Review: World to the West

world

Ontwikkelaar: Rain Games

Uitgever: Rain Games

Genre: Avontuur

Releasedatum: 5 mei 2017

Adviesprijs: €16,99

Vier jaar geleden maakte de wereld kennis met ontwikkelaar Rain Games en diens game Teslagrad. De game viel enorm mee, en vooral het universum van de game vroeg om meer uitleg en uitdieping. Die is er nu. Niet met Teslagrad 2, maar met World to the West.

In World to the West trekken we dus door het universum dat we kennen uit de game Teslagrad, maar met bekende én nieuwe personages. De gameplay zelf speelt zich af met vier personages. Lumina, Knaus, Lord Clonington en Miss Teri beleven elk hun eigen verhaal, maar de verhalen gaan naargelang onze speelbeurt vordert meer en meer met mekaar verweven worden. Qua verhaal mogen we dan ook wel spreken van een geslaagde game. Meerdere verhaallijnen met mekaar verweven is niet altijd even makkelijk en in sommige games loopt dat fout af, maar niet in World to the West.

world3

Het verhaal is nochtans niet spectaculair ingewikkeld. Alle vier de personages arriveren in een voor hun onbekend dorp waar ze al lang verwacht werden en de strijd moeten aangaan met het kwaad. Een klassiek verhaal dus, maar leuk verteld en bovendien is de gameplay erg afwisselend. We zitten immers met vier verschillende personages en elk heeft zijn eigen troeven om door de wereld te reizen. We komen immers kleine en grote vijanden tegen die we moeten verslaan en dat doet ieder op zijn eigen manier.

Het leukste personage hierin is Lumina. Zij stamt rechtstreeks af van Teslakid uit de game Teslagrad en heeft een staf die elektrische krachten aanwendt in de strijd. Net als een speciale shiftkracht waardoor ze kloven kan overbruggen of door poorten kan shiften. Ook Knaus is interessant, maar Miss Teri is dan weer het minst leuke personage om mee te spelen. Maar of het nu fantastisch is of niet: het is een boeiende game met veel afwisseling. Die afwisseling vraagt niet altijd andere controls.

world2

Integendeel. De controls zijn erg duidelijk en rechtlijnig, al is het in het begin enorm wennen aan de controls. Je kan ze wel veranderen, al kan je niet echt veranderen hoe je beweegt. Wennen dus, en dat moeten we ook aan de camera. Het is een Zelda-achtig perspectief – en dan hebben we het over de oudere games -, maar hier wil die camera niet altijd netjes meegaan. Maar om af te sluiten met wat positiefs: de art van de game is erg leuk. Het is een cartooneske, kleurrijke bedoening die charmant overkomt en vooral diverse locaties op het scherm tovert. Niet alleen de gameplay brengt dus afwisseling, maar ook het oog wordt niet vergeten.

World to the West is een prima vervolg voor Teslagrad. Nu ja, niet echt een vervolg maar het feit dat een van de personages rechtstreeks afstamt van Teslakid en het in hetzelfde universum afspeelt is op zich al tof. Voorts is het een charmante game, zowel visueel als in de gameplay en biedt het een gevarieerde gameplay. Prima spel.

8

• Vier verhalen in één
  • Uitdagend