Review: Full Throttle Remastered

Ontwikkelaar: LucasArts, Double Fine Productions

Uitgever: Version: LucasArts, Double Fine Productions

Platformen: PS4, PC, PS Vita

Genre: Point-and-click adventure

Releasedatum: 18 april 2017

Adviesprijs: € 14,99

In 1995 geraakten vele gamers verslingerd aan het Point-and-Click genre. Eén van de reden hiervoor was Full Throttle van Tim Shafer. We zijn nu 22 jaar verder en ze wagen zich aan een remaster. We waren dan ook zeer benieuwd wat we mochten verwachten van een opgepoetste versie van één van de betere PC-games uit de jaren ’90. Is Full Throttle Remastered een geslaagde upgrade van het origineel? Wij geven wederom onze bescheiden opinie.

We spelen in Full Throttle Remastered de rol van Ben, een bikkelharde motorrijder. Hij is de leider van ‘The Polecats’, een motorbende die in financiële problemen zit. Deze problemen zouden wel eens snel opgelost worden, want op datzelfde moment is Malcolm Corley samen met zijn assistent Adrian Ripburger op weg naar de kroeg waar the Polecats vertoeven. Je krijgt een aanbod dat je niet kan weerstaan, maar toch weigert Ben in te gaan op het voorstel. Dat is niet naar de zin van Ripburger en je wordt op een sluwe wijze bewusteloos geslagen. Vanaf hier start het avontuur van Full Throttle Remastered en we zaten dan ook intens gekluisterd voor en naar ons scherm te gapen.

PREVIEW_SCREENSHOT3_142450

Vanaf we de controle krijgen over Ben wordt het snel duidelijk dat er op gebied van gameplay niks is veranderd doorheen de afgelopen 22 jaar: het is een ouderwetse point-and-click adventure game. Velen zouden dit aanzien als een pluspunt, maar helaas doen wij dit niet. Nochtans zit het goed op gebied van interactie met je omgeving. Je krijgt enkele keuzes voorgeschoteld wat je kan doen met belangrijke voorwerpen of personages. Denken, praten, slaan, schoppen en aan dingen likken zijn de dingen die je met Ben kan doen. Je moet wel elke omgeving zorgvuldig afzoeken, want je kan tot het minieme toe iets over het hoofd zien en dit kan resulteren in frustrerende momenten.

Spoiler alert!!! Wat we bedoelen met deze frustrerende momenten zullen we even uit de doeken doen. We bevinden ons met Ben voor een junkyard en je moet trachten deze te betreden. Het enige wat wij op dat moment ontdekten was dat je door aan een ketting te trekken de poort omhoog trok. Probleem was wel dat de afstand tussen poort en ketting vrij groot was en als je deze ketting losliet viel de poort ook direct naar beneden. We hadden in onze inventory een lockpick, hangslot en een jerrycan. We hadden helemaal geen enkel idee wat we hiermee moesten doen, tot we na enige tijd onze cursor over elke millimeter van het scherm schoven en constant op onze X button drukten. Geloof het of niet, maar onder de grote poort was een opening voor een slot, we hingen dus het slot eraan en kregen zo de mogelijkheid om de ketting te beklimmen en zo de junkyard binnen te dringen.

1798639

Zowel grafisch als qua sfeer is Full Throttle Remastered in zijn opdracht geslaagd. Dat wordt ook duidelijk als je op je touchpad drukt, want dan ga je 22 jaar terug de tijd in en speel je Full Throttle als een echte pixelbrei. Perfect voor de nostalgische zielen. De personages die je doorheen je avontuur tegenkomt zijn ook interessant gehouden. Vooral Ripburger met de stem van Mark Hamill is één van de bijzondere figuren. De passages die je maakt op je motor, waar je rivaliserende bendes moet neerhalen met een ketting, houten plank of kettingzaag hadden ze ook beter voorzien van een upgrade. Net als het moment dat je meedoet aan een soortgelijke destruction derby, deze momenten zijn echt in de tijd blijven steken.

Full Throttle heeft bij momenten ook te kampen met bugs. Framerate drops, bevroren schermen en bepaalde momenten die zich blijven herhalen doorheen de game zijn enkele manco’s die we te verwerken kregen. Het verhaal biedt op zich geen echte verrassingen en spelers die de game voor de eerste keer spelen en wat aandachtig zijn doorzien elk plot. Sommige puzzels zijn ondanks de leeftijd goed gevonden en nog vindingrijk te noemen, maar andere puzzels zijn dan weer erg van de pot gerukt. Let maar op als je bij de eendjes komt. Full Throttle Remastered gaat ongetwijfeld een fantastische en nostalgische rit worden voor de fans die 22 jaar geleden het avontuur met Ben beleefden.

33826966452_aa0d62f55e_z

Full Throttle was in de jaren ’90 een topper, maar is nu afgedaald naar de middelmaat. Het gamegenre heeft doorheen de jaren al heel wat titels (Broken Sword, Machinarium, Grim Fandango) bijgekregen en dit hebben we ongetwijfeld te danken aan de originele Full Throttle. Het verhaal is voor deze tijd te doorzichtig en enkele puzzels zijn niet wat het moet zijn. Full Throttle Remastered ziet er mooi uit en alles klinkt ook goed, maar de game heeft helaas ook te kampen met een aantal bugs. Het was leuk om de game in een nieuw jasje te mogen spelen, maar we zijn er van overtuigd dat de echte Full Throttle aanhang er meer plezier uit gaat halen om zich te wagen aan deze nostalgische rit.

6
Voor de fans

• Grafisch