Review: Get Even

geteven

Ontwikkelaar: The Farm 51

Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Genre: Actie

Releasedatum: 23 juni 2017

Adviesprijs: €29,99

The Farm 51 bracht in het verleden al enkele entertainende games aan de man, maar hun nieuwste project leek haast een beetje onder de radar te vliegen. Get Even kreeg geen énorm promo campagne, maar de synopsis was mysterieus genoeg om onze interesse te wekken. Al gauw bleek dat niets is zoals je denkt het zal zijn.

Dat laatste zinnetje bedoelen we niet negatief. Des te dieper je in het verhaal gaat, des te meer bochten het verhaal maakt, en des te mysterieuzer het lijkt te worden. De start is in ieder geval al erg mysterieus. We worden in de schoenen gedropt van ene Black, en we moeten een meisje redden dat met een bom vastgebonden is aan een stoel. Het lijkt te lukken, maar helaas pindakaas: de bom gaat af wanneer we recht voor het meisje staan. En dan begint het verhaal mysterieus te worden. We worden wakker in een of ander gekkenhuis waar enkel patiënten zijn en we aangesproken worden door de mysterieuze figuur Red, die we niet te zien krijgen. Het is het begin van een dolle rit in een goed verhaal.

geteven2

Want het verhaal is hier de centrale focus. De actie lijkt bijkomstig. We krijgen van Red de uitleg dat een of ander programma genaamd Pandora ons door herinneringen leidt en dat we hier bewijzen kunnen verzamelen over wat er gebeurde naar aanloop van de moord op het meisje. Het blijft in het begin wat vaag, maar je interesse wordt gewekt door de interessante structuur van de game. Er gebeuren heel wat vreemde dingen die je als ‘horror’ zou kunnen beschrijven, maar eigenlijk is de game één grote mindfuck. Daarenboven lijkt alles wat we doen, of niet doen, een invloed te hebben op het verhaal en hoe Red reageert en dan denken we meteen ‘wat een interessante game’.

Want je wil altijd maar verder spelen en dat is de grote kracht van het spel. De gamer zin doen krijgen om te ontdekken hoe het verhaal in mekaar zit. Je moet hier en daar wat backtracken, maar waar dat meestal een minpunt is, is dat hier helemaal niet het geval. Je komt elke keer immers wel iets nieuws tegen. Of het nu nieuwe herinneringen zijn, of simpele documenten die een goed verhaaltje vertellen. Onze beste vriend is de camera die we meedragen. Die heeft heel wat functies. Zoals een zaklamp die bepaalde onzichtbare elementen kan tevoorschijn toveren, een hittecamera, tekstberichten kan ontvangen, bewijs kan scannen én bepaalde dingen in herinneringen kan tevoorschijn toveren.

geteven3

Vooral dat laatste is een schitterend element. Soms kunnen we de omgeving scannen en wordt er een voorwerp getoverd waar we achter kunnen schuilen, of soms tovert het mensen tevoorschijn die een dialoog afhaspelen die ons voorthelpt met het verhaal. Vooral visueel wordt dat element schitterend op het scherm getoverd. Je hoort het: Get Even heeft enorm veel te bieden en we moeten eerlijk zeggen; we zijn enorm verrast door de game. Naast een schitterend verhaal dat veel weg heeft van een psychologische thriller, is ook de combat cool. Ja hoor; we kunnen er ook op los knallen al heeft dat de nodige gevolgen, waar we nu niet teveel over willen verklappen. Maar het cornergun? Niet alleen belangrijk voor het verhaal, maar ook enorm vet om te gebruiken.

Ook grafisch is de game een voltreffer. Ja, het is wat ‘rough around the edges’, maar de art en hoe de Pandora-techniek om herinnering te reconstrueren op beeld getoverd wordt is enorm cool en knap. Ook de omgevingen, de belichtingen, de personages… Zien er allemaal meer dan goed uit. En minpunten? Toch een paar die we willen belichten. Ten eerste: de game is wat makkelijk. De puzzels zitten best goed in mekaar, maar helaas zijn ze niet enorm moeilijk om uit te vogelen. Voor het overige begeleidt Red je heel wat en loop je niet snel verloren.  Ten tweede: de A.I. Je kan kiezen om Rambo uit te hangen, of toch meer voor de Sam Fisher aanpak te gaan en daar maakt de A.I je het leven wat te makkelijk. Ze zijn niet bijster opmerkzaam en als ze je zien kan je ze nog vrij makkelijk de tuin om leiden. Het hangt wat samen met het feit dat de game te makkelijk is. Maar buiten dat: fenomenaal interessante game.

Get Even kreeg geen al te grote promo campagne, maar het blijkt een echte zomerverrassing te zijn. Het verhaal is razend interessant met boeiende gebeurtenissen, gekke plottwisten en veel mysterie en bovendien speelt het lekker weg. Een aanrader.

8

• Boeiend verhaal
  • Corner gun