Review: Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark

Uitgever: Team17 Digital Ltd

Platformen: PC

Genre: Actie, Avontuur, Puzzel

Releasedatum: 23 september 2014

Adviesprijs: €12,99

schrocat1

Hou je van melige wetenschappuns, slechte grappen, uitdagende en moeilijke puzzels gecombineerd met fantastisch stemmenwerk? Dan is Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark misschien wel het spel voor jou.

Wanneer ik slechte grappen zei, bedoelde ik dat in de zin van goeie slechte grappen. Je moet als Schrödinger’s kat verschillende puzzels oplossen met tussendoor grappige tussenstukjes waar je in gesprek gaat met de verschillende bewakers van de zogenaamde “Particle Zoo”.

Schrödinger's Cat and the Raiders of the Lost Quark_05

Ik begrijp de verwarring bij het horen van deze termen, dus laat ik er wat dieper op in gaan. De Zoo is een soort van dierentuin, maar dan voor microscopische deeltjes. In het spel komen allerlei moeilijke wiskunde- en fysicatermen aan bod waar je gelukkig niet echt rekening mee moet houden; ze willen vooral bijdragen aan het komische gehalte van het spel. Als je wel weet waar het allemaal over gaat, dan zit je zelfs nog beter. Denk ik.

Zoals ik al zei moet je verschillende puzzels oplossen, maar dat doe je niet zomaar. Het unieke aspect van dit spel dat het onderscheid met andere puzzelgames moet maken is het gebruik van quarks. Er zijn vier soorten basisquarks (een soort kleine wezentjes, miscroscopische deeltjes ook) die je helpen. Elke soort heeft zijn eigen functie en je kan ze combineren om meer ingewikkelde structuren te maken zoals een valstrik, een bom of een bewegend platform. Je hoeft de verschillende combinaties niet van buiten te leren, want je vindt ze makkelijk terug in het pauzemenu.

Het spel heeft een aangename opbouw. Tijdens een soort van tutorial kom je stap voor stap meer te weten over de verschillende quarks voordat je op eigen denkkracht verder moet. Het moeilijkheidsniveau loopt gradueel op en is op sommige stukken wel eens lastig. Je zal op sommige stukken meerdere malen moeten proberen voordat je erdoor geraakt. Een andere reden waarom je opnieuw zal moeten beginnen vanaf een checkpoint is omdat de controls niet echt goed zitten. Daarmee bedoel ik dat het lijkt alsof je steeds over ijs aan het glijden bent, ook in de lucht, waardoor je meermaals ergens voorbij vliegt of net niet geraakt. Op sommige stukken is dat echt irritant omdat je een heel eind hebt afgelegd en dan helemaal opnieuw moet beginnen omdat de kat doorglijdt in een soort groen slijm waar je van dood gaat.

Schrödinger's Cat and the Raiders of the Lost Quark_01

Een ander minpuntje is dat het soms moeilijk is om je weg te vinden in de levels, of om vijanden bewusteloos te slaan. Zo moet je soms meerdere keren op de sla-knop drukken eer je ook effectief de vijand knock-out slaat. Het spel begint op een bepaald moment ook repetitief te worden in mijn ogen. Om dat te verduidelijken moet ik eerst zeggen dat er een soort van open levels zijn waar je veel quarks kan verzamelen om dingen mee te doen en de quarks spawnen ook terug in die open levels. Daarnaast hebt je ook gesloten levels waar het echte puzzelwerk gedaan wordt en je het dus met beperkte middelen moet doen.

Met die gesloten levels is niets mis, in tegenstelling tot de open levels, want soms moet je door meerdere open levels gaan om bij een volgend stuk van het verhaal te geraken. Daarbij moet je soms van de ene naar de andere kant van de map gaan en terug, iets wat na een tijdje wel begint te vervelen. Maar het ergste zijn verzamelmissies waarbij je alle vijanden van een soort in een gebied moet verslaan voordat je verder kunt met het verhaal. Je moet dus heel de map doorzoeken naar allemaal die vijanden. Ik moest op zoek naar vijanden die nog het meest op snijmesjes leken en die heel klein waren. Vijanden verslaan is al niet makkelijk, maar deze wezentjes zijn ook nog eens snel waardoor het extra moeilijk wordt. Door de snelheid van hun aanval kan het zelfs zijn dat ze een quark van je pakken en beginnen te verslinden maar dat doen ze in voornoemde groene smurrie waardoor je ze niet meer kan raken en vangen. Het enige wat je nog kan doen om het probleem te verhelpen is jezelf van kant maken. Het verslaan van alle vijanden is meer een taak voor iemand die het spel 100% wil uitspelen. Niet iets wat elke gamer wil doen. Gelukkig komt het maar zelden voor.

Schrödinger's Cat and the Raiders of the Lost Quark_03

Maar laat deze kleinigheden je zeker niet afschrikken. De puzzels zijn talrijk en er zijn voldoende speeluren. Ik heb het spel nog niet uitgespeeld, maar als je weet dat ik nu pas bij de eerste vijanden ben die in het introscherm voorkomen na enkele uren spelen dan weet je dat er nog veel komt. De grafische stijl is ook zeer goed gelukt. Het ziet er wat cartoony uit en dat past helemaal bij de algemene stijl die de makers hebben gebruikt in het spel: luchtig, maar toch met voldoende moeilijke uitdagingen die je hersenkronkels aan het werk zetten. Het échte puzzelwerk dus, dat dankzij de luchtige sfeer nooit direct belastend wordt.

Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark voelt goed en speelt goed. Ook de prijs zit goed, want voor 12 euro haal je deze game al binnen. Als je snel bent zelfs voor 10 euro, want tot het eind van de maand krijg je nog 10% korting. Er zitten nog enkele schoonheidsfoutjes in, maar die zijn niet onoverkomelijk. Als je dus op zoek bent naar het luchtige, doch uitdagende puzzelwerk dan kan ik deze game van harte aanraden. Als je houdt van kwantumfysica komen er alleen maar plusjes bij.

8
Goed

• Origineel uitgewerkt