Review: Switch – Or Die Trying

Ontwikkelaar: Threye Interactive

Uitgever: Threye Interactive

Platformen: PC, Xbox One

Genre: Platform, Puzzel

Releasedatum: 7 maart 2017

Adviesprijs: €9,99

Alwéér een 2D platformgame? Jep. Het mag dan een oververzadigd genre zijn: het is ook een genre waar heel waak een echte parel in verscholen zit en als je niet heel erg veel games test, kom je het zelden te weten. Switch – Or Die Trying is de eerste game van ontwikkelaar Threye Interactive.

Zoals veel van deze platform-puzzelgames heeft het niet echt een verhaal. Nu ja, het is te zeggen: een verhaaltje dat net goed genoeg is om de boel in gang te trappen. Hier draait het om de letter i. We spelen als de letter i en onze opdracht is om de rest van de alfabetletters terug te vinden omdat ze niet meer met ons willen geassocieerd worden. Er is zit ergens wel een moraal in dat ik-ik-ik (i-i-i-) geen manier is om door het leven te komen en dat je zo iedereen van jezelf afstoot, maar het verhaal heeft geen ambities dus staan we daar niet lang bij stil. De gameplay echter, heeft wel wat ambitie.

swithc

Op zich kan je met het genre niet héél veel opvallend doen. Als de letter i gaan we voornamelijk nog steeds springen van punt A naar B en de nodige obstakels overwinnen. Wat de ontwikkelaar hier doet om het verschil te maken is even simpel als geniaal. Door één druk op de toets verandert je kleine i in een vette I waardoor je een dubbele jump verkrijgt. Dat klinkt als héél erg weinig om de gameplay op te stoelen, maar door goed design en een steeds stijgende moeilijkheidsgraad blijkt dat genoeg om ons als speler uit te dagen én er een goed spel van te maken.

Eén advies: speel het met een controller. We begonnen er vol goede moed aan met het keyboard, maar dat leverde de nodige frustraties op omdat het spel daarop niet goed afgesteld lijkt. Dat is jammer, maar de controller-optie is er dus gaan we daar niet té veel over jammeren. Het veranderen van een i naar I is trouwens niet alleen cosmetisch of met een dubbele jump in gedachten. Veranderen van uiterlijk doet ook zaken in het level veranderen. Platformen verschijnen of verdwijnen en nog veel meer. Dat is wel iets wat we vaker én beter hebben gezien in andere games, maar het geeft de game alleszins iets mee.

switch2

De gameplay is dus best OK, al komt er op 1/3 van het spel niet veel meer bij. De gameplay wordt niet meer opgefrist en dat is jammer. Gelukkig is het prima, simplistisch en minimalistisch design om onze ogen te plezieren, maar het had gerust meer mogen zijn qua gameplay mogelijkheden. Nu krijg je een prima puzzelgame die je wel uitdaagt door zijn hoge moeilijkheidsgraad, maar halverwege weinig nieuws weet te presenteren.

Voor een eerste game heet Threye Interactive een prima spel afgeleverd. Het puzzelgenre kent veel middelmaat en zelfs een groot percentage doorslechte games, maar Switch – Or Die Trying weet zich te onderscheiden door uitdagende gameplay, een origineel element en prima design. Bovendien is het met nog geen tien euro vrij goedkoop, dus verdient de game zeker een kans.

7

• Originele elementen
  • Uitdagend