Review: theHunter: Call of the Wild

Ontwikkelaar: Expansive Worlds

Uitgever: Avalanche Studios

Platformen: PC

Genre:  Avontuur, Simulatie

Releasedatum: 16 februari 2017

Adviesprijs: €29,99

Jagen is iets dat de mens sinds het begin der tijden gedaan heeft. Eerst om te overleven, en nu gewoon voor het plezier of om het ecosysteem in balans te houden. Maar meestal dus voor het plezier, inclusief jachtgebieden én seizoenen. Het voor de sport neerknallen van een weerloos hert om het hoofd op een houten plank boven de schoorsteenmantel te hangen zegt ons niet veel, maar virtueel willen we er wel aan beginnen.

Met theHunter: Call of the Wild brengt Expansive Worlds een veel grotere, betalende versie van zijn langlopende game theHunter die free-to-play was en miljoenen spelers had. Wat meteen opvalt in deze jachtsimulatie, zijn de looks van de game. De visuals zijn, zeker als je alle opties maximaal kan opendraaien, geweldig. De ontwikkelaar gebruikte dezelfde engine als die de uitgevers (Avalanche Studios) Just Cause 3 op het scherm toverde, dus we mochten wel iets verwachten. Er zijn drie parken om uit te kiezen en elk park is even adembenemend om door te struinen. Het ritselen van de bladeren, het zonlicht dat over het park valt, de vergezichten… visueel is theHunter: Call of the Wild simpelweg een topgame.

hunter3

Het hoofddoel, en eigenlijk het enige doel is het jagen. Dat klinkt niet al te spannend, maar een korte tutorial maakt al snel duidelijk dat je niet zomaar wat doelloos kan rond rennen en beginnen te schieten. Noem het maar een realistische jachtsimulatie, want zo voelt het aan. In deze game moet je enorm traag en stil tewerk gaan en alles leren wat een goed jager in de echte wereld leert. Dat betekent: stil zijn, rekening houden met je geur en de windrichting, sporen zoeken, uitwerpselen bestuderen en nog veel meer van dat realistisch lekkers.

Toegegeven: je moet ervan houden. Doe je dat niet, bestaat de mogelijkheid dat de game al snel saai wordt. Gelukkig heeft de ontwikkelaar de elementen die we opnoemden best wel goed uitgewerkt en is er een steile leercurve waardoor je jezelf doelen kan stellen en jezelf kan verbeteren. Zo is er ook een progressiesysteem waardoor je van alles kan vrijspelen om een nog betere jager te worden, zoals vaardigheden en materialen en dat geeft je nu eenmaal een doel waardoor je toch wel in het spel blijft hangen. Tegen alle verwachtingen in, is het dus best een leuke game. Al zijn er ook voldoende negatieve kanten.

hunter2

De traagheid van de gameplay gaat ongetwijfeld heel wat gamers irriteren, maar dat is iets waar je jezelf moet kunnen overzetten. Het echte probleem zit hem in bijvoorbeeld missies. Je kan missies aannemen in het gebied waar je jaagt, van lokale NCP’s, maar deze zijn veelal repetitief en heel erg kort waardoor ze bitter weinig bijbrengen. Nog een minpuntje zijn de vele bugs. Ofwel komen wij eens vast te zitten, of wel de dieren en op andere momenten verdwijnen sporen of worden verworven XP niet bijgeteld. Allemaal dingen die eigenlijk niet in een full release zouden mogen zitten en de gameplay enorm verstoren.

Toch heel wat minpunten. Dan zou je denken dat de multiplayer wat goedmaakt, maar dat doet het niet  echt. Niet echt, want jagen met je vrienden biedt wel een meerwaarde en het geeft ons echt wel wat plezier, maar ook de multiplayer is niet vrij van bugs en werkt overall gewoon niet heel erg vlot. Jammer, want daardoor kunnen we er niet veel over zeggen, buiten dat het plezier vergald werd door een feature die niet helemaal ‘af’ leek.

Dat is eigenlijk de korte samenvatting van het spel: het voelt niet helemaal af. Het jagen is erg goed uitgewerkt, de gebieden zijn grafisch fantastisch en groot en ook de multiplayer is in zijn kern goed, maar heel het spel wordt afgeremd door bugs en gebreken die ervoor zorgen dat je het gevoel hebt dat je een early access-game aan het spelen bent. Dat kan niet de bedoeling zijn.

6

• Visuele pracht
  • Jagen erg realistisch