Review: Shadow Warrior 2

shadow3

Ontwikkelaar: Flying Wild Hog

Uitgever: Devolver Digital

Genre: Shooter

Releasedatum: 19 mei 2017

Adviesprijs: €36,99

In 2014 werden we getrakteerd op een enorm geslaagde remake van Shadow Warrior. De game uit 1987 bleek als remake enorm veel fun op te leveren, een flinke dosis humor te injecteren en het zag er niet eens slecht uit. Nu, drie jaar later, krijgt de game een volwaardige opvolger.

PC-gamers konden er al eerder mee aan de slag, maar de game heeft nu ook consoles bereikt. PS4- en Xbox One-gamers kunnen zich nu verliezen in de actie van Shadow Warrior 2 en wij onderwierpen de game aan ons oordeel. De sfeer zit in ieder geval goed vanaf het eerste moment. Die sfeer valt over een verhaal dat zich vijf jaar na de gebeurtenissen van de eerste game afspeelt. Lo Wang’s simpele missie loopt verkeerd en de verschrikkelijke monsters en demonen vallen opnieuw aan. Aan ons om daar opnieuw een eind aan te maken.

shadow

De manier waarop het verhaal een komische noot meekrijgt is opnieuw geslaagd. De ziel van Kamiko wordt getransfereerd naar Lo Wang’s lichaam en de interne dialogen zijn hilarisch en zorgen voor de nodige humor. Al zijn de one-liners en persoonlijkheid van Lo Wang ook een drijvende kracht achter de game. De missie structuur van Shadow Warrior 2 volgt die van een halfopen wereld. We hebben een centrale hub waar we story missions en side missions ontvangen, het hoofdkwartier van de lokale Yakuza, en een wereldmap waarin we de vrij keuze hebben tussen welke missies we eerst uitvoeren.

Handig, want in deze game zijn er tal van upgrades – zowel qua wapens als skills – beschikbaar en skill points verdienen via nevenmissies is dus een grote plus vooraleer je het hoofdverhaal verder zet. De gameplay, of het nu het hoofdverhaal of andere missies zijn, is even vet als in de eerste games. Er zijn enorm veel wapens beschikbaar en haast elke hoofdmissie lijken we een ander cool wapen vrij te spelen. Van simpele shotguns tot elektrische zwaarden, over kettingzagen en mystieke krachten: alles ziet er spectaculair uit en alles is even cool. De wapens kunnen we dan ook nog eens upgraden met allerlei mystieke items die we vinden dus zijn we zeker en vast goed gewapend tegen de Zillia.

shadow2

Alles wat je doet lijkt retevet en dat wordt ook nog eens goed op het scherm getoverd. Grafisch is het een goed spel, met cool level design. Gevarieerd én procedureel gegenereerd. Shadow Warrior 2 is dus goede game, maar het heeft wel zijn minpuntjes. De actie is heel cool, maar na verloop  van tijd kan het repetitief worden. Je bent constant in chaotische omstandigheden in het rond aan het knallen en slashen en daarom, samen met de vele ‘go and fetch’ missiedoelen kan het spel repetitief overkomen. Desalniettemin hebben we het gevoel dat er voldoende aanwezig is om gamers tot het einde aan het scherm gekluisterd te houden.

De remake van de game uit 1987 was goed, en ook de sequel is zeker en vast even goed. De actie ziet er nog cooler en gelikter uit, maar de vele wapens en het coole level design draagt ook bij tot de vetheid van het spel. Er zijn wel enkele probleempjes zoals de repetitiviteit, maar het weegt niet op tegen het positieve.

8

• Vette actie
  • Goede graphics