Review: Sniper Elite 4

sniper

Ontwikkelaar: Rebellion Developments

Uitgever: Koch Media

Genre:  Shooter

Releasedatum: 15 februari 2017

De geschiedenis rond de tweede wereldoorlog heeft al heel wat videogames opgeleverd, maar dan vooral first-person shooters. Sniper Elite, de reeks van ontwikkelaar Rebellion, doet het anders en kiest steevast voor scherpschutters-actie vanuit een third-person perspectief. Deze maand kregen we de vierde in de reeks voorgeschoteld…

In Sniper Elite 4 kruipen we alweer in de huid van de fantastische scherpschutter Karl Fairburne. Sniper Elite III was een knap spel, en in Sniper Elite 4 gaan we voort na de gebeurtenissen in het derde spel. We zetten letterlijk voet aan wal in het Italië van 1943 en zetten onze strijd voort tegen de Nazi’s en helpen het verzet op Italiaanse bodem. Meteen zijn we mee met de acht individuele missies van het verhaal.

sniper3

Het sterke punt van Sniper Elite 4 is zonder twijfel de non-lineaire gameplay. Elke leven in het spel is vrij groot en geeft ons een aantal primaire en secundaire objectieven. Het goede hieraan is, is dat die doelstellingen ons zowat over heel de map van dat level brengen. Vooral de manier waarop de levels ontworpen en ingedeeld zijn is vrij sterk en geeft ons de vrijheid om alles aan te pakken hoe we willen. De reeks is – zeker in deze vierde iteratie – veel meer dan enkel en alleen snipen. Stealth en onze trukendoos met mijnen, ontplofbare vaten en nog veel meer opendoen zijn meer dan ooit een groot onderdeel van dit spel.

Vliegende tanden

De gameplay kan je aanpakken hoe je wil, maar wij vonden het spel het meest bevredigend wanneer we alles traag aanpakten en onze zetten zorgvuldig planden. Dat wil zeggen; verkennen met onze verrekijker, objecten en soldaten taggen en traag actie ondernemen. De manier waarop het spel je de vrijheid gunt is sterk. Sniper Elite 4 weet dan ook snel te overtuigen, al is de game niet helemaal vrij van fouten. Zo is de AI wel beter als het aankomt op reageren op je acties en lawaai, maar zijn ze net iets te makkelijk in de luren te leggen. Dat veranderd niet wanneer je de moeilijkheidsgraad opvijzelt. Maar dat doet wel andere dingen.

sniper2

Het draait immers vooral nog om snipen en dat wordt pakken moeilijker met elke moeilijkheidsgraad die je verhoogt. Rekening houden met de wind, geluid, je adem… Het snipen voelt realistisch aan en dat is fijn. Een quickscope kill als in Call of Duty moet je niet verwachten. Wat ook opnieuw zijn opwachting maakt is de fameuze killcam. Deze is spectaculairder dan ooit, ook al omdat de game grafisch geweldig is. Een oogschot, de tanden die alle kanten opvliegen, de schedel die verbrijzeld wordt… We laten de Killcam telkens helemaal afspelen omdat we het niet beu worden.

Adembenemend

Sniper Elite 4 is zonder meer echt een goede game. De solo campagne is vrij lang, met telkens bijna een uur voor elke van de acht missies en de voldoening van een perfect schot is groot. Komt daar nog eens bij dat het grafisch allemaal een stuk beter is dan in de voorgaande game. Italië ziet er adembenemend uit, zelfs van dichtbij en dat is belangrijk wanneer je de helft van de game door een verrekijker of een scope staart.

sniper-elite-4-screenshot-12

Grafisch is het dus een topgame en dat trekt zich door wanneer de actie hevig is. Je waant je bij momenten in een hollywoodfilm, en ondanks dat voelt het allemaal nog vrij realistisch aan. Wat minder is, is de skill tree. Het is goed dat je jouw personage in level kan doen stijgen en dingen kan vrijspelen zoals meer mogelijkheden voor je personage maar het voelt niet aan alsof je de perks nodig hebt. Ze maken ons het spelen van de game niet veel makkelijker, wat toch de bedoeling is van een skill tree.

Om af te sluiten willen we het nog even over de multiplayer en co-op hebben. In co-op spelen is een van de fijnste dingen aan de game. Samen plannen en elk bepaalde objectieven voor je rekening nemen maken dat het efficiënt spelen is en als je goede afspraken maakt met je co-op speler kan je er veel plezier uithalen. Minder interessant zijn andere multiplayer modi. Horde bijvoorbeeld. Wave na wave aan vijanden neermaaien voelt gewoon niet goed in Sniper Elite 4. Het past niet bij de geest van het spel en het speelt ook niet zo erg vlot omdat de game gemaakt is om anders te spelen.

Ondanks die laatste puntjes is Sniper Elite 4 gewoon een erg goede game. Het level design is beter dan ooit tevoren in de reeks en de manier waarop we in alle vrijheid missies kunnen aanpakken is enorm leuk. Bovendien is het grafisch ook nog eens een topper en zijn de missies vrij lang én bevredigend. Geweldige game.

8

• Schitterend level design
  • Heerlijke graphics