Review: Master X Master

Ontwikkelaar: NCSOFT

Uitgever: NCSOFT

Platformen: PC

Genre: MOBA

Releasedatum: 21 juni 2017

Adviesprijs: F2P

De wereld van MOBA’s is overbevolkt, zoveel is duidelijk. Elke game met base building en ‘helden’ probeert de MOBA te zijn die andere populaire games in het genre van de troon wil stoten. Moeilijk, want de ene is een enorm grote eSports-game, en de andere is énorm populair, ondanks dat Legends of the Storm geen topgame is. Kan Master X Master iets wezenlijks toevoegen aan het genre?

Met een MOBA is het altijd wel uitkijken naar de personages, de helden, die in de strijd geworpen worden. In dat opzicht heeft NCSOFT alvast een rijk scala aan personages uit vorige games ter beschikking. Qua helden mogen we dan ook niet klagen, maar dan hebben we het over de Masters die uit vorige games komen. Nieuwe personages ogen meteen als een afknapper: generisch, weinig origineel en bitter weinig interessant om mee te spelen. Dus focus je op gekende personages en dat is jammer. Een MOBA is niet enkel maar zo goed als zijn gameplay, maar ook als de diversiteit aan helden die je ter beschikking hebt. Helaas ontdekken we dus weinig interessante, nieuwe personages.

Master2

Geen al te beste start dus, van deze review, maar waar het echt om draait is natuurlijk de gameplay. Goed, de helden en hun vaardigheden – ze hebben trouwens een weinig boeiend elementensysteem – zijn ook onderdeel van de gameplay en dat maakt van de game alvast geen topper. En het betert er niet echt op wanneer je weet dat de kern van de gameplay niet echt iets nieuw brengt. Er is ook goed nieuws: de kern van die gameplay staat er wel en speelt best lekker weg. Maar het brengt weinig nieuws tegenover de vele MOBA’s, groot en klein, die nu al ter beschikking zijn voor de gamer.

Er zijn wel bepaalde elementen die de game interessant maken, zoals het tag systeem. Met twee Masters spelen geeft een ander soort gameplay en het wisselen tussen die Masters gaat enorm vlot, maar we kunnen niet zeggen dat het de game écht beter maakt. Dan voelen we meer voor het occasioneel verzamelen van punten om Masters vrij te spelen of Fallen Heroes op te roepen die je spel een boost geven. Daar moet je toch wel voor werken, wat je als speler een doel geeft en een doel – naast effectief potjes willen – is altijd een plus.

Master

En visueel? Wel, Master X Master komt op dat vlak zeker niet boven het maaiveld uit. Qua idee zijn de levels best goed, maar de uitvoering en design vallen tegen. Het is allemaal wat vlak, plat en met weinig diepte in de kleuren en er lijkt weinig moeite gedaan om de speciale moves van Masters echt van het scherm te doen spatten. De combo’s die je tussen twee wisselende Masters kan doen, doen dat wel maar visuele zaken als dat zien we weinig en zonder overtuiging in de game.

Master X Master is de zoveelste MOBA op de markt en hoewel het een verdienstelijke poging doet om nieuwe elementen toe te voegen en leuke Masters heeft uit vorige games van NCSOFT, is het allemaal een klein beetje teleurstellend om het een geslaagde game te noemen.

6

• Personages uit vorige NCSOFT Games
  • Kern van de game staat er