Review: The Crow’s Eye

Ontwikkelaar: 3D2 Entertainment

Uitgever: Nkidu Games

Platformen: PC

Genre:  Horror, Thriller

Releasedatum: 20 maart 2017

Adviesprijs: €14,99

Het horror-genre kent veel games, en zeker en vast een hoog percentage aan mislukte games die met goedkope jump-scares de gamer de stuipen op het lijf proberen te jagen. De jonge ontwikkelaar 3D2 Entertainment koos ook voor horror als één van zijn eerste projecten en dan schuilt het gevaar dat de ontwikkelaar op veilig gaat spelen. Maar The Crow’s Eye is alles behalve dat..

Er zijn nochtans voldoende standaard-elementen in de game die je in vele horrorspellen tegenkomt. Te beginnen met het verhaal, of beter gezegd de setting. Een verlaten medische faciliteit. Niet enorm origineel natuurlijk, want veel horrorgames spelen zich af in een verlaten gebouw, fabriek, ziekenhuis, gekkenhuis… noem maar op. Ook het verhaal op zich, dat van mislukte experimenten jaren geleden en jij die probeert te ontsnappen nadat je er wakker wordt, is ook niet erg origineel maar het is natuurlijk van belang hoe je die reis door dat verhaal weet in te vullen.

the_crows_eye_1

En dat weet The Crew’s Eye op een geslaagde manier te doen. Ook in de gameplay zien we genre-vertrouwde elementen zoals sleutels die je moet zoeken, audiofragmenten en brieven die het verhaal uitdiepen en omgevingspuzzels, maar de wijze waarop dit alles aangepakt werd en de sfeer die gecreëerd wordt maakt het verschil. De sfeer wordt gezet wanneer we de eerste keer de stem door de intercom van de medische faciliteit horen. Een enorme creepy stem die ons nog doet twijfelen of we niet in een first-person Batman-avontuur in Arkham Asylum belandt zijn, want de stemacteur zet zo een straffe imitatie van Mark Hamill zijn Joker neer dat we het speciaal opzochten of het niet de man zelf was. Niet dus, maar dat maakt de psychopaat die ons door het gebouw achtervolgt en toespreekt via luidsprekers er niet minder angstaanjagend op.

Dat illustreert meteen ook de kwaliteit van de stemacteurs, want ook de audiofragmenten die je her en der vindt en afspeelt om het verhaal achter de experimenten te leren kennen zijn van topkwaliteit. Doorleefd, overtuigend én interessant. Ook via brieven leer je meer, en hoewel ze interessant zijn, is een minpuntje hier dat ze soms té lang zijn om de gemiddelde gamer zijn aandacht vast te houden. Een prima sfeer en dito verhaal dus, maar ook de gameplay stelt niet teleur. Voor het overgrote deel verken je de ruimtes en kamers van het gebouw en zoek je voorwerpen – enerzijds om progressie te maken, anderzijds om zaken als medi-kits te craften – maar er zijn regelmatig ook omgevingspuzzels. Op dit vlak weet de game de juiste snaar te raken. Ze zijn niet altijd voor de hand liggend en meestal zelfs origineel met games als Portal die duidelijk een invloed hadden op de ontwikkeling hiervan.

crow's2

Een goede game dus, die een psychopathische sfeer, deftig verhaal en leuke gameplay weet te combineren en jump-scares naar het achterplan verwijst,  maar foutloos? Zeker en vast niet. Zo voegt het craften niet erg veel toe, maar is ook het zoeken naar sleutels en voorwerpen net iets te makkelijk. De game probeert  – met succes – vooral te teren op de psychopathische sfeer die er hangt dankzij straffe voice-acting en het verhaal dat constant dieper gaat, en dus wordt het zoeken en verkennen wat vergemakkelijkt. Toch kom je voor uitdagingen te staan. De omgevingspuzzels zijn niet alleen origineel, maar bijwijlen ook heel erg lastig. We noemden Portal al als duidelijk invloed, en wat nog volgt zijn zeker geen voor de hand liggende puzzels voor een horrorgame. Dat én het feit dat jump scares vrijwel volledig afwezig zijn, maken van The Crow’s Eye een atypische horrorgame die misschien wel beter omschreven kan worden als een thriller.

Over de graphics willen we het als laatste nog even hebben. Qua design is The Crow’s Eye uitstekend. Het gebouw ziet er goed ontworpen uit in al zijn facetten en qua variatie doet de game het goed. In een setting als een verlaten medische faciliteit durven kamers en etages er al eens hetzelfde uitzien en dat is in deze game zeker en vast niet het geval. Al moeten we zeggen dat het technisch geen kwalitatieve hoogstaande game is. Het ziet er vast en zeker niet slecht uit, maar verwacht geen grafische wonderen. Kan ook niet bij een game die toch vrij sterk is, maar amper vijftien euro kost.

Laat dat laatste je vooral niet tegenhouden. Grafisch mag het dan geen topper zijn: de kostprijs is erg laag en in ruil krijg je een game met een sterk verhaal, straffe stemacteurs, prima sfeer en uitgebalanceerde gameplay. Wat ons betreft nu al één van de meest verrassende horror/thriller-games van het jaar.

8

• Angstaanjagende sfeer
  • Stemacteurs