Review | Final Fantasy XIV: Stormblood

Ontwikkelaar: Square Enix

Uitgever: Square Enix

Platformen: PC , PS4,

Genre: MMORPG

Releasedatum: 20 juni 2017

Adviesprijs: €44,99

Final Fantasy XIV Online verscheen dan misschien al enkele jaren geleden: MMO’s hebben altijd al een langere houdbaarheidsdatum gehad. Dat betekent natuurlijk dat er ook heel wat uitbreidingen komen, en na Heavensward krijgen we met Stormblood een tweede, echte uitbreiding.

De uitbreiding is al enkele weken verkrijgbaar, maar met de zomer komen er vakanties en is er net wat minder tijd om op korte tijd enorm veel te gamen. We hebben dus onze tijd genomen en dat beklagen we ons niet. We leerden een nieuw verhaal kennen, waar Al Mhigo centraal staat. De stad werd overgenomen, en het is aan ons om Lyse te helpen de stad opnieuw over te nemen. Wie het verhaal en de ‘lore’ van Final Fantasy XIV wat kent, weet dat het een boeiend verhaal gaat worden. Of dat verwacht je toch. En dat verhaal brengt ons langs tal van nieuwe locaties.

stormblood2

Het is natuurlijk iets wat je absoluut verwacht. Nieuwe locaties, quests en wanneer het om een MMO gaat uiteraard ook raids en dungeons. Dat zit uiteraard allemaal verpakt in Stormblood. De locaties die we bezoeken in deze uitbreiding zijn enorm divers en zijn ook gewoon erg goed ontworpen. Je kijkt je ogen uit bij de verschillende locaties die elk een eigen thema lijken te hebben en hoewel je soms moet backtracken voor missies, stoort je dat niet omdat de locaties te mooi zijn om niet regelmatig te bezichtigen. Maar de effectieve gameplay? Die is niet helemaal ‘on par’.

De missies zijn best wel onderhoudend, maar wat het meest stoort, zijn de boss fights. Die gaan ons net te vlot af. Ze moeten een echte uitdaging geven en laat ons eerlijk zijn: een boss is geen boss wanneer hij je niet minstens enkele keren heeft laten sterven. Dat is zeker en vast een punt van kritiek, maar ook bepaalde toevoegingen lijken niet echt een hit. Er zijn nieuwe jobs die je nieuwe gameplay-elementen laat verkennen, maar er is ook een nieuwe ability: zwemmen. Gamers met een goed geheugen weten dat we in Heavensward leerden vliegen, en dat was een effectief coole toevoegen. Het zwemmen? Niet zo.

stormblood

Naar ons gevoel voegt dat niet bepaald veel toe en is het eerder een gimmick die het ter land, ter zee en in de lucht principe verder uitwerkt. Goed, je kan nieuwe onderwatergebieden ontdekken en duiken is een ability die je moet leren tijdens het spelen van het verhaal, maar essentieel voor de game voelt het niet aan. Een element om de speelduur te rekken, terwijl de game naar ons gevoel genoeg te bieden heeft. De missies, het verhaal, de personages en nieuwe gebieden maken van Stormblood een uitbreiding die heel wat uren content en plezier naar Final Fantasy XIV Online brengt.

Final Fantasy XIV kent met Stormblood zijn tweede uitbreiding en wat ons betreft is het een geslaagde uitbreiding met hier en daar een minpuntje. Een topper durven we het niet noemen, omdat boss fights essentieel zijn en ze hier wat te makkelijk gemaakt worden, maar de vele gebieden en het goede verhaal maken van Stormblood een leuke uitbreiding die weer heel wat uren van je leven opeist.

7

• Goed verhaal
  • Mooie locaties