Review| Shiness: The Lightning Kingdom

Ontwikkelaar: Enigami

Uitgever: Focus Home Interactive

Platformen: PS4, Xbox One en PC

Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 18 april 2017

Adviesprijs: € 29,99

Als je de eerste beelden ziet van een game, kan je vrij snel oordelen of jij diegene bent waarvoor die game is gemaakt. Shiness: The Lightning Kingdom deed dit met ons en wekte onze interesse enorm op. Het verliep echter niet van een leien dakje om een reviewcode te bemachtigen en het zag er zelfs even benard uit. Gelukkig kregen we enkele dagen geleden toch nog een code in de bus en konden we met Chado en zijn kompanen het avontuur starten in deze actie-RPG Shiness: The Lightning Kingdom. Was onze eerste indruk terecht? Liepen we misschien toch iets te hard van stapel? We zochten het voor jullie uit en kunnen dit natuurlijk weer lezen in onderstaande review.

Chado en Poky zijn beide Waki’s en hun avontuur in Shiness: The Lightning Kingdom begint niet al te denderend. Hun airship heeft het zo goed als begeven en kan elk moment neerstorten. Chado houdt echter de moed erin en probeert alles wat hij kan om het airship veilig op de grond te krijgen. Poky weet het even niet meer, want hij zit in een constante twijfel of hij van het schip zou springen of om toch het vertrouwen in zijn vriend te behouden. Helaas valt Poky over de rand de dieperik in en op dat zelfde moment stort Chado neer met het schip. De twee vrienden zijn van elkaar gescheiden en ze bevinden zich in een niet al te vriendelijke omgeving.

1491555951-shiness-12

Chado staat in contact met Shiness, dit is een magische geest van de natuur. Chado is de enige die haar kan zien en met haar kan communiceren. Deze Shiness merkt al gauw op dat er iets niet pluis is op de plaats waar ze zich begeven. In de eerste uren van Shiness: The Lightning Kingdom wordt alles mooi uitgelegd, zodat je in het verdere verloop van de game niet in de problemen geraakt qua controls en algemene beleving van de game. Dit is toch een belangrijk factor, want je krijgt tamelijk wat info naar je hoofd geslingerd. Niet enkel zijn we tevreden over de tutorials, maar ook het visuele aspect van deze game is zeer mooi. Ons deed het vooral heel hard terug denken aan Zelda: The Windwaker.

Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Doorheen ons avontuur vinden we twee tandwielen die wel eens zeer belangrijk kunnen zijn. Iets later komen we een lift tegen die defect is, daar komen die twee tandwielen al goed van pas. Tot hiertoe geen enkel probleem, tot we in het kamp komen waar we onze andere kompanen ontmoeten. Onze volgende stappen worden uitgelegd en één van deze missies is een lift repareren, want deze is defect. Nog geen vijf minuten geleden hadden we deze reparatie al uitgevoerd, maar toch beweren ze dat hij nog steeds defect is, terwijl we een filmpje van die lift zien die perfect werkt.

20170413173748_1

Zoals het er in de meeste RPG’s aan toe gaat kom je in het verdere verloop van je avontuur nieuwe personen tegen die je willen vervoegen in je avontuur. In Shiness: The Lightning Kingdom is dit niet anders. In totaal zal je het avontuur doorlopen met vijf personages, waarvan je er telkens tot maximum drie aan je party kan toevoegen. Elk personage heeft zijn eigen ability, waarmee je vooral puzzels oplost. Chado kan menhirs op zijn rug dragen en deze gebruiken om platformen te activeren. Muren met een barst in zijn er ook aan voor de moeite, want Chado kan zijn menhirs erdoor gooien alsof het niets is. Poky kan dan weer kristallen aan elkaar linken door middel van hun kristalkracht, eenmaal dit is gelukt ontdek je een geheime doorgang.

Dat Shiness: The Lightning Kingdom afstamt van een Manga is duidelijk te zien aan de combat. Elk personage heeft zijn eigen Shi-kracht; vuur, water, aarde en andere gekende elementen komen  aan de beurt. Het simpele systeem dat water vuur verslaat is hier alvast van toepassing, maar dat is niet alles. Als je in de buurt komt van een vijand of meerdere vijanden wordt dat gebied afgezet door middel van een koepel. Deze koepel is je combat arena en de buitenkanten ervan veranderen om de zoveel tijd van kleur. Bruin is gelijk aan aarde, blauw is water en rood is vuur. Het gevecht zal steeds 1 VS 1 zijn en je kan terwijl wel switchen tussen je andere twee personages.

Shiness-24

In je allereerste gevechten heb je hier nog het raden naar, maar dat wordt snel duidelijk door de goede tutorials. Tijdens de combat heb je keuze tussen close combat of ranged. De close combat bestaat uit slaan en schoppen, maar de ranged attacks zitten iets anders in elkaar. Hier komen de Shi-krachten tot hun recht. Je kan vanuit je handpalmen de Shi-kracht die tot dat personage behoort afvuren, wat je een beetje kan vergelijken met Dragon Ball Z, maar dan minder spectaculair. Deze aanvallen kan je natuurlijk niet constant doen en hier komt dan weer de kleur van de buitenmuur tot zijn recht. Chado beheerste de Shi-kracht van aarde, dus als deze zonder Shi-kracht zit kan hij als de buitenmuur bruin ziet zijn krachten weer opladen tot het weer in een andere kleur veranderd. Het camerawerk mocht wel iets beter, maar in vergelijking met andere RPG’s valt het nog tamelijk mee.

Persoonlijk vinden we dat de voiceacting van een iets hoger niveau had mogen zijn. We waren zelfs blij dat het stemmenwerk enkel voorkwam in de filmpjes en niet tijdens de game. Hoe het verhaal dan weer wordt voorgesteld vinden we wel leuk gedaan. Ze gebruiken een soort van digitale comic book stijl. Doorheen de game kan je je personages ook sterker maken door nieuwe kledingstukken te geven. Helaas heeft dit enkel effect op de statistieken en veranderen je personages niet mee qua uiterlijk. We botsten ook letterlijk iets te veel in de game op onzichtbare muren of kwamen we vast te zitten met onze personages op een rots. Ondanks deze minpunten vinden we toch dat Shiness: The Lightning Kingdom het goed doet. Voor ongeveer € 30 euro haal je toch een meer dan degelijke game in huis, waar je ongetwijfeld je plezier uit kan halen.

Shiness-The-Lightning-Kingdom-4

Ons eerste gevoel heeft ons niet echt in de steek gelaten en we zijn blij dat we ons oordeel mogen geven over deze actie-RPG. Shiness: The Lightning Kingdom behoort zeker niet tot de top, maar voor een RPG fanaat is dit zeker een titel die je in huis kan halen. Zowel het visuele als de combat zijn voor ons geslaagd in hun opdracht. Helaas is het stemmenwerk beneden niveau en hadden we hier en daar te maken met enkele bugs. Over het gehele traject is Shiness: The Lightning Kingdom een meer dan degelijke RPG game.

7
Meer dan degelijke RPG

• Grafisch mooi