti’s lijken, ook strontvervelende spinnen tegen die in grote getallen op je afkomen. Eentje is geen probleem, maar vijf en meer is toch heel andere koek, zeker wanneer je even geen goed wapen kan vinden. Dan heb je ook nog wormen die uit de grond schieten en stekels op je afvuren en er zijn ook vliegen die hetzelfde doen. Bij hun kan het ook de angel zijn die ze afvuren, al groeien die dan wel erg snel aan iedere keer, aangezien ze er veel afvuren en snel achter elkaar. Het mooie van die vliegen is dat je hun kracht tegen ze kan gebruiken. Als je er eentje uit de lucht mept, kan je deze namelijk oprapen en als een soort geweer gebruiken. Je legt de vlieg dan op je schouder en dan kan je zelf het vuur openen op al je vijanden! Ik vind dit een geniale vondst van de ontwikkelaar. Het is creatief, hilarisch en uitermate handig in de meeste situaties. Zonder die vlieg had ik waarschijnlijk nog vaker doodgegaan dan nu het geval was. D game is absoluut uitdagend, maar desondanks zag ik na een middagje goed doorgamen de credits alweer voorbij rollen.

Feist is een dijk van een indiegame, ondanks dat hij duidelijk elementen leent van LIMBO. Hier is het gezegde “liever goed gejat dan slecht bedacht” zeker van toepassing. Ze geven er gelukkig wel hun eigen draai aan en behalve de stijl en soort gameplay zijn er ook genoeg verschillen. Zo is het in Feist wel degelijk de bedoeling om tegen je vijanden te vechten, waar je ze in LIMBO voornamelijk moest ontwijken of in de val moest lokken. Dit laatste is ook weer iets dat in Feist terugkeert al is het daar niet verplicht om te doen. De game heeft verder een heerlijke, duistere sfeer, sublieme vormgeving, uitdagende gameplay, leuke puzzelelementen, een geheimzinnig verhaaltje en je kan creatief je problemen oplossen, waarmee ik bedoel dat je vaak op meerdere manieren uit benaderde situaties kunt komen. Ik ben een fan geworden van deze game en hopelijk ben jij dat na het lezen van deze review ook, want echt grote minpunten heeft deze onafhankelijk ontwikkelde game niet.

9
Subliem

• Sfeervol