Review| Torment: Tides of Numenera

torment

Ontwikkelaar: InXile Entertainment

Uitgever: Techland Publishing

Genre: Pen and Paper RPG

Releasedatum: 28 februari 2017

Adviesprijs: € 59,99

We moeten grif toegeven dat we geen idee hadden wat we konden verwachten van Torment: Tides of Numenera. Na het verschaffen van de nodige info kregen we stilaan een idee welke richting InXile Entertainment met deze game opging. Toch hadden we het mis, want we waren iets te voorbarig te concluderen dat het een Diablo-achtige game ging worden. Na het bekijken van de story trailer werd het plots duidelijk; Torment: Tides of Numenera is een game met een uitmuntend verhaal en dat haalde ons direct over de streep om Torment: Tides of Numenerea een kans te geven.

We vallen met een onnoemelijke snelheid naar beneden, geen flauw idee wat er aan de hand is. The Changing God heeft weer gekozen om zich naar een ander lichaam te transporteren en wij waren het vorige dat dienst deed voor deze figuur. Dit individu heeft een manier gevonden om de dood te bedriegen en hij maakt daar gunstig gebruik van. Natuurlijk is dit vragen om problemen en die komen er ook. Elk lichaam dat The Changing God heeft achtergelaten voor een nieuw krijgt zelf een bewustzijn mét een intelligentie, waardoor het zelf door het leven kan gaan. Dit is het begin van een episch verhaal en we geven jullie de kans om de story trailer die ons overtuigde om Torment: Tides of Numenera te spelen nog eens te bekijken.

Wij zijn dus The Last Castoff  van The Changing God en zijn op weg richting een nieuw leven. We krijgen bepaalde keuzes voorgeschoteld, terwijl we de dieperik invliegen. Deze keuzes zijn het begin van het aanmaken van ons personage. Eenmaal neergekomen hebben we totaal geen idee waar we terecht zijn gekomen. In deze ruimte worden we geconfronteerd met drie gebeurtenissen, waardoor ons personage bijna af is. Als laatste stap in het aanmaken van ons personage moeten we voor een spiegel gaan staan en daar wordt bepaald door onze voorgaande keuzes welk personage het best bij ons past. Je kan als je dit wil wel nog een draai geven door niet akkoord te gaan met het personage dat je voorgeschoteld krijgt, maar dat deden we natuurlijk niet en we krijgen het Nano personage voor de kiezen. De Nano’s zijn de personages die magie hanteren. Je hebt ook nog keuze uit Glaive’s. Dit zijn de sterke personages zoals warriors en dan heb je ook nog de Jacks en dat zijn de avonturiers waarmee je alle kanten uit kan.

We gaan aan de slag met ons Nano personage en worden in de eerste uren bijgestaan door een tutorial. Geloof ons: die is zeer welkom. We komen al snel in aanraking met een Encounter. Dat zijn situaties waar je jouw stat pools moet inzetten. Elk personage beschikt over Might, Speed en Intellect. Als je een bepaald personage wilt ompraten, zal je punten kunnen inzetten van je Intellect en bij elk punt dat je inzet verhoogt je kans met 20% op slagen. In het begin van de game heb je natuurlijk maar maximum drie punten per stat pool dat je kan inzetten. Je moet er ook slim met omspringen, want eenmaal je punten op zijn kan je deze stat pool voorlopig niet meer gebruiken. Door potions of bepaalde acties kan je ze wel weer opvullen. Als je echter in je encounter faalt is het op zich geen ramp, want Torment: Tides of Numenera reageert op alles wat er in en doorheen het verhaal gebeurt.

