Review | The Walking Dead S3: A New Frontier – Episode 3: Above the Law

Ontwikkelaar: Telltale Games

Uitgever: Telltale Games

Platformen: PC, PS4, Xbox One, iOS, Android

Genre: Avontuur

Releasedatum: 28 maart 2017

Adviesprijs: €22,99 – Season Pass

Rond de Kerstperiode, wat normaal een moment is van warmte, liefde en gezelligheid, werd voor gamers een moment van actie, survival en moeilijke keuzes. Het derde seizoen van Telltale’s The Walking Dead, A New Frontier, werd afgetrapt en dat meteen met twee episodes. Nu, drie maand later, gaan we verder met nummer drie.

Review |  Episode 1  Episode 2

LET OP: mogelijk spoilers voor episode 1 & 2

In de eerste twee episodes maakten we kennis met Javi, keerde Clementine terug en pikten we onderweg ook Jezus op, die we kennen uit de comics en het zevende seizoen van The Walking Dead en The Kingdom. Het ging vooruit en als er één ding is dat je mag zeggen is dat ook deze derde episode heel veel probeert te verpakken in één episode. Javi en co. belandden bij de voordeur van The New Frontier met een neergeschoten Kate en Javi zijn broer lijkt één van de leidinggevenden te zijn. Een schokkende onthulling, die de toon van deze episode bepaalt. We leren The New Frontier kennen als een community met strakke regels waar alles goed geregeld lijkt en ze misschien wel een goede kans maken te integreren.

above2

Ware het niet dat in de tweede episode Javi zijn nichtje – David zijn dochter – en Kate neergeschoten werden door één van de mannen van The New Frontier. Veel van de dialoogkeuzes die we voorgeschoteld krijgen bepalen hoe Javi er mee om gaat en hoe alles verder verloopt tussen hem, David en de rest van de leiding van de gesloten gemeenschap waar ze terechtgekomen zijn. Overall een sterk verhaal, maar waar Telltale Games de bal een beetje misslaat is op het emotionele aspect. David reageert koeltjes op anders tragisch nieuws en later is de interactie tussen Kate, Javi en David zijn zoon wat irrationeel. Al zet dat de deur open naar latere mogelijkheden binnen het verhaal.

above3

Maar de sterkte van dit derde seizoen is het tempo en de snelheid waarmee dingen veranderen. We leren kennis maken met The New Frontier, nemen er afscheid van en keren terug. Dat allemaal binnen anderhalf uur, dus dat het snel gaat is een understatement. Ondanks dat het snel gaat, wordt alles echt wel goed uitgebouwd en zijn de dialogen en keuzes kwalitatief sterk. Dermate sterk dat we nu al het gevoel hebben dat onze keuzes echt impact gaan hebben in latere episodes. Daarnaast wordt ook de relatie tussen bepaalde personages uitgediept en krijgen we een beeld van Clementine haar belevenissen voor ze Javi ontmoette. Die som geeft als resultaat een episode die het hoge niveau van de eerste twee weet aan te houden.

Er is heel wat actie te bespeuren in deze episode en dat vertaalt zich in een brutale aflevering met veel dialoogkeuzes en manieren waarop je kan omgaan met de relaties tussen bepaalde personages. Een hoog tempo, heel veel gebeurtenissen en verrassingen binnen anderhalf uur en we kijken alweer enorm uit naar het vervolg.

9

• Hoog tempo
  • Veel actie