Review: NBA Playgrounds

Ontwikkelaar: Saber Interactive

Uitgever: Saber Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch

Genre: Sport

Releasedatum: 9 mei 2017

Adviesprijs: €19,99

Elke liefhebber van arcade sportgames kent zeker en vast wel NBA Jam. Hét epistel voor gamers die houden van absurde basketbalgames. Zotte moves en zotte tegenstanders kenmerkte de games, die begonnen in 1993 en eindigde in 2011. Die laatste games waren niet veel soeps en daar wou Saber Interactive iets aan doen.

NBA Playgrounds wil de geest van de oude NBA Jam-games oproepen en in de eerste potjes die we spelen merken we het al: ze hebben in ieder geval hun best gedaan. Wat centraal staat in deze game is ongecompliceerde fun. Via de Exibition Mode krijgen we de basics van het spel mee en meteen al mogen we enkele card packs openen. Card packs? Inderdaad. We gaan niet zomaar een team kunnen selecteren om spelers uit te kiezen om aan de 2 versus 2 partijtjes te beginnen, we gaan de verzamelaar in ons moeten wakker maken.

nba2

Via card packs krijgen we bronzen, zilveren en gouden spelers en daaruit moeten we duo’s samenstellen waarmee we de matches aangaan. We kunnen XP verzamelen met die spelers, maar spelers die niet spelen, verzamelen geen XP. Daardoor krijg je een eerste klein hiaat in de gameplay. Hoewel het systeem van card packs een manier is om je veel te laten spelen om spelers vast te krijgen, zorgt het XP-systeem ervoor dat je veelal dezelfde spelers gaat gebruiken omdat bepaalde spelers veel sterker worden. Anderzijds countert Saber Interactive dat door dubbele kaarten – die kan je krijgen – een boost te geven aan desbetreffende speler. Op zich een goede maatregel, maar eentje die niet volstaat om te vermijden dat je dezelfde duo’s gaat gebruiken.

En de gameplay zelf? Wel, die overtuigt best. De manier waarop de 2 versus 2 games gespeeld worden is heel energiek en de game staat bol van de spectaculaire dunks. De game spelen is dus echt wel erg leuk én bovendien kan het heel spannend worden. De matchen zijn niet erg lang, dus het moet allemaal zeer snel gaan en dat terwijl een groot deel van je kunnen afhangt van timing. De knop net te lang of te kort indrukken en je shot haalt het net niet. Vooral zaken als alley oop en zelfs een steal is erg lastig te timen. Het is dus wel een snelle arcadegame, maar er komt wel wat kunnen bij kijken.

nba1

Om spelers te belonen die goed timen en goed presteren worden sommige shots zelfs met vier punten beloond wanneer je het écht perfect uitvoert. Dat streven naar het perfecte shot kan dramatische laatste seconden opleveren. Zeker online. Daarnaast is er nog een meter die opvult wanneer je scoort en als hij vol is krijg je willekeurig een speciale kracht. Bijvoorbeeld supersnelheid of een driepunter die niet kan missen. De gameplay zit dus best wel snor, maar er zijn andere problemen.

De online play bijvoorbeeld. Naast tournaments, die ons langs een aantal verschillende wereldsteden brengen, kan je ook online aan de slag. Helaas is de ontwikkelaar er niet in geslaagd een deftige match making te introduceren. Zo kan je dus tegen compleet overpowerde duo’s te komen staan die je wegblazen. Een beetje uitdaging mag, maar op deze manier ebt het spelplezier snel weg. Daarnaast zijn er ook weinig modi. Naast de oefenmatches heb je tournament mode en de online mode en… dat is het. Nu, de game kost amper twintig euro en voor dat geld moet je geen 10 modi verwachten, maar met een game als deze is meer mogelijk. Zeker omdat de gameplay op zich echt pure fun oplevert en de cartooneske stijl leuk is én het technisch allemaal verzorgd is.

NBA Playgrounds is een geslaagde poging van Saber Interactive om NBA Jam te eren. Neen, het is geen absolute topper en het heeft zijn minpunten. Maar de basis, de gameplay, is enorm geslaagd. Wat ons betreft een zeer leuke game met enorm leuke visuals die zijn plaats heeft in de gamecollectie van NBA-liefhebbers.

7

• Spectaculaire moves
  • Gameplay tonnen fun