Review: Perception

perception3

Ontwikkelaar: The Deep End Games

Uitgever: Feardemic

Genre:  Horror

Releasedatum: 7 juni 2017

Adviesprijs: €22,99

Horrorgames zijn er in alle maten en gewichten en jammer genoeg ontbeert het veel horrorgames aan originaliteit. Daarom waren we bij de aankondiging van Perception onmiddellijk geïnteresseerd. We zouden spelen als een blinde protagonist een aangezien duisternis een belangrijk element is in horrorgames, zou blindheid tot een enorm angstaanjagende game kunnen opleveren.

De insteek van Perception is dus erg origineel. We staan in de schoenen van Cassie, een blinde vrouw die een minder origineel, oud landhuis opzoekt om bepaalde gebeurtenissen te achterhalen en haar nachtmerries te confronteren. We waren benieuwd hoe het ‘blinde’ aspect in de gameplay zou verwerkt worden en op dat vlak zit de game snor. In de game maken we gebruik van de techniek echolocatie. Cassie doet het met de wandelstok, anderen doen het met het klikken van de tong, maar het principe is hetzelfde. Je maakt een geluid en op basis van hoe het geluid terugkeert kan de blinde inschatten hoe ver of dicht een voorwerp zich bevindt.

perception4

In deze game zien we effectief de omgeving eventjes, na het gebruik van echolocatie. Echt een beeld vormen doen blinden op die manier niet, maar voor deze game moest het uiteraard zo toegepast worden of we hadden als gamers niets om ons een beeld bij te vormen. Terwijl we ons op die manier een weg banen door het landhuis, worden we ook op de hielen gezeten door ‘The Presence’, een dodelijke vijand die op de echolocatie geluiden afkomt die wij maken. Er komt dus een klein beetje stealth bij kijken, en zijn er genoeg verstopplekken. Klein nadeel is dat we hier niet weten wanneer ze ons nu exact horen, wat de criteria zijn om onder de radar te blijven. Toch wel een minpunt.

En hoe langer je Perception speelt, des te meer je begint te beseffen dat het niet de topper is die je hoopte. Het verhaal is vrij flauw, maar ook de spanning die men probeert te creëren valt wat tegen. Dat we blind zijn en een bloeddorstige vijand ons op de hielen zit zou een enorm spannende game moeten opleveren, maar op één of andere manier ervaren we geen échte dreiging en zijn de schrikmomenten heel erg flauw. Een slechte game kunnen we het echter niet noemen. De manier waarop het huis constant van indeling / look verandert is een leuke twist en ook het door de tijdreizen geeft het een psychedelische sfeer.

perception2

De ontwikkelaar heeft er ook realistische elementen ingestopt qua hulp voor Cassie. Zoals een app die tekst naar geluid vertaalt, waardoor we documenten kunnen ‘lezen’ en een app waarmee je een foto neemt en een online persoon je verder kan helpen. Dingen die echt bestaan en dus geloofwaardigheid meegeven aan het blinde aspect. Ook de manier waarop het visueel weergegeven wordt is prima. Een ‘sixth sense’ om objectieven te laten oplichten en een strakke visuele stijl om de echolocatie zijn werk te laten doen. Ook de dromerige manier waarop we ‘geesten’ te zien krijgen en ze verdwijnen is aardig. Perception heeft dus best wel wat goede punten.

Perception kwam met een heel erg origineel idee, maar kan het niet helemaal goed ten uitvoering brengen. Het blinde aspect is prima uitgewerkt, maar het verhaal is flauw en de spanning niet te snijden. Dit had een topper kunnen zijn, maar het komt er niet helemaal uit.

6

• Graphics
  • Blind aspect prima