Review: Marvel’s Guardians of the Galaxy Episode 1: Tangled up in Blue

Guardians-Review

Ontwikkelaar: Telltale Games

Uitgever: Telltale Games

Genre:  Avontuur

Releasedatum: 18 april 2017

Adviesprijs: €4,99 / episode, €23,99 Season Pass

Guardians of the Galaxy was niet de meest bekende franchise van Marvel, maar eens de eerste film met Chris Pratt in de hoofdrol van Star-Lord verscheen, was het hek van de dam. De film was geweldig, grappig én had fantastische muziek en deze week verscheen de tweede film in de bioscoop. Ook Telltale’s bewerking van Guardians of the Galaxy verscheen afgelopen week.

De eerste episode, Tangled up in Blue, zet meteen de juiste toon. Vanaf de moment dat we het spel opstarten worden we verwelkomt door de sfeer die we verwachten én met geweldige muziek. Star-Lord, Groot, Drax, Gamora en Rocket worden opgeroepen door Nova Corps om hen te helpen en wanneer ze daar aankomen is het eventjes gedaan met lachen. Ze vinden niets dan lijken en een deur die Peter moet open krijgen voor de anderen. Maar de luchtige sfeer keert snel terug en daarmee zijn we meteen mee met de eerste episode van Guardians of the Galaxy, die een nieuwe toon zet voor Telltales zijn games.

Guardians3

De formule die Telltale hanteert is al heel lang dezelfde, maar nu is er toch aan gesleuteld. Vooraleerst is de game visueel opvallend. De stijl is helemaal anders, maar zeker niet slechter. Integendeel. Het ziet er erg goed, gedetailleerd en we hebben meer het gevoel een moderne game te spelen dan met bijvoorbeeld The Walking Dead en Borderlands waar de graphics een meer cartooneske stijl hebben. Telltale Games laat zijn stijl dus eindelijk evolueren en dat bevalt ons. Een tweede element dat verbeterd is, of toch in deze episode, is de intensiteit en wat je allemaal kan doen. Telltale Games zijn spellen zijn doorgaans een verhalende ervaring waarbij de gameplay miniem is, maar hier hebben we meer om handen.

guardians2

Zo krijgen we meteen een titanengevecht tegen de God Thanos, waarna ze een speciaal relikwie in handen krijgen. We willen het verhaal niet verklappen, maar dat zo’n gevecht meteen in de eerste episode gedropt wordt zegt veel over dit spel. De intensiteit is groter en we doen meer. Ja, de typische quick-time events en dialoogkeuzes zijn er – en de dialogen zijn trouwens geweldig -, maar we kunnen bijvoorbeeld ook vliegen met Star-Lord, in de tijd kijken – wat lijkt op Detective Mode in Telltale’s Batman-serie – en we kunnen via de oortjes communiceren met teamgenoten. Dat communiceren is optioneel, maar wel een leuke feature. Doe je het niet, mis je toch wel leuke dialogen en een beetje uitdieping van het verhaal voor die specifieke situaties.

Op die manier is deze eerste episode niet alleen heel erg geslaagd in het opzetten van het verhaal en qua intensiteit van de gameplay, maar worden we ook geïntroduceerd tot een nieuwe stijl van Telltale Games die ons enorm aanstaat. Indien de komende episodes dit niveau aanhouden, zou Guardians of the Galaxy wel eens de beste bewerking uit de Telltale-stal kunnen worden.

9

• Heerlijke sfeer
  • Soundtrack