Review: Little Nightmares

nightmares

Ontwikkelaar: Tarsier Studios

Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Genre:  Platform, horror

Releasedatum: 28 april 2017

Adviesprijs: €24,99

De beste horrorfilms zijn degenen waarbij de horror niet echt visueel is, maar waar de sfeer, suspens en beeldvorming zorgen voor kippenvel. En dat kan je eigenlijk doortrekken naar games. Iets wat de ontwikkelstudio Tarsier Studios begrepen lijkt te hebben. Met Little Nightmares is het toch dat wat men wil bereiken.

Meestal zijn kleine meisjes de enge factor in horrorfilms en games, maar hier is het de protagoniste die we uit ‘The Maw’ moeten begeleiden. De Maw is een drijvend restaurant voor enorm vette… wezens die maar al te graag met hun glibberige poten Six – dat is het meisje haar naam – willen proberen te grijpen. We banen ons van de gevangenis door vijf verschillende levels een weg en doen dat door te klimmen, springen, puzzels op te lossen of te vluchten. Maar al zeker niet door te vechten. Six is een klein meisje en de gevaren zijn groot, dus moeten we onze grijze cellen gebruiken om van punt A naar B te komen.

Little Nightmares_20170420132827

Want daar komt het toch wel op neer: van punt A naar B komen en nu en dan een omgevingspuzzel oplossen. Little Nightmares stuit hierbij op twee problemen. Het eerste is de rechtlijnigheid van de game. Het is allemaal erg lineair en hierdoor zitten er weinig verrassingen in de puzzels. Er is maar één manier om een puzzel op te lossen en dat is jammer. Er zit potentieel in de game, want de omgevingen zien er echt goed uit en het verkennen van die omgevingen met Six is erg leuk. Jammer genoeg zijn de puzzels vaak te makkelijk waardoor je als het ware door de game vliegt.

Het tweede probleem zijn sommige animaties. Six is klein en dus moet ze hulpeloos overkomen. Dat was ook de bedoeling van Tarsier Studios en dat is toch wel gelukt. Haar hongeraanvallen, haar sprongen waarbij je zelf op een knop moet duwen om een rand vast te grijpen, de grootte van de objecten in onze omgeving… Het gevoel van hulpeloosheid en kind zijn wordt goed weergeven. Het probleem hierbij zijn sommige animaties. Vooral springen naar hendels komt helemaal niet goed over en soms komt het grijpen van een rand geforceerd over. Druk je net te laat op de knop kan Six met een magisch opwippertje zich toch nog vastgrijpen.

nightmares2

Het lijkt alsof dit nu geen goede game is, maar dat is het toch nog wel. De sfeer en spanning is wel degelijk te snijden. De keuze om veel dingen in het duisternis te laten afspelen en Six te wapenen met een aansteker is een prima idee en brengt enorm veel sfeer over naar de gamer. Ook zijn de verschillende gebieden heel leuk en zit er een aangename afwisseling in tussen achtervolgingen, stealth, puzzels en actie. Helaas kunnen we daar niet heel lang van genieten. De game is erg kort en op een kleine drie uur waren we erdoor. Het einde was wél geweldig en is het waard om enkele uren op te puzzelen, maar met zo’n korte speelduur lijkt een dikke twintig euro nog veel geld. Het zou het iets verzachten als er replay value was, maar er zijn weinig tot geen reden om Little Nightmares een tweede keer te doorploegen.

Tarsier Studios heeft iets origineels gebracht dat leuke elementen combineren tot een spannende platformgame, maar heeft enkele creatieve beslissingen genomen die de game zijn volledig potentieel verhinderen te bereiken. Er had meer variatie in de puzzels kunnen gestopt worden, of extra elementen toegevoegd kunnen worden die de replay value zouden bevorderen. Dat en enkele kleine dingetjes werden niet opgenomen en daardoor is het een leuk spel, maar geen echte topper.

7

• Visueel pareltje
  • Bakken sfeer