Review | Micro Machines: World Series

4

Ontwikkelaar: Codemasters

Uitgever: Koch Media

Genre: Race

Releasedatum: 30 juni 2017

Adviesprijs: €29,99

In mijn jonge jaren speelde ik zoals zoveel jongetjes graag met speelgoedautootjes, en begin jaren ’90 waren dat vooral ‘Matchbox’ autootjes. Maar veel eerder waren er de Micro Machines autootjes en die kregen begin jaren ’90 videogames van de hand van Codemasters. Elf jaar na de laatste game brengt de meester van racegame een nieuw spel naar ons toe.

Micro Machines: World Series is een titel die je letterlijk mag nemen. Gelukkig hebben we een PS Plus abonnement, want online zijn is de standaard in dit spel. De game wil vooral online gamen promoten en pushen, want de standaard mode gaat je pitchen tegen gamers over heel de wereld en je in een ranking systeem plaatsen waardoor je allerlei dingen kan vrijspelen. Het geeft je een doel en iets voor te spelen zoals nieuwe modi of mogelijkheden om je autootjes aan te passen, maar zelf zijn we geen fan van games die verwachten dat je altijd online bent. Er zijn genoeg gamers die niet jaar in jaar uit een PS Plus abo hebben en dan verklein je jouw doelpubliek.

3

Maar goed, belangrijker is dat de gameplay snor zit. De Micro Machines videogames stonden altijd wel garant voor een enorme dosis fun, zeker met vrienden, en ook ik heb er fijne herinneringen aan. Toch heb ook ik even tijd nodig om te wennen aan de controls. Het up is down en down is up-principe van top-down racegames is een zeldzaamheid in het race-genre en iedereen zal dan ook wel even moeten wennen. Maar als je er aan went, is het best een leuke game. Het grootste negatieve punt is misschien wel de camera, die niet stabiel is en voor problemen zorgt, maar ook het gebrek aan tractie en controle over je autootje is een probleem.

De game mag je dan wel plezier geven wanneer het vlot loopt – en dan vooral in Battle Mode -, maar in de bochten verlies je te snel de controle, wat toch heel wat frustrerende momenten oplevert. En dat is jammer, want frustratie was een element dat in de vroegere games afwezig bleef. De nieuwe game kan dus niet helemaal voldoen aan de verwachtingen of opleven aan de herinneringen van vroeger. Daarnaast is er nog een probleem: de modi. Battle Mode is de leukste mode, met power-ups – van het bekende merk NERF – waarmee je mekaar de duivel kan aandoen en dat is veruit de beste mode. Helaas is de rest van de content betrekkelijk mager.

2

In de andere games zaten meer tracks, meer interessante modi en veel meer voertuigen en da’s jammer. Micro Machines is een franchise de je moet bezighouden en dat doet deze game te weinig. Maar wat er is, oogt wel mooi. Grafisch is World Series gewoonweg een erg knappe game. De tracks die ons met kleine autootjes door gigantische woonkamers, pokertafels, keukens en veel meer doen racen roepen nostalgie op en zijn drukker en gedetailleerder dan ooit. Druk is hier geen negatief punt, want het houdt je aandacht waardoor je de tracks niet snel beu zal worden. De vraag is of dat en de rest genoeg is om de liefhebbers van Micro Machines-games te overtuigen.

Micro Machines heeft tijdens zijn lange levensduur verscheidene goede games gekregen, en zelfs de laatste game elf jaar geleden was uitstekend, maar deze game is niet echt een spectaculair spel. Een gebrek aan content, niet goed afgestemde tractie en ‘always online’ play – behalve één offline mode – lijken de game geen goed te doen.

6

• Visueel knap
  • Battle Mode boordevol plezier