Review: The Golf Club

Uitgever: HB Studios

Platformen: PC, Xbox One, PS4

Genre: Sport

Releasedatum: 19 augustus 2014 (PC, Xbox One), 3 september 2014 (PS4)

Adviesprijs:  €31.99 (PC), €34.99 (PS4, Xbox One)

GC-Cover-Art

Er is één sport die zeer weinig gamers beoefenen, maar toch te spelen krijgen op PC en consoles. Iedereen speelt wel eens een potje voetbal of basketbal en zelfs de ijsschaatsen trekken velen wel eens aan. Maar hoeveel gamers gaan er ook effectief eens golfen? Geen minigolf, maar échte golf met 18 holes die zich over honderden meters strekken? Gelukkig voorzag EA de golfliefhebbers onder ons al regelmatig van een golfgame, maar nu wil ook HB Studios golf naar de gamer brengen met The Golf Club. Een ware simulator. Of dat beweert de ontwikkelaar toch.

HB Studios wil met The Golf Club de échte golfervaring proberen te brengen naar PC en consoles. Die intentie vinden we terug wanneer de menu’s zien. Geen glitters, toeters en bellen, maar simpele en overzichtelijke menu’s waarvan je meteen weet wat je allemaal kan doen met The Golf Club. We kunnen helemaal alleen een 18 hole of minder spel spelen of online gaan. Al speel je eigenlijk best altijd alleen, want tijdens het online gedeelte, zowel single matches als tornooien, speel je tegen de ‘ghost’ van een tegenstander. Elke keer als je zelf een aantal holes speelt, slaat het spel het traject van je bal op en dat traject krijgen we van anderen te zien wanneer we online een bal slaan. Enerzijds handig, want het creëert competitiviteit en we hoeven niet te wachten tot een tegenstander zin heeft om te slaan, maar enerzijds jammer omdat je niet het échte multiplayergevoel te pakken krijgt.

1396128767-media

Belangrijker dan dat is uiteraard de effectieve gameplay. Op dat vlak moeten we stellen dat The Golf Club degelijk werk aflevert. Ook tijdens het spelen zelf heeft ontwikkelaar HB Studios het vrij simpel gehouden. Net zoals in het echte leven zwaai je en plant je één van je golfclubs tegen het balletje. In dit spel zie je geen power balk of andere metertjes, gewoon zelf de kracht inschatten die je met het zwaaien van de stick genereert. Hierdoor moet je echt wel een bepaalde ‘kunde’ ontwikkelen binnen het spel en leunt het daarom aan tegen het realisme van een echt golfspelletje. In elke zwaai kan je een bepaalde finesse leggen waardoor de fijnheid van je slagbeweging het verschil bepaalt tussen je bal die op de green, in de rough of de zandbak belandt. Ook op de andere delen van de golfbaan reageren de physics van het balletje vrij realistisch. In de zandbak ga je zelfs met een wedge club de bal niet zomaar makkelijk goedleggen op de green en in de rough moet je ook rekening houden met de ondergrond.

Ook op de green, de zone rond de hole, reageert het balletje vlekkeloos op de hellingsgraden en oneffenheden in de grond. Een goede puttechniek ontwikkelen is dus onontbeerlijk. En omdat HB Studios het op deze manier enorm realistisch heeft gemaakt, kan je dus ook geen personage ontwikkelen of verbeteren qua statistieken. Jammer, maar een begrijpelijke keuze indien je het realistisch wil houden. Toch zal je op deze manier geen gevoel van ‘voortgang’ aan het spelen overhouden, want cruciaal is in een game. Qua gameplay is het dus een enorm realistische representatie van het spelletje, maar de modale gamer zal niet echt veel boodschap hebben aan het spel. Gameplaytechnisch is er niets op aan te merken en bij andere sportgames vragen we niet liever dan dat het allemaal hyperrealistisch is, maar een golfspel zal voor de gemiddelde gamer echt wel meer de arcade richting mogen uitgaan.

Tournament021

Die gameplay gaat trouwens door op 100% verzonnen parcoursen. Geen officiële grasvelden waar je een balletje gaat slaan, maar een aantal zelfgemaakte parcoursen door de ontwikkelaar. Toch zullen er een pak meer parcoursen beschikbaar zijn na een paar weken. De ontwikkelaar rekent immers op de community om gebruik te maken van hun level editor. Het moet gezegd worden: de editor is enorm uitgebreid en je kan er heel veel mee doen, maar het gebruik ervan blijft simpel. Een stimulans voor iedereen om te proberen een golfparcours te bouwen. Grafisch zijn de parcoursen trouwens mooi, tot op bepaalde hoogte.

Dit spel draait op de Unity Engine en tovert mooie dingen op het scherm. De spelers zijn gedetailleerd en de parcoursen zien er érg strak uit met haarscherpe grasvelden en zandbakken waarvan het opspattend zand erg realistisch oogt. Maar wanneer we naar de randzaken zien, merken we dat deze engine zijn beperkingen kent op visueel gebied. Wolken, bomen, struiken en dergelijke zien er een pak minder uit en de focus van het visuele ligt dus op de parcoursen zelf. Logisch, maar sommige van de zaken die ik opsomde zien er soms erg slordig afgewerkt uit. Dat ligt aan de engine en niet zozeer aan de visuele artiesten bij de ontwikkelaar, maar een betere kwaliteitsbalans tussen de parcoursen en randzaken was aangenamer geweest.

HB Studios slaagt zeker en vast in zijn opzet en levert een erg realistische representatie af van het golfspelletje. Iemand die écht golf speelt zal kunnen genieten van de game, maar voor de modale gamer is The Golf Club misschien net té realistisch. Je boekt geen statistische vooruitgang met je golfer en de controls zijn misschien té verfijn en realistisch voor de gemiddelde gamer. Goed spel en het doel van de ontwikkelaar is bereikt, maar of dit een groot publiek aanspreekt is een grote vraag.

7
Degelijk

• Erg realistische representatie van het golfen