Review| Lego Worlds

Ontwikkelaar: Traveller’s Tales

Uitgever: Warner Bros. IE

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch

Genre: Sandbox, Avontuur

Releasedatum: 7 maart 2017

Adviesprijs: €29,99

Als kinderen speelden wij met blokjes op de kamer, vandaag gebruiken we Lego Worlds om onze creatieve geest gerust te stellen. En met een beetje fantasie en originaliteit kom je dan ook al een heel eind in TT Games’ nieuwste titel van hun bekende LEGO franchise. Na Star Wars, Batman, Harry Potter en nog vele anderen, wordt nu simpelweg de hele wereld ter onze beschikking gesteld. Is de game simpelweg Minecraft op Deense stijl, of heeft Warner Bros een uniek pareltje afgeleverd?

Schakel de console aan, neem je controller in de hand, start Lego Worlds op en begin maar met je stoute dromen na te bouwen. Wil je een kasteel met bos en gracht in elkaar knutselen? Komt voor elkaar. Kan je niet wachten om een T-Rex te berijden? Geen probleem. Ben je benieuwd wat er gebeurt wanneer je een kip tegen de wand van een piratenschip afschiet? Nee? Wel, het zou toch moeten want het brengt enorm grappige scenario’s met zich mee. Een interessant concept moeten we toegeven, maar vooraleer je met dat soort gekkigheid kan beginnen staat er nog een lange weg voor de boeg.

En dit is volgens ons meteen de grootste afknapper, vooraleer wat je kan doen waar je zin in hebt moet je een befaamde Master Builder worden. De weg daarnaartoe bevat 100 gouden blokken die je verzamelen moet als je echt je gang wil gaan. De eerste paar blokjes, die je krijgt door simpele quests te doen zoals het dak van een huis te vervolledigen of een piraat zijn troon te bouwen, gaan best vlot en zijn fijn om te verzamelen. Maar nadat je alle tools om de wereld te vervormen gekregen hebt, sluipt de verveling er wel wat in en is de motivatie laag om de overige 60 bouwblokken te verzamelen. Tevens moet je elk item in de game eerst scannen en kopen in het menu voor je er je gang mee kan gaan. Het idee van quests is goed uitgewerkt en je vrijheid blijft ten alle tijde intact, maar volgens ons had die uitgebreide tutorial toch wat korter gemogen.

Over vrijheid gesproken, dat is niet toevallig hét hoofdelement van het spel. Zelfs tijdens de quests heb je volledige keuze om te beslissen of je het huis eerder blauw schildert, geel met groene stippen, of gewoon afbreekt en er een nieuw in de plaats zet. En eens dat je alle gouden verzamelstukken hebt kan het feest pas echt beginnen. De tools werken perfect zoals je het verwacht en er zijn amper begrenzingen. Ook je personage kan je stukje voor stukje samenstellen vanuit een menu met enorm veel mogelijkheden. Het is werkelijk zoals de cliché ons voorschrijft, de enige beperking is je fantasie.

lego 2

Een extra pluspunt is de verkoopprijs. Voor een kleine 30 euro heb je de game al in huis, wat helemaal niet veel is de dag van vandaag. Maar langs de andere kant hadden we het spel niet zo erg kunnen aanraden wanneer het meer zou geweest zijn. Na een tiental uren te bouwen en ontdekken geraakten onze opties wel uitgeput. Voor de grote bouwers onder ons is dat zeker geen probleem, maar voor de casuals is het toch iets om in gedachten te houden alvorens je jouw zuurverdiende munten uitgeeft. De drop-in/drop-out couch co-op lost wel al een groot deel van de situatie op, want samen Lego Worlds uitproberen is vast en zeker de manier dat die gespeeld moet worden. Ook met de online vrienden kan je meesterwerken bouwen, wat weer een heel arsenaal aan mogelijkheden met zich meebrengt.

Samengevat, Lego Worlds is een must-have voor elke hardcore LEGO fan, maar kan al snel vervelen als je op je eentje op zoektocht naar alle gouden blokjes moet of wanneer je niet het grootste bouwkundig genie bent. Het spel zit, zoals alles wat TT Games uitbrengt, boordevol humor en is gewoonweg de perfecte optie om met een vriend online of in de zetel te spelen op een sombere dag. Want laten we even eerlijk zijn, wie wil er nu niet vanop een varken de kasteelmuren aflopen om een kip recht in het gezicht van een zombie af te schieten?

7
Voor de creatievelingen

• Leuke quests