Review: Toukiden 2

Toukiden

Ontwikkelaar: Omega Force

Uitgever: KOEI Tecmo

Platformen: PS4, PC

Genre: Actie

Releasedatum: 24 maart 2017

In 2014 verscheen de eerste Toukiden-game. Een spel in het genre dat je kan vergelijken met Monster Hunter en zowel de eerste als deze sequel wordt dan ook vergeleken met de geweldige Monster Hunter-franchise. De eerste game was goed, maar één van de grootste problemen was dat het spel repetitief bleek. Wist ontwikkelaar Omega Force dit op te lossen?

Toukiden 2 speelt zich enkele jaren af na de gebeurtenissen van de eerste game, en tien jaar na de oorspronkelijke ‘Awakening’. Het verhaal in Toukiden is aanwezig, maar van bij het begin weet het onze aandacht er niet echt bij te houden. Ons generisch hoofdpersonage – een slayer die betrokken was bij de verdediging tijdens de oorspronkelijke ‘awakening’ krijgt te weinig persoonlijkheid en de dialogen bevatten net te weinig gevatheid of diepgang om te spreken over een geweldig verhaal. Dat klinkt niet al te positief, maar we moeten zeggen dat de wereld die we verkennen en de ‘lore’ op zich wel interessant zijn. Maar het échte verhaal? Dat is een vehikel om de boel op gang te houden.

toukiden2

Tijdens de inleiding zeiden we al dat herhaling één van de grootste problemen van het origineel spel was, en dat probeert Omega Force op te lossen door een heuse open-wereld te introduceren. Naast de gewoonlijke hoofdmissies die altijd eindigen in het opsporen en bestrijden van een gigantisch monster, kunnen we dus ook aan de slag met zijmisses, verkennen van de wereld en het verzamelen van enkele collectibles. Die open-wereld doet wat hij moest doen: de sleur van het eeuwige monsterjagen doorbreken. Het houdt je wel wat bezig en die nieuwe feature is altijd interessant om inititeel te verkennen, maar we merken toch een aantal minpunten aan die open wereld.

Je mag je namelijk niet verwachten aan een geweldige open-wereld als in bijvoorbeeld The Witcher of een andere RPG. Het is allemaal vrij basic, met een aantal regio’s die je kan verkennen en hier en daar een missie die je kan aannemen. De open-wereld ontbreekt voor het overige aan levendigheid en karakter. Het heeft geen verhalende functie, enkel een ‘sleurbreker-functie’. Jammer, want een goed uitgewerkte open-wereld had de Toukiden-game een serieuze boost kunnen geven. Dat doet het niet, maar het belangrijkste in Toukiden 2 is natuurlijk nog steeds de combat en het jagen op monsters van enorme grootte.

Toukiden3

Gelukkig valt daar veel plezier in te scheppen. De bewegingen zijn vloeiend en de combat is belonend. Dat was zo in de eerste game en nu opnieuw. We krijgen geweldige wapens ter beschikking en we kunnen ons enorm verbeteren en monsters afslachten levert telkens een mooie buit op. Maar Omega Force heeft met de Demon Hand ook een interessante nieuwe feature naar voren geschoven. Toegegeven: het lijkt een kopie van de feature uit Demon Souls, maar het verfrist de gameplay en voegt heel wat toe aan de combat. De combinatie van die nieuwe features en bekende elementen uit de oorspronkelijke game, zorgen voor erg aangename combat die voldoening geeft wanneer je een van de gigantische monsters in de pan weet te hakken.

Als laatste willen we het graag over het grafische aspect van de game hebben. Helaas valt de game op dat vlak ietwat tegen. De game verscheen – enkel in Japan – ook op PS3 en dat is er helaas ook aan te merken. Niet dat dit een grafisch enorm slecht spel is. Op PS3 is dat gewoon een mooie game, maar op PS4 is er een acuut gebrek aan detail en scherpte. Voor het overige is de game ook niet geweldig ontworpen. De gigantische monsters zien er enorm cool uit, maar aan de andere kant voelen de kleine monsters generisch aan. Gelukkig is gameplay nog steeds het belangrijkste.

Toukiden 2 probeert een verbetering te zijn op zijn voorganger, maar slaagt daar niet helemaal in. Omega Force doet een logische poging om de herhaling in de game te verminderen door een open-wereld toe te voegen maar door het minderwaardig uitwerken daarvan lijkt het de game eerder te hinderen. Desalniettemin is de kern van de game, monsters jagen en de combat, nog steeds goed.

7

• Open-wereld doorbreekt sleur
  • Goede combat