Review: Horizon Zero Dawn

Ontwikkelaar: Guerilla Games

Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS4

Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 1 maart 2017

Adviesprijs: €64,99

Elke console wil zich onderscheiden en dat doen ze meestal met exclusieve games de enkel op hun console verschijnen. Horizon Zero Dawn moest voor de PS4 een absolute topper worden die op heel wat eindejaarlijstjes zal prijken op het einde van dit jaar. Dat onze Noorderburen bij Guerilla Games goede spellen creëren weten we van Killzone, maar was ook Horizon Zero Dawn een schot in de roos?

Het uitgangspunt zag er destijds bij de eerste beelden al razend interessant uit: een prehistorisch ogende wereld met een protagonist die er al even prehistorisch bijloopt, maar onder de voeten gelopen wordt door immense, mechanische monsters die je nog het best kan vergelijken met dinosaurussen. Aloy, heet de vrouw in wiens huid we kruipen en doorheen de open-wereld van Horizon Zero Dawn gaan we een uitstekend verhaal ontdekken van een verloren gegane beschaving die in zichzelf keerde na het uiteenvallen van de moderne wereld zoals ze die kenden. Dat klinkt origineel en interessant en dat is het ook. Het verhaal is één van de vele positieve punten aan de game van Guerilla Games.

Horizon3

En het verhaal is ook een katalysator voor de missies. Uiteraard leren we meer over de wereld doorheen de hoofdmissies die we onder meer vinden in kleine in zichzelf gekeerde stammen die elk hun eigen gebruiken kennen, maar ook de zijmissies – die eerlijk gezegd wél weinig origineel zijn en te weinig variatie kennen – leveren interessante inzichten op. En dan komen we natuurlijk bij de structuur van de game. Die volgt netjes de structuur van de gemiddelde open-wereld game. Hoofdmissies, nevenmissies en allerlei dingen die we kunnen doen om onze game-ervaring wat langer te laten duren. Net als in vele open-wereld games kunnen we met Aloy bepaalde punten opklimmen om objecten en missies in een bepaald gebied op de kaart te toveren, maar hier gaat het om wandelende ijkpunten in de vorm van Tallnecks, giraf-achtige reuzen.

Dat is één manier waarop de game de dingen ietwat anders probeert aan te pakken, maar als het er op aankomt herken je de duidelijke structuren van de gemiddelde open-wereld game wel. Daar is op zich niets mis mee, want het wordt tot in de puntjes prima uitgevoerd. Ook de combat is één van de hoogtepunten van deze game en dat wordt in de hand gewerkt door enerzijds de manier waarop we Aloy kunnen verbeteren, de wapens en gadgets die we kunnen hanteren maar ook de grote diversiteit in mechanische vijanden. De combat stoelt hier op het leren kennen van de zwakke plekken van elke soort en dat zorgt ervoor dat we telkens een andere aanpak kunnen hanteren en dat de variatie top is. Bovendien is de game ook op visueel gebied fantastisch waardoor de combat een lust voor het oog is.

Horizon Zero Dawn™_20170218194855

Een klein minpunt hier is dat de AI misschien niet al te sterk is. Ja, de mechanische vijanden blijven de omgeving scannen naar tekens van leven wanneer je jezelf probeert te verstoppen of te vluchten, maar wie de kuddes observeert ziet dat ze een duidelijk patroon volgen waardoor de verrassing toch wat weg is. Ook leg je de vijand wat makkelijk in de luren, waardoor de moeilijkheidsgraad niet al te hoog ligt. Ook het verkrijgen van shards, die je nodig hebt om van alles aan te kopen zijn veel te makkelijk te verkrijgen.

Maar dan hebben we het nog niet gehad over hét allersterkste punt van deze game: de graphics. Als je dacht dat Uncharted 4 top was, of The Witcher 3 een nieuwe visuele standaard zette voor open-wereld games, dan ga je jouw ogen uitkijken bij Horizon Zero Dawn. Van de belichten, over de vergezichten tot de kleinste details: Horizon Zero Dawn is een onmetelijk grafisch festijn waarbij de fotomode een feestelijke extra op zich is. De wereld waarin we een sterk verhaal ontdekken ziet er niet alleen goed uit, het is qua ontwerp ook vrij gevarieerd als het op de verschillende gebieden aankomt, wat herhaling in open-wereld games altijd tegengaat. Het is moeilijk negatieve punten te vinden, en het zou dan ook wel eens kunnen dat we deze game wel degelijk in meerdere eindejaarlijstjes zien opduiken.

Horizon Zero Dawn heeft alles wat een schitterende open-wereld game moet hebben. Een sterk verhaal, gevarieerde vijanden en gebieden, uitmuntende combat en graphics om vingers en duimen bij af te likken. Onze Noorderburen bij Guerilla Games hebben uitstekend werk geleverd en van Horizon Zero Dawn een mijlpaal gemaakt op de PS4.

9

• Schitterende graphics
  • Gevarieerde combat