Review: Tour de France 2017

Ontwikkelaar: Cyanide Studios

Uitgever: Focus Home Interactive

Platformen: PS4, Xbox One

Genre: Sport

Releasedatum: 15 juni 2017

Adviesprijs: €44,99

De wielerzomer zit er aan te komen. Eind deze maand, wanneer de schoolgangers hun boekentassen acht weken opbergen, beginnen de wielrenners aan de meest legendarische rittenronde: De Ronde van Frankrijk. Drie weken later weten we dan wie de nieuwe Gele Trui winnaar wordt, maar eerst kunnen we het zelf proberen in de nieuwe game.

De games rond de Ronde van Frankrijk zijn geen topgames geweest, maar Cyanide Studios probeerde de sequels altijd wel op een of andere manier te verbeteren. Ook nu proberen ze dat te doen met allerhande tweaks aan de gameplay. Maar voor we het daarover hebben willen we even kwijt dat we nog steeds tevreden zijn over het aanbod aan modi. De modi die vorig jaar geïntroduceerd werden zijn nog steeds aanwezig. Van de voorbereidingsrittenkoersen zoals de Dauphiné Liberé tot de mode waarin je een team gaat kneden in dagkoersen tot je de Tour bereikt. In dat opzicht is er voor elk wat wils, en we kunnen zelfs de Tour van 2016 vrijspelen als mode.

TDF

Qua modi werd er dus niet bepaald vernieuwd, maar dat is niet erg. De beschikbare modi zijn goed, en de focus bij Cyanide lag vooral op de gameplay. Hierin hebben ze zich geconcentreerd op in-game mechanics zoals de inspanning, het demarreren en de instructies geven aan je ploeg. Vooral het demarreren is een pak aangenamer. Je schakelt de inspanning hoger of lager met de schouderknoppen en des te sneller je op de X drukt, des te sneller je demareert. Het geheel voelt natuurlijker aan en je lijkt meer controle te hebben op de belasting die je jouw gekozen renner oplegt tijdens de rit. Daarnaast kan je uiteraard nog steeds rekenen op de blauwe en rode gel om je op het juiste moment wat extra momentum mee te geven.

De verbeterde gameplay-elementen, samen met de degelijke A.I. van je renners maakt dat je van een belangrijke rit een echt strategisch spelletje te maken en wanneer je een echte wielerliefhebber bent, is dat een grote plus. Qua gameplay doet de game het dus vrij aardig, al is het niet allemaal rozengeur en zonneschijn. Zo is het enorm jammer dat een officiële game van de Ronde van Frankrijk nog steeds niet de echte rennersnamen kan tonen. Dat heeft te maken met licenties, maar het is een gemis voor de echte wielerfan, al is het wel duidelijk wie wie is.

TDF2

En grafisch? Wel, er zijn duidelijke verbeteringen merkbaar. De grote omgevingen zien er best goed uit, en de belichting is ook voor een stuk verbetert, maar de modellen van renners, zeker in close-up zijn erbarmelijk, net als het publiek. Al is het wel knap dat de ritten stuk voor stuk helemaal ontworpen zijn. En nee, je hoeft niet de hele rit te rijden, je kan doorspoelen en zelfs een moment in de rit kiezen waar het voort spoelen stopt. Wat een pluspunt is. Kies je voor een klimmer, kan je de rit als je wil helemaal simuleren als het een vlakke rit betreft.

Is Tour de France 2017 eindelijk een topper? Nee, maar het is wel een vermakelijke game voor wielerliefhebbers die zich opnieuw een beetje verbeterd heeft. De gameplay aanpassingen zijn geslaagd en de modi waren al prima, maar ergernissen zoals details op grafisch vlak en rennersnamen blijven.

7

• Aanpassingen gameplay
  • Modi