Review | Mass Effect:Andromeda

andromeda

Ontwikkelaar: BioWare

Uitgever: Electronic Arts

Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 21 maart 2017

Adviesprijs: €69,99

In 2007 toverde BioWare Mass Effect uit zijn hoge hoed en dat was het begin van een enorm succesvolle trilogie waarvan gamers Commandant Shephard een plaats veroverde in het collectief geheugen van gamers en eindige in 2012. Dat is ondertussen vijf jaar geleden, maar BioWare zat niet stil. Sinds vorige week is Mass Effect: Andromeda verkrijgbaar en iedereen was benieuwd of deze game de trilogie eer kon aandoen.

Geen Commandant Shepard deze keer. BioWare begint met een propere lei aan dit verhaal en plaatst ons in het ruimtepak van Scott of Sara Ryder. We mogen zelf kiezen met wie we aan de slag gaan en wie je ook kiest: de andere speelt altijd een rolletje in het verhaal. De game maakt ook een gigantische tijdssprong. Waar we beginnen in 2185 – chronologisch tussen de tweede en derde game -, maken we kort daarna een tijdsprong van meer dan 600 jaar. De Tempest wordt er op uitgestuurd om in het Andromeda-stelsel leefbare planeten te vinden. Na die reis van 600 jaar ontwaakt de crew uit zijn cryo-slaap en kan het avontuur eindelijk beginnen.

andromeda2

Een heel erg traag begin overigens. Zo traag dat we in de eerste paar uren van het spel onszelf er enkele keren op betrapte te geeuwen. Nochtans volgt er meteen combat én een tragische gebeurtenis die het lot van Scott – of Sara – vormt en hem of haar tot pathfinder maakt. Dat traag begin valt te wijten aan de omvang van de game. We mogen gerust stellen dat Andromeda als game een pak groter is en meer omvat dat de vorige drie spellen. Waar daar alles eerder lineair was en je een gevoel gaf van vrijheid, heb je die vrijheid hier effectief. Hierdoor moeten we kennis maken met heel wat gameplay-elementen en verschillende personages die ons helpen in het exploreren van tal van planeten. Niet dat we dat in de vorige Mass Effect-games niet moesten doen, maar alles is een pak uitgebreider dan vijf jaar geleden.

Maar maakt het een betere game? Ja, en neen. Wat bijvoorbeeld geweldig is, is de het dialogenwiel. Dat bestond in de vorige ME-games ook, maar het is verbeterd en de reply’s zijn een stuk interessanter. De hoeveelheid aan gesproken dialoog is in Andromeda dan ook andermaal enorm indrukwekkend en hoe je reageert vormt jou en de relaties met andere personages weer prima. Daarnaast zijn er tal van andere elementen die voor diepgang zorgen qua gameplay. Onderzoek en Ontwikkeling geven je enorme tools om nieuwe technieken te onderzoeken en wapens, armor tot de Nomad te verbeteren. Standaard stuff en we zagen zo een dingen ook in de andere ME-games, maar ze zijn hier wel een pak uitgebreider.

Andromeda3

Bigger and better lijkt de slagzin van Mass Effect: Andromeda, maar beter durven we het niet helemaal te noemen. Hoewel het enorm interessant is alle planeten af te gaan, te verkennen en nieuwe dingen te scannen om punten te scoren om te spenderen aan onderzoek en ontwikkeling, is dat ook een element dat voor trage, repetitieve gameplay kan zorgen. Dat wordt wel gecounterd door de hoofdmissies, die altijd boordevol actie zitten en een verhaal brengen dat oprecht razend interessant is. Vroeg in de game ontdek je onbekende alien-technologie en vanaf dan wordt het helemaal interessant. Doorheen het verhaal moet je uiteraard heel wat alien-gespuis neeknallen en dat je met veel wapens aan de slag kan, zeiden we al.

Heel wat wapengeweld dus, en dat hanteren we met groot gemak. De combat en het richten over de schouder van Ryder verloopt enorm vlot. Het is ook erg uitdagend, omdat de AI van de tegenstand best wel goed is en je met vijanden geconfronteerd worden die alsmaar sterker worden. Op die manier maant de game je ook aan om effectief nieuwe en krachtigere wapens te onderzoeken en te ontwikkelen waardoor alle aspecten van de gameplay in het spel betrokken worden.

andromeda34

Maar van een topper in spe als Andromeda verwachten we natuurlijk ook spectaculaire graphics. Op visueel gebied is Mass Effect: Andromeda een prima game. Tenminste vanop afstand. De planeten zijn divers, erg mooi en het heelal zag er nog nooit zo strak uit, maar tegelijk zijn de character models van iets mindere kwaliteit. Waar de omgeving gedetailleerd is en heel veel effecten knap zijn, zoals opspattend zand tijdens het scheuren met de Nomad over een planeetoppervlak, zijn de textures van de character modellen veel minder geslaagd.

Wat wel opvalt is dat de gezichtsanimaties, die lang onderwerp van discussie waren, helemaal niet zo slecht zijn als gezegd werd. Het zijn misschien niet de beste animaties in de geschiedenis van gaming, maar de shit die de animators over zich kregen is op zijn zachtst gezegd erg overdreven. En gezichtsanimaties zijn natuurlijk belangrijk in een game als deze waarin dialogen een enorme impact hebben en waar je relaties kan opbouwen. Beide features die ook in deze game een rol spelen en gewoon goed uitgewerkt zijn. Mass Effect: Andromeda mag dan misschien wel niet de beste game van de vier ME-games zijn: het is wel de mooiste en meest uitgebreide en gewoonweg een goed spel.

Er werd lang uitgekeken naar Mass Effect: Andromeda en wie fan was van de reeks, zal ook deze game weten te apprecieren. Als totaalplaatje waren de vorige games misschien wel een niveautje hoger, maar de game is nu uitgebreider, groter en mooier en dat telt ook. Andromeda is gewoon een goed spel dat misschien niet tussen de allerbesten van het jaar terechtkomt, maar een eervolle vermelding verdient.

8

• Grafisch schitterende planeten
  • Dialogen