Review: LEGO City Undercover

lego

Ontwikkelaar: TT Games

Uitgever: Warner Bros. IE

Platformen: PS4, PC, Xbox One, Switch  – Wii U 2013

Genre: Platformer

Releasedatum: 7 april 2017

LEGO City Undercover is er eindelijk voor het grote publiek. Het is een van de meest leuke LEGO-games die al verschenen, maar de titel werd verborgen in de uithoek van de consolewereld die de Wii U noemt. De game verscheen al vier jaar geleden voor Wii U, maar nu is hij er dus voor PC, PS4, Xbox One én de Nintendo Switch.

In LEGO City Undercover kruipen we in de vierhoekige gele huid van Chase McCain. De agent viel in ongenade toen hij een blunder deed in het onderzoek en de arrestatie van Rex Fury, maar nu hij ontsnapt is wordt hij teruggeroepen door de burgemeester. Het begin van een gek avontuur. Een gek avontuur in een open-wereld die wel een level-structuur integreert zoals de meeste LEGO-games dat doen. Qua verhaal is deze LEGO-game één van de beteren. De meeste LEGO-games volgen een al geschreven filmverhaal, maar met City Undercover konden schrijvers zich laten gaan.

LEGO2

Dat levert heel wat leuke personages op en knotsgekke gebeurtenissen die zich voltrekken tot de absolute finale van de game zijn verhaal, maar anderzijds is ook de gameplay gewoon erg leuk. Die is compleet onveranderd tegenover de Wii U-versie en op zich is dat helemaal niet erg. De gameplay is avontuurlijk, maar de open-wereld zorgt ervoor dat we ook dingen zien die we in andere LEGO-games zien, maar ook niet. Waar deze game verschilt van andere LEGO-games is dat je naast noppen ook stukjes moet verzamelen om Megastructuren neer te poten als een wagenpunt of een boot. Dat zorgt ervoor dat je de wereld gaat verkennen, want speciale blokken zorgen voor een hoop van deze bouwstukjes en sommige megastructuren moet je neerpoten om verder te kunnen in het verhaal.

Wat dan weer herkenbaar is, zijn de verschillende outfits en personages die we kunnen vrijspelen. Er zijn heel wat dingen die we niet kunnen doen waar we vrij te spelen vaardigheden voor nodig hebben. Een bekende structuur uit andere LEGO-games en die werkt. Het speelt de replay value in de hand en zorgt ervoor dat het spel blijft verrassen. Al heeft dit spel het minder nodig dan andere LEGO-games. Het verhaal is hier interessant genoeg op zich en blijft ook verrassen door knotsgekke momenten en locaties.

LEGO® CITY UNDERCOVER_20170407223437

Maar het is nog steeds een Wii U-game van origine en dus was het afwachten hoe de Wii U GamePad functies gingen overgedragen worden naar het hoofdspel. McCain zijn scanner ziet er nog steeds uit als een GamePad. Dat is jammer. De assets van de scanner hadden met weinig werk aangepast kunnen worden om op iets anders te lijken. Gelukkig stoort dat niet al te veel en is het simpel opgelost door de functies toe te wijzen aan de pijltjestoetsen. De scanner zijn verschillende functies voegen ook gewoon veel toe aan de game dus het blijft een essentieel en leuk attribuut.

Ook aan de graphics merk je dat het een Wii U-game geweest is en dat dit een heruitgave en geen remake is. Het is grafisch wel beter dan vier jaar geleden, maar het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld LEGO Star Wars: The Force Awakens. Scherpere textures en een ander kleurenvignette, maar dezelfde problemen. Pop-up bijvoorbeeld. Vooral bj het rijden zie je noppen vlak voor je neus opdoemen en soms zien we wielen van een voorligger net boven de weg zweven in plaats van er op te rijden. Maar gelukkig was de game al gevarieerd qua design en bezoeken we wel erg leuke en coole levels zodat dit niet énorm stoort.

LEGO City Undercover komt na vier jaar eindelijk naar een breder publiek en dat is exact wat de game nodig had. Het spel is te leuk om in de Wii U-vergeethoek weg te kwijnen en hoewel de hiaten van de Wii U-versie er nog zijn en er geen nieuwe content is, is het gewoon een goed spel met een erg leuk verhaal en personages. Wie de Wii U-versie speelde hoeft de game niet opnieuw te kopen, maar we het spel niet speelde, maar fan is van LEGO-games moet absoluut naar de winkel snellen.

8

• Leuk verhaal en personages
  • Replay value levels