numenera-battle

Wie een overvolle actiegame verwacht zit op het verkeerde adres, want Torment: Tides of Numenera moet het vooral hebben van zijn dialogen en zijn verhaallijn. Er zitten natuurlijk wel actiemomenten in deze game, maar dit gebeurt ook weer anders dan we verwacht hadden. De combat gebeurt turn-based, maar deze kan je op verscheidene manieren afhandelen. Je kan steeds per personage één keer bewegen en één keer aanvallen, healen of dergelijke. Als je deze acties hebt gedaan is het de beurt aan een volgend personage of tegenstander. Als je liever verkiest om het op te lossen met woorden dan kan dit ook. Je kan in principe je tegenstander onder tafel babbelen en hem doen inzien dat een gevecht nutteloos is. Dit kan echter ook mislukken met alle gevolgen vandien. Als je dan toch in een gevecht verwikkeld geraakt, kan je nog steeds de omgeving in je voordeel gebruiken en zo komen we aan de derde optie. De combat is op zich goed, maar had naar onze mening toch beter gemogen.

We hebben het al een paar keer laten vallen, maar Torment: Tides of Numenera is een game die uitblinkt door zijn dialogen en verhaal. De game springt dan ook op een speciale manier met het verhaal om. Zo komen we ook direct bij op het genre van deze game; Pen and Paper RPG. Dit heeft natuurlijk zowel positieve als negatieve kenmerken. De dialogen zijn enorm sterk en vergen alle aandacht zodat je je focus kan behouden. Je wordt namelijk niet bij het handje gehouden in deze game en moet door de dialogen goed te lezen en eventueel te ontcijferen zelf ontdekken waar de volgende stap van het avontuur plaatsvindt. Zo is de vrijheid op gebied van de dialogen ook gigantisch en kan je in principe alle kanten uit. Bij een Pen and Paper RPG weet je dat je zeer veel moet lezen en dat vinden we zeker niet erg, maar als je de voice-acting aanhoort van de story trailer of de voice-acting die  in weinige stukken van Torment: Tides of Numenera voorkomt,  had dit een geweldige meerwaarde geweest voor de sfeer.

inxile-releases-alpha-gameplay-of-torment-tides-of-numenera

De andere personages die je vergezellen in je avontuur hebben ook één voor één een zeer interessante geschiedenis en uitstraling. De wijze Callistege wordt omringd door haar eigen klonen die op het eerste gezicht geteisterd worden door de snelheidsbarriere. Deze komen echter uit alternatieve dimensies. We waren niet enkel een beetje teleurgesteld met de combat, maar ook met de framerate problemen, deze kwamen helaas iets teveel voor. Natuurlijk is deze game niet voor iedereen een succesverhaal.

Wie in het jaar 1999 van de RPG Planescape: Torment’s heeft genoten, heeft geen enkele reden om nog te twijfelen aan deze game. Deze spelers krijgen sowieso een ongelooflijk avontuur. Wie als gamer graag een boek leest en fantasy-spellen speelt,  zit ook in de juiste wagon om Torment: Tides of Numenera aan te kopen. Gamers met weinig geduld en die verwachten dat Torment: Tides of Numenera een actievolle game is, komen niet in aanmerking. De main story duurt ongeveer 35 uur, maar als je de zijmissies erbij telt gaat de teller vlug de hoogte in. Wijzelf hebben genoten van deze game, vooral omdat we het op het eerste zicht niet hadden verwacht.

Als je verwachtingen overtroffen worden is het des te meer genieten. Dat deden we dan ook zeker met Torment: Tides of Numenera. Deze Pen and Paper RPG is uniek in zijn genre en combineert een geweldig verhaal met ijzersterke dialogen. Wij zijn er ons wel van bewust dat de combat beter had gemogen en helaas heeft de game te kampen met framerate problemen. Deze problemen verbleken echter als je in ban geraakt van het verhaal. Omdat Torment: Tides of Numenera in het genre van Pen and Paper RPG behoort is deze game niet geschikt voor iedereen, maar als je in de groep vertoeft van de liefhebbers ligt er een geweldige game op je te wachten.

8
What a story

• Zeer boeiend verhaal