Review: The Wild Eternal

Ontwikkelaar: Ilsanjo

Uitgever: Ilsanjo

Platformen: PC

Genre: Avontuur

Releasedatum: 13 april 2017

Adviesprijs: €14,99

Eens was het genre walking simulator eentje die gamers wat probeerden te vermijden, maar sinds enkele jaren en een aantal kwaliteitsvolle games in het genre doen een grote schare gamers graag niets anders in deze games dan rondwandelen en een verhaal ontdekken. Precies hetgene wat je mag doen in The Wild Eternal.

Geen grote actie of horroravonturen in The Wild Eternal. We vertolken immers de rol van een oud vrouwtje. Ananta heet ze, en ze is het leven zo moe als koude pap. Wie wil er nu sterven, hoor ik je denken? Wel, als je zoals haar steeds herboren wordt en nooit rust kent kan het eeuwige leven een persoonlijke hel worden. Het is dat wat we als gamer mogen proberen te ontdekken: hoe we de eeuwige rust kunnen vinden. Begeleidt ons bij de reis naar de eeuwige velden: een sprekende vos met lichtgevende ogen.

eternal

In dat opzicht doet de game ons soms denken aan die aflevering van The Simpsons waar Homer in de woestijn op zoek gaat naar zijn zielsverwacht en visies heeft van een pratende vos. Alleen is het hier de wildernis en zoeken we eeuwige rust. Het verhaal dat we exploreren is het eeuwige lijden van Ananta en het leven dat haar persoonlijke gevangenis is geworden. Wie oplet ziet wel een verhaal dat echt wel diep is en stemt tot nadenken, maar het is niet avontuurlijk genoeg.

En zonder écht avontuur of tempo kan een walking simulator misschien wel saai worden. Dat wordt het gelukkig niet echt in The Wild Eternal. We verkennen namelijk een enorm mooie en betoverende wereld. Grafisch is het erg charmant, met een cartoonesk en kleurrijke karakter en de manier waarop we verder gelegen gebieden kunnen verkennen en de mist doen verdwijnen is ook tof. Qua effectieve gameplay is de game natuurlijk niet enorm uitgebreid. Het is en blijft een exploratiegame waar de nadruk op de ervaring ligt en dat blijkt.

eternal2

Verder als wat zaken verzamelen of praten met dieren die je tegenkomt – of er net van vluchten – kom je niet. Het is een beperkende gameplay die we gewoon zijn van dit soort games, maar het blijft spijtig. Games zoals die van Telltale hebben wel nog enige actie om de game spannend te maken, maar die is er niet. Hier kan je wel wat vaardigheden vrijspelen, maar niet om te vechten. Dat gebeurt namelijk helemaal niet en de benen nemen is dan vaak de enige optie. Een ervaringsgame pur sang dus, maar wel een erg charmant spelletje.

The Wild Eternal is een Walking Simulator van het meest pure soort. Heel weinig gameplay, veel verkennen en vooral ervaren. Een simpel verhaal, maar wel een achtergrond met diepgang en vooral charmante Visuals.

7

• Charmante visuals
  • Diepgaande achtergrond