Review | Minecraft Story Mode S2 – Ep1: Hero in Residence

Ontwikkelaar: Telltale Games

Uitgever: Telltale Games

Platformen: PC, PS4, Xbox On, iOS, Android

Genre: Avontuur

Releasedatum: 11 juli 2017

Adviesprijs: €5,99 / Episode – €28,99 Season Pass

Minecraft Story Mode kende in zijn eerste seizoen een onregelmatig tempo. De eerste episodes overtuigden niet, maar het seizoen werd verlengd met enkele episodes en wist uiteindelijk af te sluiten. Sinds vorige week dinsdag konden we in een gloednieuw avontuur duiken met de eerste van vijf episodes: Hero in Residence.

Dit tweede seizoen beginnen we aan een gezapig tempo. Jesse en zijn vrienden hebben een legende opgebouwd door onder meer de Witherstorm en de Old Builders te trotseren, en Jesse heeft met zijn eigen ‘Beacon Town’ een oord dat hem bewonderd. We slenteren wat rond, helpen de inwoners met simpele klusjes, maar wanneer we aan de mijn arriveren waar Petra je opwacht en ze effectief binnengaan, ontploft de episode pas echt. Al is dat relatief, want een grote uitdagende game zal het uiteraard nooit worden.

minecraft

Toch heeft Telltale Games een aantal pogingen gedaan om de game te veranderen. De puzzels die we voorgeschoteld krijgen zijn net dat beetje pittiger en wat opvalt: onze keuzes gaan het verhaal meer van richting doen veranderen. Nu wordt het op het scherm geïndiceerd wanneer één van je keuzes het verhaal drastisch verandert. Een goed element, want zo weet je in een tweede playthrough waar je een andere keuze moet maken en weet je tijdens het spelen wat relevant is.

Maar vooral de introductie van een nieuw personage doet veel voor het verhaal. Met Jack krijgen we iemand die zich voordoet als een groot avonturier die qua prestaties lijkt te willen concurreren met Jessie. Hij komt wat arrogant over, maar zijn personage evolueert snel en door het verhaal wordt het een sterk personage. En het verhaal zelf? Wel, dat wordt erg interessant.

minecraft 4

We willen er zo weinig mogelijk over zeggen, maar een relikwie dat in Jessie zijn handen komt, zorgt voor een nieuw verhaal met enorm grote monsters, grote gevaren en een onderwater level dat best knap oogt. Ook de cliffhanger naar volgende episode toe heeft te maken met het grote monster, en als je weet wie het is, ga je verbaasd zijn en uitkijken naar de volgende keer.

Minecraft Story Mode kende tijdens het eerste seizoen een slappe start, maar hier start het meteen met een goed verhaal, een goed nieuw personage, knappe omgevingen en enkele verbeteringen in de gameplay. Goed begonnen is half gewonnen en dat gezegde telt ook hier.

8

• Duiding belangrijke verhaalkeuzes
  • Jack als personage