Review: PS4 Nacon Revolution Pro Controller

Nacon-Revolution-Pro-Controller-Review-

Sinds mensheugenis, of toch sinds de PlayStationconsole, gamen we met de vertrouwde DualShock controllers. De twin-stick controller is altijd al de ideale gamepad geweest om onze PlayStationgames mee te trotseren en ook voor de release van de PS4 kregen we een knappe DualShock 4 controller met gloednieuw design. Sinds kort heeft Sony ook groen licht gegeven aan enkele fabrikanten om hun versie van DS4 controller op de markt te brengen.

Eentje daarvan is de Revolution Pro Controller van Nacon. Om meteen met de deur in huis te vallen: de controller is zeer prijzig. Geen enkele goede controller is goedkoop, ook de officiële DualShock 4 controller is dat niet, maar voor deze specifieke controller tel je al gauw 100 euro neer. Dat is veel, en dan wil je natuurlijk ook dat je investering voelbaar is in je handen. Dan komen we meteen bij een belangrijk aspect van de controller: het gevoel in je handen. Een lichte controller klinkt goed, maar in de praktijk moet hij toch een bepaald gewicht hebben om vlot te gamen en een goede handeling te hebben. Zeker wanneer je shooters speelt, of aan e-Sports competities deelneemt.

nacon2

En dat is alvast één aspect dat erg in orde is bij de Nacon Revolution Pro Controller. Een goed gewicht, een goede vorm en erg aangenaam in de handen. Een ergonomische controller dus die erg goed in de hand ligt en met een zacht  materiaal bewerkt is zodat hij aangenaam in de handpalmen ligt. Maar wat heb je daar aan als jij niet functioneel is? Weinig, dus heeft Nacon ook op dat vlak de bal helemaal goed geslagen. Al is het moeilijk om te zeggen dat een gewone gamer deze controller in huis moet halen. Het is een controller die samen met e-Sport gamers ontwikkeld is, en dat toont in het design en de prijs. De sticks staan in een goed positie ten opzichte van mekaar en voelen lekker aan, maar het verschil wordt gemaakt in de aanpasbaarheid van de controller.

Dankzij de companion app voor PC, kan je de controller hier en daar wel aanpassen en dan met name de sticks en hun respons en/of gevoeligheid. Dat is een instelling waarmee de gemiddelde gamer niet gaat aanklooien, maar wel een prima feature voor e-Sport gamers. Net als de extra knoppen aan de achterkant, en de Pro en Advanced Mode die je kan instellen. Allemaal extraatjes die de controller dat stukje extra competitief gegeven meegeven voor e-Sport gamers, maar de gemiddelde gamer heeft daar weinig boodschap aan. Maar het blijft natuurlijk wel een enorm goede controller die naast dit alles ook een strak design heeft. De touchpad met zijn symbool-graveringen, de lichten rond de rechterstick en het balkje onderaan, het gebruikte materiaal dat zacht in je hand ligt… Allemaal knap.

nacon3

Toch zijn er nog enkele minpuntjes te bespeuren. Een van de gemakkelijkheden is dat je met de PlayStation Button op de Dualshock 4 controller de console makkelijk kan aanzetten met één druk op de knop. Die functie heeft de knop op de Revolution Pro Controller niet. Een tweede minpuntje is dat je de controller niet kan gebruiken op PC. Sinds kort kan je ook een DualShock 4 controller instellen op Steam om je PC-games mee te spelen, maar dat kan niet met de Nacon-controller. Wel, het kan met geen enkele third-party controller, enkel met de officiële DS4, dus dat willen we nog door de vingers zien.

De Revolution Pro Controller van Nacon is zonder twijfel een enorm mooie én functionele controller die ideaal is voor e-Sports gamers. De controller is zijn geld echt wel waard – en dan is het nog niet eens de duurste PS4 controller met zijn 100 euro -, maar de vraag is of de gemiddelde gamer wel zoveel geld moet geven aan een controller die vooral ontworpen is met het oog op e-Sports. Als je het kan veroorloven: doen.

9

• Ligt enorm goed in de hand
  • Strak design