Review: Outlast 2

Outlast2

Ontwikkelaar: Red Barrels Studio

Uitgever: Red Barrels Studio

Genre: Horror

Releasedatum: 25 april 2017

Adviesprijs:  €29,99

In 2013 liet Red Barrels Studio Outlast op de wereld los. Er verschijnen heel veel horrorgames, maar deze game legde de lat voor alle horrorspellen die volgden heel erg hoog. De spanning droop van het spel af en een special edition met een doos pampers bij had geen overbodige luxe geweest. We mochten terug naar de winkel om een doos pampers, want Outlast 2 verscheen afgelopen dinsdag voor PC en consoles…

Red Barrels heeft duidelijk iets tegen onderzoeksjournalisten, want na Miles Upshur in de eerste game kruipen we nu in de huid van Blake. Ook een onderzoeksjournalist, die samen met zijn vrouw Lynn het verhaal najaagt van een moord op een jonge, zwangere vrouw. Hun helikopter stort neer en dat doet hij uiteraard in het grootste, enge gat van Amerika op dat moment: Arizona. Alleen gewapend met een camera om de duisternis en al zijn gevaren te trotseren in de zoektocht naar zijn vrouw, trekken we met Blake op pad. Vanaf het eerste moment is het duidelijk: Outlast 2 is een game die je op elk moment kippenvel probeert te bezorgen.

Outlast22

Je bent dus aangewezen op je videocamera, want deze game is donker as hell. Zonder de nightvision functie op je camera loopt je compleet verloren. Uiteraard wil dit zeggen dat we weer op zoek mogen naar batterijen, wat op zich al een spannende en slopende ervaring is wanneer je de omgeving moet uitkammen naar de kostbare batterijtjes wetende dat er van alles rond sluipt in het duister. Op zich niets nieuws, want de eerste game stak ook al zo in mekaar, al is er met de microfoon waarmee je geluid en stemmen mee kan horen een handige tool bijgekomen. Vooral wanneer je jezelf gaat verstoppen in een vat is het een handige tool die je vertelt waar de vijand ongeveer is. Maar ook dit vreet werkelijk batterijen, dus is spaarzaam zijn aangewezen.

De camera en de duisternis maken de game spannend, maar wat de game werkelijk spannend maakt is de atmosfeer, de geluiden en wat je allemaal te zien krijgt. Red Barrels vuurt nu en dan wel een jump scare op je af, maar heeft vooral levels gecreerd die je werkelijk de stuipen op het lijf jagen. Wat Outlast 2 zo goed maakt is de ‘pacing’ van het spel. Het ene moment baan je jezelf een weg door het duister met enkel enge geluiden die je bang moeten maken, en het andere moment zit Marta achter je aan of haast je jezelf door hallucinaties op een school. Het tempo van de game zit fenomenaal in mekaar en zorgt ervoor dat je als gamer weinig tot nooit met een gerust gemoed door de game stapt.

Outlast21

En dan heb je als ontwikkelaar je werk gedaan. Op geen enkel moment voel je jezelf in Outlast 2 veilig en altijd voel je jezelf opgejaagd. Er valt nochtans een goed verhaal te beleven die draait rond de Knoth clan en zijn volgelingen die jou en je vrouw als centrale pionnen zien in hun gestoorde, Bijbelse horror-belevenis. Naast dat is er natuurlijk het verhaal rond de vermoorde jonge vrouw, en die rond Jessica. Dat brengt ons in hallucinaties naar een school die vaak een rustpunt zijn, maar ook een verontrustend verhaal naar voren schuiven.

Dat geheel zorgt voor een uitmuntende horrorgame die niet alleen een constante spanning met zich meebrengt, maar er ook goed uitziet. Dan hebben we het uiteraard over Arizona en het design van de levels en monsters, maar ook over het technische aspect. De belichting, textures, details… De Unreal Engine tovert schitterende plaatjes op het scherm, zeker op die momenten dat belichting een hele enge sfeer probeert te creëren. Naast een schitterende horrorgame is het dus ook een visueel feest dat ook visueel een schrikwekkende sfeer kan neerpoten.

Met Outlast kregen we in 2013 een straffe horrorgame die de lat voor andere horrorgames hoog legde, en deze sequel is zeker evengoed en zelfs beter. Een constant gevoel van spanning, visuele angstwerkers en een goed verhaal zorgen voor een topper van formaat die niet enorm lang is, maar ook maar een dertig euro kost.

9

• Uitmuntende sfeer
  • Constante spanning