Review: Warhammer 40,000: Dawn of War III

Ontwikkelaar: Relic Entertainment

Uitgever: SEGA

Platformen: PC

Genre: Strategie, Actie

Releasedatum: 27 april 2017

Adviesprijs: €59,99

Het Warhammer-universum is een van de meest verkende universa door game-ontwikkelaars en Relic Entertainment was een van de eerste ontwikkelaars om dat te doen. De eerste Dawn of War-game verscheen al 13 jaar geleden en ondertussen zitten we aan de derde game. Weet de game te verbazen?

Het soort strategische actiegames waartoe Dawn of War behoort volgt altijd een bepaald stramien en dus zoeken ontwikkelaars altijd iets waarmee ze hun gameplay kunnen innoveren. Dat heeft Relic Entertainment met deze game alvast geprobeerd. De eerste missie is in ieder geval atypisch voor een strategische actiegame. In dit verhaal strijden we uiteraard tegen horde orcs en we nemen de directe controle over de held Gabriel Angelos. Die eerste missie speelt meer als een MOBA dan een strategische game. Dat is een opmerking die je in meerdere reviews zal lezen, maar ze klopt wel. We bouwen weinig tot niets en de hulptroepen worden automatisch naar ons toe gebracht.

dawn2

Dat verandert wel nog in de missies die volgen, maar het wordt niet compleet doorgedreven. Daardoor is Dawn of War III een vrij rechtlijnige game. We gaan na de eerste missie wel meerdere basissen bouwen, maar deze derde game in de franchise is niet opgebouwd dat we een vaste basis bouwen en van daaruit een map veroveren. Nee. We vallen vooral aan en sturen de troepen wel individueel aan, maar het gevoel dat je krijgt tijdens het spelen van de campagne is niet die van een strategische game. Toch een minpuntje, want de verwachtingen lagen wel bij een strategische game. Maar wat Relic Entertainment aflevert, is wel fun. Er zijn geen dode momenten in Dawn of War IIII en het bloedvergieten lijkt wel eindeloos.

De lange campagne is daarin de ideale leerschool voor de multiplayer, want wanneer je dat opstart – en dat blijft de hoofdbrok van de game – ga je merken dat het tegen troepen aangestuurd door spelers van vlees en bloed nog chaotischer verloopt dan de singleplayer campagne. In de multiplayer ligt er wel een hogere focus op grondstoffen, base building en het ontwikkelen van verschillende troepen, maar het tempo is verschroeiend en een verkenningsronde zoals in andere soortgelijke games zit er helemaal niet in. Zowel de campagne als de multiplayer kennen niet aflatende actie en dat geeft de game toch wel een boost tegenover genregenoten.

dawn3

Werd daarmee de tactische variëteit over boord gegooid? Helemaal niet. De tactische mogelijkheden in Dawn of War III zijn enorm. Vooraleerst zijn er een groot aantal elitetroepen en wanneer en hoe je ze kan inzetten, maar meer cruciaal zijn de speciale krachten. Zowel die van de elitetroepen als van de helden. Waarom? Wel, de actie kan zodanig chaotisch worden dat er enorm veel vijandige troepen in beeld verschijnen. Op die momenten moet je het hoofd koel houden en niet blindelings een speciale kracht gebruiken want daarna heb je een afkoelingsperiode, en sommige moet je herladen door verdiensten tijdens de strijd.

Dat geldt zowel voor de elite troepen als de helden en één ding is zeker: het zorgt allemaal niet alleen voor tactische diepgang, maar ook voor visueel spektakel. De gameplay van Dawn of War III mag dan uitstekend zijn – hoewel de defensieve- aanvallende balans helemaal niet goed zit -, grafisch is het ook een kraan van een game. De enige minpunten zijn het verhaal en het feit dat je de controls niet kan aanpassen maar zowel om te spelen als naar te kijken is het genot. Van de momenten dat je de speciale krachten bovenhaalt tot het design van de levels in de campagne en de multiplayer: knap om naar te kijken.

De eerste twee games volgden in een tijdspanne van vijf jaar, maar nu was het maar liefst acht jaar wachten op een nieuwe game. Relic nam duidelijk de tijd en dat heeft wat opgeleverd. Het verhaal mag dan atypisch vlak zijn voor een Warhammer 40,000-game, het is een spel met een geweldig hoog tempo, tactische diepgang en visuele hoogstandjes. Een prima spel voor tactische kranen én wie van een goede actiegame houdt.

© Game4Me.b

8

• Tactische diepgang