kona3

Ontwikkelaar: Parabole

Uitgever: Parabole

Genre: Avontuur

Releasedatum: 17 maart 2017

Adviesprijs: €19,99

Het aantal avonturengames dat de term walking-simulator opgeplakt krijgt is niet bij te houden. Het aantal games dat effectief weten te overtuigen in dat genre kan je echter op twee handen tellen. Denk maar aan goede games als Everybody’s Gone to the Rapture of The Vanishing of Ethan Carter. Kona liep al een jaar in Early Access en leek ook zo’n game te worden. Het spel van ontwikkelaar Parabole was deze week eindelijk klaar voor zijn volledige release op PC, PS4 en Xbox One.

In Kona trekken we de barre winterkoude in van Noord-Canada. Atamipek Lake is plaats van gebeuren en we kruipen in de huid van detective Carl die door een rijke industrieman, Hamilton, is ingehuurd om de oorzaak van een aantal vandalismezaken op te sporen. Het begin is erg beloftevol én sfeervol. De dichte sneeuwstorm doet ons autoritje alles behalve van een leien dakje lopen en visueel lijkt alles echt goed te zitten. Rondkijken tijdens het rijden, de map bestuderen… Alles lijkt sterk geanimeerd. En dan moet het eigenlijke spel nog beginnen.

Kona2

We komen terecht in een dorp waar al het leven lijkt verdwenen te zijn. De ‘General Store’ ligt er verlaten bij, her en der vinden we huizen vol bruikbare items, notities en vreemde situaties terug en haast nergens vinden we een levende ziel. De sfeer zit echt goed en het doet tijdens het spelen wat aan als een kruising tussen Fargo en Stranger Things. De gameplay? Die van een walking simulator. We verkennen elk huis dat we kunnen op zoek naar sporen om ons mysterie op te lossen, maar het mysterie lijkt echter steeds groter te worden. Toch is er net wat meer aan de game dan enkel dat. Zo heeft ontwikkelaar parabole geprobeerd enkele survival-elementen in te stoppen en dan hebben we het uiteraard over de bijtende koude.

Je kan slechts beperkte tijd overleven in de koude, en die heeft ook invloed op je zintuigen. Ben je gestresseerd en heb je kou kan je minder lang sprinten, wordt je zicht slechter en gaat het mikken enorm stroef. Voldoende dingen vinden om kampvuurtjes te maken dus en hutjes zoeken om tot rust te komen. Geslaagde survival-elementen, want kampvuren of vuurtjes in hutten zijn ook ineens de enige opslagmomenten. Ze zijn goed verspreid. Niet teveel, maar zeker ook niet te weinig. Tijdens ons avontuur gaan we trouwens de mogelijkheid krijgen om de bijtende koude permanent tegen te gaan, en dat is één van de momenten dat we dingen bij mekaar moeten gaan puzzelen

Kona

Doorheen de reis in Kona moeten we heel wat objecten bij mekaar zoeken en soms rennen we over en weer tussen verschillende locaties, maar de backtracking stoort niet. De omgeving is niet al te groot en wat we telkens aantreffen in de verschillende blokhutten is interessant. Van een patriot, tot een dokter, een oude Gek die zich laat leiden door legendes tot iemand die met een aluminiumfoliehoedje een UFO bouwt in zijn garage: het verhaal zit vol personages die compleet afwezig zijn en toch hun verhaal weten te vertellen. Daarin schuilt de kracht van Kona. Een goed verhaal, want het gaat helemaal niet om waar je oorspronkelijk voor daar bent. Je ontdekt een dieper, vreemder en ronduit bizar verhaal dat erg mysterieus is.

Wat jammer is, is dat de gameplay een bocht van 180 graden maakt eens je de ‘Ice Wall’ voorbij bent. De normale gameplay maakt dan plaats voor een regelrechte sprint naar het einde zonder puzzels, interactie of verhaalelementen. Er wordt nog wel wat geschoten, maar bovenal is het een lineaire eindsprint die niet echt past bij de rest van de game. Het verhaal kent wel een min of meer sluitend einde. Al houdt het toch een poortje open. De ontwikkelaar zei immers al dat er nog games komen in hetzelfde universum, dus helemaal sluiten doen de lussen zich niet.

Kona is een enorm sfeervolle, grafisch mooie en mysterieuze game die het overgrote deel van het spel gewoon erg goed is. Het tegenvallende einde is jammer – qua gameplay, niet qua verhaal -, want er wordt gebroken met alles wat je in het spel leerde, maar bovenal is het een goede game met heel veel goede elementen, een straf verhaal en mooie sfeer.

8

• Enorm sfeervol
  • Vol interessante personages en verhalen