Review | Sniper: Ghost Warrior 3

sniper

Ontwikkelaar: CI Games

Uitgever: Koch Media

Genre: Shooter

Releasedatum: 25 april 2017

Adviesprijs: €59,99

Even terug konden we de release van Sniper Elite 4 vieren en die game stal onze harten. De third-person shooter die zich afspeelt ten tijde van de tweede Wereldoorlog was erg compleet. Het sniper, het verhaal, de gameplay… Een moeilijke lat om over te springen. Het was dan ook afwachten of Sniper Ghost Warrior 3 dat kon.

Ghost Warrior 3 begint met een leuke flashback naar de jeugd van de twee protagonisten, om ons dan in een proloogmissie te storten met de twee broers. Wij kruipen in de huid van de jongste broer, Jon North. De proloog zet het latere verhaal op die we in de open-wereld gaan meemaken en eerlijk is eerlijk: het verhaal valt een beetje tegen. Van de personages tot de opbouw rond Jon die zijn broer Robert wil zoeken in Georgië: het bevat weinig verrassingen of inleving. Deze game van CI Games is geen spel dat je speelt voor zijn uitgebreid en ingewikkeld verhaal. Dan is het maar te hopen dat de gameplay er pal op zit.

Sniper1

De fundamenten van de game staan alleszins sterk. Het snipen is uitgebreid, niet erg makkelijk en geeft erg veel voldoening. De hoofdmissies in de gebieden die in elke act een open-wereld structuur hebben zijn vrij goed opgebouwd en geven je als speler veel mogelijkheden. Mogelijkheden die de game ook aanreikt door middel van een shitload aan materiaal en gadgets. Van nachtvizieren tot automatische geweren, drones en zelfs kogels die iemand lokken of exploderen: de game reikt het allemaal aan en het is een genot om die mogelijkheden te verkennen. Tot dan geen vuiltje aan de lucht. De gameplay, en met name de hoofdmissies vergen geduld, planning én leveren voldoening op dus zijn wij er helemaal weg van.

Toch zijn er genoeg kleine probleempjes die na verloop van tijd een geheel vormen waardoor Sniper Ghost Warrior 3 niet de topgame is die we hadden gehoopt dat het zou zijn. De open-wereld structuur bijvoorbeeld. Het is allemaal heel erg herkenbaar. Een map met vraagtekens, nevenmissies, collectibles stelt zich voor je – zoals in zovele games – voor je open maar het probleem is dat je in deze game jezelf niet verleid voelt om echt te gaan verkennen. Dat komt hoofdzakelijk omdat de nevenmissies niet enorm gevarieerd zijn in structuur en meer aanvoelen als een manier om de speelduur te verlengen. Dat is natuurlijk de bedoeling van elke game met nevenmissies, maar hier voelen ze niet aan als een welgekomen uitbreiding die je de wereld van het spel beter doet begrijpen.

Sniper2

De game heeft dus een probleem je in die open wereld te lokken. Ook het design is niet bepaald prachtig. Grafisch is het bij momenten wel goed, maar je ziet dat het technisch geen enorm ontwikkelde game is die hier en daar ook last heeft van bugs. De wereld op zich toont ook niet heel aanlokkelijk, al moeten we zeggen dat Georgië op zich ook niet echt een schitterend land is om te bezoeken. Daarnaast is er ook een probleem met de AI.

Zo moesten we een pand infiltreren, werden we betrapt en konden we rustig op onze buik aan de trap gaan liggen om één voor één iedereen neer te knallen. De AI leerde op geen enkel moment dat het wel gevaarlijk moest zijn bovenaan die trap, aangezien het er vol lijken lag. Jammer, want hoewel de omgeving een uitdaging is, haalt de mindere AI de uitdaging een klein beetje weg. Ook de reactie van niet-vijanden  – zoals wetenschappers, spoorwerkers, dorpelingen, … laat te wensen over wanneer je iemand mooi neer knalt.

Sniper1

Maar overall weet Sniper Ghost Warrior 3 ondanks de minpunten een degelijke game voor te schotelen. Niet alleen omdat het snipen enorm goed gedaan is, maar ook omdat de skill tree goed opgebouwd is en dat én het vrijspelen van nieuwe upgrades voor je materiaal je echt beter maken als soldaat. Wat wel opvalt aan deze game is dat de gelijkenissen met Ghost Recon Wildlands opvallend zijn. Hier doen we het uiteraard alleen, maar qua gameplay-elementen zijn er gelijkenissen. De kratten vol materialen om te craften die we overal tegenkomen, de high profile targets die we kunnen uitschakelen, het drone-werk, de setting – Georgië is gewoon een grijs en grauw Bolivië – doen enorm denken aan Wildlands. Toeval natuurlijk, want beide games waren naast elkaar in ontwikkeling, maar wel opvallend.

Na Sniper Elite 4 ligt de standaard voor snipe-games heel erg hoog en die standaard weet Sniper Ghost Warrior 3 niet te halen. Dat is op zich geen schande. Het is een degelijk spel dat door uitstekende missie-opbouw en level design en diepgang qua materialen en speelstijlen voor heel veel plezier zorgt.

7

• Diepgang materialen
  • Uitstekend level design