Review: That’s You!

Ontwikkelaar: Wish Studios

Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS4

Genre: Familie

Releasedatum: 5 juli 2017

Adviesprijs: €19,99

De smartphone is een toestelletje dat al lang niet meer het meest gebruikt wordt om te sms’en of te bellen. Moeten we vijf minuutjes wachten: we starten een spelletje. Gaan we de grote boodschap doen op het toilet: game time. Busritje? Gamen. De mogelijkheden van smartphones zijn groot en dat beseft Sony ook: het lanceert met That’s You de eerste game in het PlayLink-gamma.

Met Playlink lanceert Sony een manier om van je mobiel toestel een echte controller met vele mogelijkheden te maken, al is het natuurlijk geen primeur. de Jackbox Party Pack deed het al en ook Just Dance 2016/17 liet gebruik maken van de smartphone of tablet om je dansmoves te registreren. Maar als het goed gedaan wordt, is het een meerwaarde en dat moest natuurlijk het geval wezen bij That’s You. Is Wish Studio daarin geslaagd? Of is het een gimmick geworden die niet al te veel voorstelt?

001_ThatsYou_GameCase2_1498749311_1498825029

Wel qua gebruik van je mobiele toestel doet de game het eigenlijk heel erg goed, als is de basis van de game vrij simpel. Je kan tot met zes spelers samen gamen, maar enkel met gamers uit je vriendenlijst. Jammer, want dat beperkt het allemaal toch een beetje. Je kan wel lokaal met zes spelers gamen, wat het een ideale game maakt voor thuis. Maar voor de rest is de structuur weinig spectaculair: je speelt rondes, krijgt punten en wie op het einde de meeste punten heeft wint. Er zijn weinig verrassingen in die structuur. De enige ‘game changer’ die in de game zit, zijn een beperkt aantal jokers per spel die je kan inzetten om de punten die je verdient voor een vraag te verdubbelen. Dat kan je tactisch gebruiken, maar is eerder giswerk.

Geen verrassingen op dat vlak, maar interessanter is de manier waarop de smartphone gebruikt wordt tijdens de rondes. Zo kan je bijvoorbeeld een gezichtsuitdrukking krijgen die je moet nadoen, waarna de rest moet stemmen hoe je het deed. Of krijg je simpele vragen die je moet beantwoorden, kan ook, maar evengoed krijgen we foto’s van de andere spelers waarop we moeten tekenen. In de modi zit dus best wat variatie, al zijn het variaties op dezelfde spelletjes.

010_ThatsYou_ThatsYou3_1498749316_1498825027

Als we toch nog één punt van kritiek mogen geven: de presentatie. Die kon wat flitsender en minder monotoon, maar vooral de presentator is een doorn in het oog. Irritant, herhalend en de uitleg van de spelletjes kan je gewoonweg niet overslaan. Dat is hoogst irritant, want de spelletjes zijn eenvoudig in zijn opzet en een handleiding hebben we er niet bij nodig. Een simpele knop om dat over te slaan zou heel veel frustratie uit het spel halen én wie het toch wil zonder problemen de mogelijkheid geven het wél te bekijken.

PlayLink lijkt een leuk concept en That’s You is een vrij degelijke party game om het concept te introduceren. Het gebruik van mobiele toestellen mag dan niet nieuw zijn in games, de manier waarop deze game het invult maakt het verschil. Het heeft zijn minpunten, maar overall een degelijke game. Zeker als je deze maand PS Plus hebt, want dan kan je het spel volledig gratis proberen.

7

• Goed gebruik smartphone
  • Leuke spelletjes